Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa Alstor

114 inlägg 52387 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26126
Michael skrev:Jag har endast sett och provat Alstor på mässor, men speciellt tre saker gör att jag aldrig seriöst skulle överväga den.

1. Mekanisk låda. Hur fort kommer inte den att ta slut? Och vem vill slåss med en sådan i skogen? Det skulle naturligtvis vara hydrostatdrivning på den istället.

2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

3. Priset. Trots dessa budgetlösningar som mekanisk låda och B&S-motor kostar den ÄNDÅ uppåt 300K. Om den hade haft hydrostat och en riktig dieselmotor så hade jag kanske kunnat förstå det priset, men jag skulle aldrig betala det för den rådande utrustningsnivån.

Man får ganska mycket avverkat av en skördargrupp för 300K :wink:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26143
Michael skrev:2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

.


Finns! Kostar givetvis lite extra, priset hamnar VÄLDIGT nära 400.000:- då.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26144
Röjkvist skrev:Man får ganska mycket avverkat av en skördargrupp för 300K :wink:


Heöt sant, och man får dessutom bredá stickvägar och fina djupa diken längs basvägarna...

Avatar Fallback
Michael  
#26352
Mangan skrev:
Michael skrev:2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

.


Finns! Kostar givetvis lite extra, priset hamnar VÄLDIGT nära 400.000:- då.


Ser man på. Det måste vara relativt nytt dock? Fanns inte för något år sedan när jag frågade. Men 400.000:-? Jag förstår ärligt talat inte vad i h-e det är som kostar så mycket pengar på den där maskinen. Jag tycker inte att det borde vara omöjligt att sälja den för max 250.000 med både dieselmotor och hydrostatdrift.

Användarvisningsbild
Robin  
#26374 Skulle hellre köpa en honda med hydrostat och kranmans värsta huggarvagn för 250 000:- istället för det där plåtmonstret för 400 000:-.

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27713 Jag har ingående kollat upp konsruktionen på Alstor och den borde inte kosta mer än 200.000kr oavsett vilken motor man sätter i den. Den är väldigt enkel och ren i sin uppbyggnad. Och det är de sakerna som brukar fungera. Om du är händig skulle du kunna bygga en själv för ca 100.000kr.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27723
Michael skrev:2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

3. Priset. Trots dessa budgetlösningar som mekanisk låda och B&S-motor kostar den ÄNDÅ uppåt 300K. Om den hade haft hydrostat och en riktig dieselmotor så hade jag kanske kunnat förstå det priset, men jag skulle aldrig betala det för den rådande utrustningsnivån.


B&S-motorn är inte så kass. Det är en Vanguard-motor med riktig trycksmörjning och bättre kvalitè i detaljerna än en vanlig gräsklipparmotor. Håller trloligtvis minst lika bra som en diesel. Används en del i mindre entrprenadmaskiner och finns i en och annan bättre gräsklippare.

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27732 jag har också funderat och räknat lite och kommit fram till att en boggilåda komplett med däck borde kunna gå att få ihop för ca 10000 kr st.
Enligt specken så har den en lastkapacitet på 2 ton men jag får inte riktigt ihop det med dom däcken, ja menar fullt last och lite snedställning och du kommer ha ca 1 ton per hjul på vagnen och det kan knappast dom där däcken klara!?
Riktiga däck kostar ca 2500 kr/st (trelleborg).

Vet ni om den har kedjedrift i boggin?

Att kunna bygga en för 100000 kr tror jag är en bra gissning dock inte med hydrostat. Sen tillkommer naturligtvis kran....

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27733 jag pratar naturligtvis priser exkl moms och arbetskostnad.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27741
Anders_S skrev:Vet ni om den har kedjedrift i boggin?


Ja, det har den.

Att kunna bygga en för 100000 kr tror jag är en bra gissning dock inte med hydrostat. Sen tillkommer naturligtvis kran....


Om ej hydrostat, vad?

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27744 mekanisk precis som idag.

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27939 kan nog bli mer än 10 papp bara för en boggilåda med innehåll.

Vad kostar det att få splines gjorda på en axel?

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28071 Ni har inte funderat på en Vimek?

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28092 En last på 2 ton är tungt. Dom där maskinerna väger dessutom en del.
Motorstyrkan är en svag punkt....
Jag körde fast med vanlig ATV å griplastarvagn med drivning. Max ett ton på vagnen och en helfrisk 800kubikare i fram. Det grävde bra länge innan jag kom loss.... Alstor å Vimek har inte många hästar som knuffar på när man gjort bort sig. Vilket man givetvis gör förr eller senare....

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28229 Det är en otrolig framkomlighet med en vimek 606 och jag tror att en fyrhjuling med driven vagn inte tar sig bättre fram än en Vimek.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).