Skogsnyheter

Den gräsliga kampen för björk

6 inlägg 3063 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Den gräsliga kampen för björk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Den gräsliga kampen för björk

vetinte  
#262348 Fattas la bara att han/dom som vill ha björk blir kallade rasister mä. O skogsägare som sattsar på björken blir DO anmälda.
Med tanke på att det är ett vitt träd tänkte jag då. :)

Avatar Fallback

Re: Den gräsliga kampen för björk

Johanm  
#262383
vetinte skrev:Fattas la bara att han/dom som vill ha björk blir kallade rasister mä. O skogsägare som sattsar på björken blir DO anmälda.
Med tanke på att det är ett vitt träd tänkte jag då. :)


Jag satsar på björk för att jag är för mångfald i alla bemärkelser!

Hälsningar

/Johanm

Avatar Fallback

Re: Den gräsliga kampen för björk

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262396 Ska man satsa på timmerbjörk så ska man satsa på förädlade plantor. Jag har sett fina ohägnade bestånd (Ekebo4) i just den trakt som beskrivs i artikeln och inte bara på åkermark. Jag röjer nu ett björkbestånd som jag ska avverka nästa vinter och sedan ska jag plantera Ekebo5. Det blir antagligen ohägnat med hopp om att det ska räcka.

Användarvisningsbild

Re: Den gräsliga kampen för björk

rokon  
#262452 På mina fuktiga mo-marker så är det glasbjörk som gäller, det har jag vurmat för hela tiden. Jag har till och med den tanken att i de sällsynta fall en vårtbjörk etablerar sig röja bort den, för de blir aldrig fina raka stammar utan kvistiga. Men det gäller hos mig, där jag har ansvaret.

Användarvisningsbild

Re: Den gräsliga kampen för björk

vetinte  
#262485 Som tur e så är där någon som "tar ansvaret" på sin egen mark.
Se hur folk fick skit för att dom inte gjorde som "överheten" sa dom skulle efter Gudrun.
En del stog på sig o bad "överheten" fara åt h.......e o nu har de visat sig att dom gåt vinnande ur elendet på alla sätt o vis.
(Villket "överheten" oxå skamset har fått erkänna idag). :) :)
Så återigen: ni är kungar på o över eget land/mark.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).