Skördare

H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

25 inlägg 16661 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

Seb macahan  
#259689 Hej. Hoppas få lite hjälp med erfarenheter från maskinfolk. Jag skulle ha ett effektivare sätt o sköta min skog på än med motorsåg, gick till funderingar på Hypro som gick vidare till kranmonterat aggregat på traktor. Efter en anstormning i annan tråd då råden var lägg inte dessa pengar på traktormontage köp riktig maskin :???: , o nu är vi där. Kollat runt lite och jag vill ha en beståndsgående maskin som klarar lite mer än 1:a o 2:a gallring (hobbybruk). Har hittat en Forestline C90, Tigercat H09, och Rottne H8. Dessa maskiner verkar man kunna få loss för 300-500tsk. Ungefär samma peng som Hypro el kranmontage. Jag vill ha en allsidig smidig maskin som är driftsäker och bränslesnål. Hittills är jag villrådig och har några maskiner som jag vill ha råd om:

Forestline C90. 2006:a med 8000tim SP 451 LF 295tsk (+lite timmar bra pris, -ingen dokumentation inget märke som existerar)

Rottne H8 2006:a 8000tim, EGS 402 500tsk. (+nya midjan lite timmar, -klen maskin? kan nivelleringen börja strula, strul med diffar?

Tigercat H09 2007:a 15000tim Kessla 20RH 400tsk. (+verkar vara en stabil & stark maskin priset, -Fler timmar mycket bytt? Kan vara positivt



   TS
Användarvisningsbild

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

jonathanA  
#259691 PM:a "nutte" här på forumet, han kan allt om H09!

Användarvisningsbild

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

Seb macahan  
#262603 Jag har varit i kontakt med Nutte . Någon annan som har något att lägga till i frågan? Eller ska man bara lägga ner drömmarna om en egen skogsmaskin om man inte är beredd att hosta upp 1,5milj och mer? I mina tidigare funderingar så fick jag många argument för begagnade. Skogsmaskiner men i denna kategori verkar råden vara dyrköpta?
Vill inte riktiga maskinfolk dela med sig till en amatör? Förutom Nutte som har delgett lite av sina råd. Eller saknas det erfarenheter av dessa små maskiner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

bodaedet  
#262620 Problemet är nog att vad som helst kan hända, eller så händer ingenting. Kör en H8 med 10500 Tim, dagligen. Den hade stått ett halvår när jag köpte den så det var en del skruva till att börja med, men sen har det gått. Reparationer har det varit men det får man räkna med. Elektroniken har jag knappt rört efter uppstarts problemen. Det är nog det som kan krångla mest om den blir stående.
Produktionsmässigt så går det inte att jämföra med traktorprocessor, du hugger lätt dubbelt så mycket mot Hypro 755.

Avatar Fallback

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262754 Tigercaten..är det den i dalarna?

Användarvisningsbild

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

Seb macahan  
#262799 Japp det är den, att det kan krångla fattar jag med. Men man vill helst inte köpa en maskin för 500tsk och laga den för lika mycket inom en 5års period med kanske 150-300tim /år.

   TS
Avatar Fallback

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

Calle.ö  
#262810 Hej du kanske skulle kolla på en Sampo väldigt enkla och driftsäkra

Användarvisningsbild

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

Seb macahan  
#262859 Njaa, har hört lite erfarenheter här på forumet och dom har inte varit övertygande. Men det är ju det som är hela grejen man kan ju inte lita på enskilda uttalanden utan man vill ha så mångas åsikt som möjligt, Jag hade t ex själv en Volvo V70 för ett tag sen, sämsta bil jag ägt någon gång. Frågar man Svenska folket är jag rätt säker på att dom har en annan uppfattning.
Sampo kanske är bra men vad jag fått för bild är dom ganska klent byggda och med stela axlarna med 4-hjul blir dom ganska vingliga och stötiga att köra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

bodaedet  
#262863 Det är det som är kruxet med beg. maskiner, man vet inte hur mycket som ska krångla, bara att det krånglar. Det gäller för övrigt med nya maskiner med, skruvade och svetsade en del på nya Hypron med.
Ska du satsa på en beg skördare så kolla efter en som så mycket som möjligt dyrt är bytt eller renoverat så som pumpar och dyl.

Användarvisningsbild

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

Seb macahan  
#262874 Jag hittade en med ett nästan nytt aggregat <2000timmar, nya hjulmotorer, nya pumpar och har för mig att motorn gått 14000tim men den skulle demonteras. Och var tydligen för mycket jobb att plocka i hop o sälja som komplett. Annars hade den vart perfekt 300tsk ville dom ha för den innan dom skruvade isär den.
Det är då man börjar fundera om det är lönt o köpa en maskin med 15000timmar. Skrotar man en med 14000tim men så mycket bytt, då lär jag ju åka på de bytesdelarna med den med 15000timmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262904 Just den h09 hos ponse... den har en bekant haft... mer info kan du få via pm....

Avatar Fallback

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

Calle.ö  
#262905 Då har fått lite fel information att dom skulle va klent byggda har aldrig svetsat i ramen på dom det som fanns det var på en äldre 1046x att diesel tanken kunde spricka vid fästena men vad jag vet så är samtliga åtgärdade. Stötiga det har väl med farten i skogen H8 har 4hjul men ett krångligt nivelerings system det finns vissa fördelar med 4hjul du river inte sönder markskitet lika lätt. Skulle recomendera att du pratade med några som kör maskinerna.
Om du har några frågor så är det bara att höra av dej.

Avatar Fallback

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

Anton k  
#262939 Köp bara! Det är kul när dom går o om du har räknat med att skruva en del så är du ju ändå beredd när det kommer.

Användarvisningsbild

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

Seb macahan  
#263601 Nutte du har PM.

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8, Tigercat H09, Forestline C90 ???

GremoNiclas  
#263844 Forestline har ju konkat som sagt, men han har väl använt sig av kända komponenter i maskinen säkert så delar går väl å hitta på annat håll säkert, men man kke får lägga mer tid på letandet.

Rottnen är ju den vanligaste "lill-skördarn". Soppaförbrukning på 8-9 L/h vad jag hört.

Sampo 1046 har jag kört...Ingen maskin jag gillade direkt. Drar mindre soppa iaf har ja för mig 6-7 L/h?

Tiger kör jag nu. Soppa 10-11 L/h. Ganska kraftigt byggd. Boggie å 8 hjul är stabilt. Man törs åka nerför branter utan att den lättar bak, vilket H8 kan göra. Med LM 4000 kan man ta ganska grova träd, men inget att rekommendera, nåt enstaka går ju men grövre än 20-25cm i roten ska d helst inte vara anser jag (och det gäller samtliga små skördare) för grövre blir å slita mycket tror jag, blir kämpigt åt kranen. Men överlag nöjd med tigern :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar