Motorsåg och handhållet

Pris 242xpg?

65 inlägg 28950 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

palbin  
#261749 Stihl MS200 och MS200T med "bra historia" och/eller bra säljare
och/eller bra utseende kostar cirkus 400 EUR på ebay.de ... .

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

SawTroll  
#262149
palbin skrev:Stihl MS200 och MS200T med "bra historia" och/eller bra säljare
och/eller bra utseende kostar cirkus 400 EUR på ebay.de ... .


Brukt-prisene på spesielt 200T holder seg kunstig høyt på grunn av at etterfølgeren (201T/201) ikke synes å være vellykket.

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Blivande snickare  
#262150 Finns en 242:a på tori.fi nu för 400 euro :shock:

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Chuck Norris  
#262250 Kom ihåg att de där traderasågarna (och annat skräp på Tradera mm) l de flesta fall levereras utan kvitto och ingen moms att dra, det blir jävligt dyra sågar.......

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

palbin  
#262252 Vad det gäller MS200 o MS200T så säljas såpass många begagnade
sådana (på ebay.de mm) att "marknadskrafterna" nog gör att priset
blir rätt ... . Om än det hamnar på typ 400 eur ... .

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

rikard_e  
#262257 sålde för 1000:- hos åf , vid inbyte

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

palbin  
#262258
rikard_e skrev:sålde för 1000:- hos åf , vid inbyte


Har du fler kan du bara kontakta mig så får du 2000 istället :) !

(Edit: ja om det var MS200/MS200T alltså - inte Hva 242 ... .)
Senast redigerad av palbin lör 01 feb 2014, 20:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

anersimyra  
#262259
totte skrev:Är ofta så, det har officiellt utgått och finns inte i systemen, men så länge ingen kommer på att det här borde slängas så ligger det nånstans och samlar damm, men det brukar finnas dom som vet var.
Precis så var det, jag frågade hur han kunde hitta inte bara en, utan flera hundra. Om man vet var man ska leta är det inga problem sa han skrattande.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

totte  
#262302
anersimyra skrev:
totte skrev:Är ofta så, det har officiellt utgått och finns inte i systemen, men så länge ingen kommer på att det här borde slängas så ligger det nånstans och samlar damm, men det brukar finnas dom som vet var.
Precis så var det, jag frågade hur han kunde hitta inte bara en, utan flera hundra. Om man vet var man ska leta är det inga problem sa han skrattande.. :smile:


Jomen, var på mitt stamställe i Umeå, skulle ha lite grejor till min gamla J-red 520. Lasse som har stället visste som inte riktigt, men sa att vi får hämta Mats. Mats kom och vi knallade upp för en trappa och in i kyffena och där fanns det grejor i tusental. Var som inga problem att ragga upp en passande kopplingstrumma med ett 8-kuggs ringdrev. Fick förresten alltihop för vad drevet kostade :grin:

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

halvproffs  
#262351 Totte; tur att det finns folk som inte har tagit efter slit o slängkulturen.

Själv drog jag fart på 242-an med 16" svärd och fällde grov tall som hade snöbrott 10-12m upp där dom är ca 15-20cm i dia. Vilka krafter det är vädret. Tar det sista idag. Mycket av virket är inte blånat. Hade tänkt gjort en blogg av det med bilder men med tanke på alla liggande bilder med kommande nackvärk så avstod jag.

Sågen börjar närma sig 20årsstrecket men går perfekt. Kommer inte ihåg att jag någonsin lagat den heller. Iom att jag har flera sågar så används den mest på grov skog. Skulle lätt betala 2000:- för min såg.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

totte  
#262525 Just, det finns handlare som inte slänger de gamla grejorna därför att de vet att det renommé som det ger att kunna lösa problem åt folk är värt mycket mer än de futtiga kronor som lagerhållningen kostar. Och som inte säger "Jonsered nä det säljer inte vi", när man frågar om äldre grejor (är alltså Hva-säljare). Där kan dom slå knut på sig för att fixa det man behöver.

Inte mycket som straffar en välhållen 242! En sån i bra skick är värd en slant.

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Chuck Norris  
#262577 Visst är 242 en ok såg för att vara så gammal men någon måtta får det väl vara på hyllningarna. Om man jämför med ex 346 el 550 så är en 242 rejält mycket slöare, tekniken går framåt tack och lov.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

palbin  
#262579 Tja 242 är väl typ 40cc medan 346 o 550 är 50cc ... .

I vilket fall verkar det finnas en tro (sann eller ej) att tex gamla
stora Stihl-sågar har typ 12 hk eller liknande (vilket i så fall får
nya storsågar blekna ...).

Det är väl iofs kanske lite samma som med "muskelbilarna" -
en del ansågs ha typ 600hk - men de uppmätta kusarna var ofta
betydligt färre ... .

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

anersimyra  
#262584
palbin skrev:Tja 242 är väl typ 40cc medan 346 o 550 är 50cc ... .

I vilket fall verkar det finnas en tro (sann eller ej) att tex gamla
stora Stihl-sågar har typ 12 hk eller liknande (vilket i så fall får
nya storsågar blekna ...).

Det är väl iofs kanske lite samma som med "muskelbilarna" -
en del ansågs ha typ 600hk - men de uppmätta kusarna var ofta
betydligt färre ... .
Ungdomens mopeder gick ofta upp mot 90-100 :surp: :surp: troligare 50-60.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

bodaedet  
#262602 Jepp, med mittbena, solen i ryggen och hemlängtan. Så kom den gamla KS50 upp i hiskeliga hastigheter. Nästan som 242an.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).