Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Winschplacering atv timmervagn..?

24 inlägg 14846 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Winschplacering atv timmervagn..?

T16_AeRo  
#262203 Håller på att ordningställa min timmervagn til fyrhjulingen. Kranen är en Lejab som modifierats lite för att passa på vagnen.
Nu har ju turen kommit till elwinschen placering. Behöver lite synpunkter på var den sitter bäst. Högt eller lågt på kranpelaren? Tänkte mest om dragkraften påverkas av placeringen
Eller ska den rent av sitta på samma sida som kranarmen :???:

Har aldrig använt en sån här vagn tidigare så har ju ingen erfarenhet av vad som funkar bäst.
Kommer ha en batterilåda monterad på vagnen också.

Bild


Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

anersimyra  
#262208 Det ser inte ut att finnas någon styrgrind för wire eller lina under armen, vinschens placering blir då naturlig under kranarmen på pelaren. Men jag tror att denna klena pelare ( fyrkantsprofilen ) kommer böjas rätt omgående.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

T16_AeRo  
#262220 Är inte riktigt med på vad du menar. Menar du att winsch bör sitta under kranarmen, på själva lastsidan? Så linan enbart ska löpa ut till taljan längst ut på armen?

Styrgrind finns ju.. men sitter som sagt över kranarmen.

Vilken profil menar du kommer att böjas?

Tror förresten jag vänt taljan längst ut på kranen upp o ner
Ska visst sitta så här:
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

anersimyra  
#262227 Ja, nu ser jag styrgrinden. Men den ska ju sitta under kranarmen då taljan hänger på undersidan. Wiren/ linan kommer ju annars att glida mot sidan av kranarmen. Kranpelaren på min Avesta är dubbel hela vägen ner till draget. På din vagn är kranpelaren dubbel ner till strax ovan grinden. Fyrkantsprofilen ( stolpen ) vilken går ner i foten strax ovan grinden kommer alldeles säkert att knäckas rätt omgående tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

anersimyra  
#262230 Sätt vinschen så wiren löper genom styrgrinden, du får då linan att lägga sig rätt på vinschtrumman. Visst, om du inte lyfter alltför tungt kanske kranpelaren håller, dock är en elvinsch såpass stark att den lätt knäcker en tveksam konstruktion.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

Qkeeper  
#262273 Lejab skall vara kvalitéts grejer så det bör hålla. Sedan är ju det här en anpassning till en annan vagn än deras egna så brister det så har det nog med just denna konstruktion och inte kranens uppbyggnad.

Här ser du bild på hur det monteras på deras egna vagnar och där får man kortare kranstolpe vilket bör öka styrkan kanske något att fundera över? http://www.bjalverud.com/?page=webshop&sp=prod&id=19 .

Avatar Fallback

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

Qkeeper  
#262275 Men hur de tänkt med vajerstyrning ovan bom och block under är ett mysterium för mig..

Edit: http://www.bjalverud.com/?page=webshop&sp=prod&id=16 Där syns hur vinschen och block sitter på deras Proffs vagn bör kunna göras något liknande ekonomi kranen.
Senast redigerad av Qkeeper lör 01 feb 2014, 21:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

anersimyra  
#262276
Qkeeper skrev:Men hur de tänkt med vajerstyrning ovan bom och block under är ett mysterium för mig..

Blocket ska vändas uppåt. :geek:

Avatar Fallback

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

Qkeeper  
#262277 Ja jag vände visst på de TS har skrivit :S

Avatar Fallback

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

T16_AeRo  
#262364 Alltså jag har ju inte gjort några större omkunstruktioner av själva kranen. Det enda jag gjort är att korta av fyrkantsröret kanske 40-50 cm. Sedan har jag gjort ett adapterfäste till själva vagnen då den saknade en profil att trä ner själva kranen i.

Armen heter Lejab Eco och nån länkade just till den här ovan.

Angående hållfastheten kanske jag kan spänna upp en wire framåt (finns en fästögla där) som hjälper till att staga upp kranen. Men det visar sig väl när jag ska försöka få på aspstockarna.

Tycker iaf en Lejabkran borde hålla bättre än nåt kinaskit.
Nu återstår som sagt bara att tillverka ett winschfäste.. tror jag fått lite hum om hur allt hänger ihop
Nåt sånt här kanske:
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

anersimyra  
#262379 Det där ser ju bra ut ja. :smile:

Avatar Fallback

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

Redalsrusken  
#262950 Jeg hadde samme fundering som deg på den første timmervagna jeg hadde. Fant ut at den mest effektive måten var å bruke den bakmonterte vinsjen på ATV'n. Jeg gjorde fast en bryteblokk lengst ned på tårnet slik at wiren fra vinsjen gikk vannrett ut mot tårnet og opp til trinsen på toppen. Fungerte veldig bra og du slipper å bruke separat batteri som skal underholdes.

Avatar Fallback

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

Qkeeper  
#262973 Finns förlängningssladd att koppla mellan hjuling och kärra. Jag hade på vinschen på maskinen i början med hade problem med att det lyfte fyrhjulingen i framänden när man drog tungt, fast problemet där var kanske egentligen att man drog för tungt för vinschens välmående..

Användarvisningsbild

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

anersimyra  
#262977
242221_10150214675474059_655739058_7035225_5866677_o.jpg
Qkeeper skrev:Finns förlängningssladd att koppla mellan hjuling och kärra. Jag hade på vinschen på maskinen i början med hade problem med att det lyfte fyrhjulingen i framänden när man drog tungt, fast problemet där var kanske egentligen att man drog för tungt för vinschens välmående..
Ha ha ha, ja, själv " mördade " jag en sprillans ny Warn RT 30 på 4 timmar. :lol: :lol: Kolla in hjulingen, jag förankrade den med vinschen fram. Draget bak mot granen lyfte ena sidan högt upp i luften, Jag ( 100 kilo ) kunde stå på sidan utan att den vickade.. :surp: :surp: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Winschplacering atv timmervagn..?

Qkeeper  
#263005 Det är när man gjort sådana drag som den där rackarns elvinschen inte vill gå ut tillbaka igen :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).