Traktorer och processorer

FOTON traktor

102 inlägg 87760 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

sveje  
#146382 Ingen FOTON-ägare, men kan upplysa om följande:
3-punkt kat. 1 är samma som på Grållen, 3/4" tappar på redskap.

http://www.kellfri.se/se/pdf/40-T404%20 ... k%20SV.pdf

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Bakhjulet  
#151113 Då kan jag fylla på i tråden som blivande Foton-ägare..

Min nya Foton 254 med Hytt och Lastare kommer om tre veckor :ymparty: :-bd

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Castor fiber  
#260979 Hej på er Foton-ägare!

Har beställt en 254:a och förhoppningsvis blir den levererad i veckan. Ni som har haft era några år, har ni några tips till en ny ägare?

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

traktorz  
#260981 Vår öppna FT404 med nu 700 bekymmerslösa timmar, är svinkall när det är kallare än minus 20. En elektrisk värmesits från Jula är nu en välbehövlig värmekälla. Motorvärmaren likaså, så att traktorn startar lätt och inte ryker alls vid start. Dieselmotorn och startmotorn är mycket pålitliga.

Borde förstås ha en annan olja än kombiolja vintertid, ty stelt i växellåda och framför allt hydrauliken tar ett tag innan den blir varm vid snöröjning. Snökedjor på bak, kör med schaktblad bak.

Hoppas du har hytt på din 254!

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#260982 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Castor fiber  
#260986 Tackar för svaren!
Jo, jag var så bekväm att jag köpte med hytt och motorvärmare.

Hur är framkomligheten utan snökedjor? Kommer ju skaffa det, men kan ju ta ett tag att få tag i ett par.

Verkar som folk överlag är nöjda alltså :grin:

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#260989 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

foton  
#261013 Min 404 har fungerat perfekt i 2200 timmar, har bara byt en packbox vid pto axeln.

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

traktorz  
#261033 2200 h, bra jobbat med Kina-traktorn!

Låter ju lovande, men som vanligt, sköter man om traktorn och ger den regelbunden service, så skall det ju inte vara så märkvärdigt heller.

Funderar på när man ska behöva justera ventilerna på vår traktor, har varken kontrolldragit topp eller rört ventilerna ännu på vår FT404.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Castor fiber  
#261367 Tackar för alla svar. Låter bra.
Ikväll anlände min nya ögonsten och kan tänka mig att timräknaren kommer få arbeta lite imorgon :)

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

hedenfeldt  
#261425 Tack för en intressant tråd.

Är själv beslutsam om att jag ska köpa mig en liten kines framåt sommaren.

Det står nog antagligen mellan en Dong Feng DF404 eller Foton 404. Kommer att under våren och åka och titta på dem innan jag beslutar mig för vilken.

En fråga till er Fotonägare. Går det att köpa till skogsutrustning till Fotonen? Med det menar jag skyddsplåtar för motorn, bukplåt, grenavvisare och skogsdrag. Har kollat med Kellfri och de har inget sånt.
Om det inte finns måste jag nog ge DF:n en fördel då den kan levereras med det.

Kommer även att investera i en Kranman T5000 med drivning för att få ett smidigt och bra ekipage till skogen. Skulle även vilja ha grävaggregat och lastare så att jag kan bättre på traktorvägarna min farfar gjorde för många år sedan.

Tacksam för kommentarer.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Castor fiber  
#261549 Jag har inte sett någon skogsutrustning. Är också intresserad av bukplåt.

Vad har ni för tomgångsvarvtal på era Foton? Min 254 ligger på närmare 1100 varv och det tycker jag är på tok för högt. Tänkte justera ner till 850-900, men frågar först

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

foton  
#261598 Har set någon annons från en firma som säljer skogsutrustad Foton. Tror att namnet var något med Krister i Södra Västergötland. Tomgången går nog att sänka till 700. När jag kör med kranen ställer jag handgasen på 1100 varv. Tänkte gå upp en storlek på hydraulpumpen för att slippa rusa motorn.

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

traktorz  
#261604
Castor fiber skrev:Vad har ni för tomgångsvarvtal på era Foton? Min 254 ligger på närmare 1100 varv och det tycker jag är på tok för högt. Tänkte justera ner till 850-900, men frågar först

850 rpm på FT404 med C490BT1 motorn. Kanske är det bara vajern till handgasen som skall justeras. 1100 rpm är på tok för högt för tomgången.

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

traktorz  
#261605
foton skrev:Tänkte gå upp en storlek på hydraulpumpen för att slippa rusa motorn.

-Intressant, har sett nån info på tractorbynet om detta om jag minns rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).