Motorsåg och handhållet

Köpa ny motorsåg för vedhuggning

19 inlägg 13333 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa ny motorsåg för vedhuggning

hoxsta  
#262756 Bästa motorsågen man kan köpa för vedhuggning?
Jag ska hämta ut en ny såg har ja tänkt. Idag kör ja en Husqvarna 242xp, skulle vilja ha lite tips om vilken som passar mig bäst. Jag använder sågen till vedhuggning och såga runt åkerkanter.
Den nya sågen ska vara en Husqvarna.
Tacksam för svar



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

rikard_e  
#262769 en 550xp eller en 545, 545:an är ett billigare modell av 550xp.

Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

Jim_the_one  
#262804 Håller med föregående talare =)

Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

hoxsta  
#262807 okok då får det bli en sådan imörn:) tack tack:)

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

Jim_the_one  
#262809 Å kom ihåg att en 550 inte ska fegköras, den ska gå hårt å trivs bäst så =)
Fast en massa fullgas i luften är inte häftigt, varken för sågen eller damerna.

Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

Jim_the_one  
#262822 Såg förresten att dom har inbyteskampanj just nu, 1500 för din gamla fungerande såg.

Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

rikard_e  
#262830 Det är ett otroligt trevligt, rappt, smidigt allroundsåg som jag tror du kommer gilla, vikten är liknande 242:An, men en helt annorlunda och förbättrad balans

Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

alias  
#262838
Jim_the_one skrev:Såg förresten att dom har inbyteskampanj just nu, 1500 för din gamla fungerande såg.


Misstänker att det är fler än jag som skulle vilja dyka upp med en 500 kr såg, typ Meek från Jula (ouppackad förståss) och fråga handlaren om man inte kan få bättre rabatt om han slipper inbyteseländet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

Jim_the_one  
#262858 Haha ja det är ju oxå en variant.

Användarvisningsbild

Re: köpa ny motorsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262867
alias skrev:
Jim_the_one skrev:Såg förresten att dom har inbyteskampanj just nu, 1500 för din gamla fungerande såg.


Misstänker att det är fler än jag som skulle vilja dyka upp med en 500 kr såg, typ Meek från Jula (ouppackad förståss) och fråga handlaren om man inte kan få bättre rabatt om han slipper inbyteseländet.

MVH
Alias


Mja, den bör nog vara uppackad och testkörd först, så att handlaren vet att den verkligen fungerar. :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

alias  
#262987
Niking skrev:
alias skrev:
Jim_the_one skrev:Såg förresten att dom har inbyteskampanj just nu, 1500 för din gamla fungerande såg.


Misstänker att det är fler än jag som skulle vilja dyka upp med en 500 kr såg, typ Meek från Jula (ouppackad förståss) och fråga handlaren om man inte kan få bättre rabatt om han slipper inbyteseländet.

MVH
Alias


Mja, den bör nog vara uppackad och testkörd först, så att handlaren vet att den verkligen fungerar. :lol:
/Niklas


Jag skulle kunna tänka mig att skicka med kvittot till sågen så han kan gå och byta den om den inte startar! (annars kan man ju alltid fråga handlaren om han själv brukar ha problem med nya sågar som inte startar) :wink:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: köpa ny motorsåg.

svampbob  
#263011 Mja, den bör nog vara uppackad och testkörd först, så att handlaren vet att den verkligen fungerar. :lol:
/Niklas[/quote]

Jag skulle kunna tänka mig att skicka med kvittot till sågen så han kan gå och byta den om den inte startar! (annars kan man ju alltid fråga handlaren om han själv brukar ha problem med nya sågar som inte startar) :wink:

MVH
Alias[/quote]

Jag tror dom flesta handlarna ger dom 1500 kr direkt i rabatt utan någon såg i inbyte. Jag brukar köra den varianten och än har ingen nekat mig rabatten utan inbyte.

Användarvisningsbild

Re: köpa ny motorsåg.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263013
alias skrev:
Jim_the_one skrev:Såg förresten att dom har inbyteskampanj just nu, 1500 för din gamla fungerande såg.


Misstänker att det är fler än jag som skulle vilja dyka upp med en 500 kr såg, typ Meek från Jula (ouppackad förståss) och fråga handlaren om man inte kan få bättre rabatt om han slipper inbyteseländet.

MVH
Alias


Behövde inte fråga. Det gick per automatik idag. :)

Avatar Fallback

Re: köpa ny motorsåg.

Midgård  
#263044 I min HVA-butik erbjuder man huggarbälte värde 1500 kr om man köper en ny HVA 550. Jag sa att jag redan har 2 huggarbälten och inte behöver något. Då fick jag utan diskussion motsvarande rabatt på sågen. En HVA XPG Triobrake, och jäklar vilket klipp det är i den sågen. Har sedan tidigare HVA 444, 242 samt en liten lätt Dolmar.

Användarvisningsbild

Re: köpa ny motorsåg.

NRJ  
#263194 Nybliven skogs- och motorsågsägare :) En Jonsered CS 2253 WH för 5490:- blev det, ska väl vara ett rätt ok pris för denna maskin tror jag. Tycker att den känns helt riktigt bra att jobba med, framförallt balansen och att den verkar vara riktigt väl avvibrerad.
Någon som vet av några barnsjukdomar på denna modell (även då HVA´s motsvarande 550XPG) så att man kanske skulle lämna in den på service för ev förebyggande åtgärder?

//NRJ
Senast redigerad av NRJ ons 05 feb 2014, 21:41, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).