Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranen på traktorn eller vagnen?

5 inlägg 6003 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranen på traktorn eller vagnen?

Raffe  
#26213 Ja som rubriken lyder så vore det intressant att höra lite för och nackdelar med att ha kran på traktorn och tvärtom.

Har själv nu på vagnen men är lite fundersam hur jag skall göra vid ett eventuellt kranbyte lite senare framöver.

Fördelen med detta är ju förstås att traktorn är fri från kran när man kopplar bort vagnen.

Hur upplever ni saker som stabilitet, vibrationer, sikt utåt, räckvidd etc.
Berätta hur Ni tycker så kanske man kommer på nåt nytt som man glömt i sin trångsynhet :oops:



   TS
FTG
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26221 Jag har haft min på traktorn i flera olika versioner under åren.
Har haft Super Major med Lima Sk01, 650 med FMV2500/FMV 360
och nu Valmet805 med FMV 390.

Jag har haft mina som takmontage och fördelen med det är att du har full stabilitet rätt om du inte har lass på vagnen.
Och man kan lyfta andra saker utan ha vagnen med.
Nackdelen är att räckvidden bakåt blir så mycket kortare än om den satt på vagnen.
Visst blir traktorn tyngre men med lite bredd på däcken så har jag inte haft problem med det och tyngdpunkten blir högre men med lagom stor kran så har jag inte vält pga av de.
Lite frontvikt på traktorn behövs nog i vilket fall som helst.
Med traktormontage bör du ha galler eller skyddsrutor i sido o bakruta.

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26266 Hej
Jag har haft samma funderingar som du. Jag har haft dels en star-kran hängandes i tre-punkten och en Nokka griplastare.Jag håller nu på att montera kranen på vagnen, men den skall vara löstagbar
Problemen med kranen i trepunkten var bla så slog jag sönder den stängda bakrutan under körning då jag körde över en stor sten. När man svänger med traktorn så flyttar sig kranen i sidled i förhållande till dragbomen till kärran. I lite svårare terräng dvs då traktorn står i uppförslut och vagnen på slätmark glider kranens underdel på dragbomen och kan haka fast och vridas sönder, vilket också hänt. För att komma fri från bommen höjer man upp kranen i högsta läget vilket gör att man riskerar att trycka sönder bakrutan om den är öppen.
Just körningen upplever jag som det stora problemet med att ha den traktormonterad.

Det finns ju nackdelar med att ha den på vagnen också, men som du förstår av att jag nu flyttar den till vagnen så överväger fördelarna för mig just nu i alla fall

BMC

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26305 Bägge koncepten har sina för och nackdelar...
hade tidigare kran på taket men plockade i fjol bort den till förmån får en kran som är monterad på vagnen. största orsaken var att det var en gammal och klumpig kran (simson) där konskruktören aldrig hade ens hört talas om ordet geometri... :shock:
då kom tillfället och jag fick tag på en mowi kärra som var 3 år men aldrig använd...
med kran på taket kan man t.ex. i sidolut lägga ut kranen lite och klara kritiska passager kan också rädda sig när man som jag ett av de första lassen med nya kärran hängde upp traktorn på en stubbe precis så mycket eller lite att tyngden låg på stubben och inte på hjulen 😡
då hade det varit bra att ha kvar kranen på taket ... en nackde var att den var väldigt lätt fram det kunde man ju i.o.f.s. avhjälpt med mer vikt en sak som oxå var bra var när man kom till vägs ände var det bara att lyfta av kärran och sticka in den i skogen och sedan vända traktorn i övrigt är jag mycket nöjd med ombyggnaden och det nya konceptet kranen är mkt. smidig javisst men den största revolutionen är nog vagnsstyrningen hur man klarat sig utan förstår jag inte.
nä nu blir jag för långrandig punkt.!

Användarvisningsbild

Re: Kranen på traktorn eller vagnen?

Sågad  
#693396 Jag snickrade ihop en egenbyggd kran till trepunkten för något år sedan, men saknade efter ett tag möjligheten att ha den på kärran så jag gjorde en egen variant som gör det möjligt att välja placering med ett par enkla handgrepp.

Vill jag inte ha den på kärran så drar jag ur sprintarna och drar av den från dragbommen och vips så är den redo för trepunkten. Samtidig då är den enkelt justerbar i längsled på kärran.

Delarna är fästen och en balk till en spetsplog som bara låg och skräpade.
1610376176_20210109_120223.jpg

1610376177_20210109_120206.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).