Trädfällning (arborist)

Fälla på fastfällt träd

80 inlägg 40318 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fälla på fastfällt träd

stihl91  
#261883 Tycket att det brukar vara det lättaste sätten att få loss fastfällda träd. Är det bara jag som tycker det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

Homo abies  
#261886 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

anersimyra  
#261887 Nej, är jag hundra på att inte skapa ett skatbo tvekar jag inte, men det lättaste sättet är det som regel inte. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

machonisti  
#261893 Min farsa tyckte om att börja i "fel ände" och sågade av de största träden först som nästan alltid fastnade. Då blev det ett himmelens riskfyllt påfällande eller undansågande.

Försök få ned träden på nåt annat sätt. Att vrida med krok tar ned de flesta träd men fullvuxna grovkvistiga träd är besvärliga.

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

Homo abies  
#261894 Han trollar..! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

machonisti  
#261897
Homo abies skrev:Han trollar..! :lol:

Har sett trolleri med sju träd som fått lösas med maskin....

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

JensSkoog  
#261898 Jag vet inte om jag begriper vad "Fälla på fastfälld träd" betyder! Är det å fälla ett träd til på toppen av det som redan är fast?

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

machonisti  
#261904
JensSkoog skrev:Jag vet inte om jag begriper vad "Fälla på fastfälld träd" betyder! Är det å fälla ett träd til på toppen av det som redan är fast?

Har förstått det så!

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

JensSkoog  
#261905 Går vel i vissa fall, men jag skulle säkert stella det til så jag fick jobb några dar!

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261906 Enligt principen två fel gör ett rätt! :-)

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

80-90  
#261907 Ganska vanligt när man fäller för en skördare ,då brukar man inte bryta med spettet eller slå på kilen för mycket !! Men hugger man vanligt kaptimmer eller gallring känns det bäst å försöka vrida ner träden !!! Ta det försiktigt !!!!

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

Husqy346  
#261908 Enklast åtgärd är att spela ner ett fastfällt träd . Då med ordentlig dragblock eller dyl.

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

niccon  
#261917 Fälla fast i ett Y format träd, de är härligt det:D

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

stihl91  
#262003
Husqy346 skrev:Enklast åtgärd är att spela ner ett fastfällt träd . Då med ordentlig dragblock eller dyl.


Det är väl kanske bäst men då måste man ju ha det med sig och så måste man i såfall gå och hämta grejerna och sätta upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262005 Provat det mesta, håller med tidigare, spela ner. En enklare spakblock brukar räcka, särskilt om du har ett block med. Är ju inte så svårt att ta med sig ut och sen gå och hämta om det behövs.
(ja lite präktig kommentar kanske, men det fungera bra för mig som nog provat alla varianter)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).