Logistik, Transport

Vändplan för liten

29 inlägg 32122 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vändplan för liten

Amatörhuggare 62  
#260254
m_001.jpg
m_003.jpg
m_007.jpg
m_008.jpg
m_004.jpg
Vändplan för liten, Vad göra ? Jo hugga några träd. krafsa runt å slänga undan lite sten.
Nu skall nog åkaren bli nöjd.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Blivande snickare  
#260301 :-bd ^:)^ ^:)^ ^:)^

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

clasandre  
#260305 gillar skylten! :) :) bra jobbat!

Användarvisningsbild

Re: Vändplan för liten

loppan  
#260334 Det ser rejält ut det där.
Om vändplan är för stor eller för liten brukar hänga på vem som sitter bakom ratten.
För det mesta så vänder skogsåkarna på förvånansvärt liten yta om det behövs,därmed skadar det inte att ta till ordentligt med yta.
En vändplan på 20 m i diameter brukar räcka.
Glöm inte att åka över plan med betesputsen en gång per år.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Robertberg  
#260348 Fint! Att ha ordning på vägarna ger ett lugnt tycker jag.

Vi håller på och uppgraderar en traktorväg till lastbilsväg nu, vändplanen blir på en stor berghäll. Bra att ha nån nytta av all i impediment :)

Användarvisningsbild

Re: Vändplan för liten

Skog  
#260361 Helt rätt att ta bort träden och sten i mitten, sen är det inte bara timmerbilen som behöver ha plats för att vända maskintrailer ska kunna vända mm, tycker det bästa på en skogsväg är när det finns en rejäl avställnings plats före vändplan där depåvagnar och bilar och maskinerna kan stå.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Amatörhuggare 62  
#260472
m_001.jpg
m_005.jpg
m_006.jpg
m_007.jpg
m_008.jpg
m_009.jpg
Dunderbygget. Servicevagnar, bilar, Timmerbilar. Mycket som ska få rum nuförtiden. Bra med så korta skotningsavstånd som möjligt. Morfar byggde vägen 1957 med en Caterpillar. Nu bygger jag om den lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vändplan för liten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260484 Trevligt med vägbyggesbilder.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Amatörhuggare 62  
#261267
m_002.jpg
m_005.jpg
m_006.jpg
m_007.jpg
m_009.jpg
Ja då var Syrrans väg färdig. Nu blir åkarna glada när det är lite bredare i kröka. Och jag när man ska ploga snö.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vändplan för liten

loppan  
#261280 Exakt så skall en liten väg se ut ^:)^
En mindre väg behöver oftast bara en dikesanvisning för vattnet att söka sig om det inte är riktigt blött,
och ett dike skulle bara försvaga vägkroppen.
Nu finns det gott om plats att slå slänten så den är fri från vegetation och så att en snövall får plats.

Detta med slänter är ofta ett problem när jag bygger skogsväg som man ofta får argumentera om.
Skogsägaren vill ta bort så lite träd som möjligt när vägen skall byggas och vill snabbt ha ut virket.
Detta medför att man får en massa busk som ej går att hålla efter annat än med såg och en väg som blir svårskött

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Amatörhuggare 62  
#267246 Ja då var vändplan grusad. Skördaren redan varit här och jag skotat. Här går det undan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

jannee  
#267287 Det var en bautastor vändplan. Annars räcker en dia på 15 meter för att man ska kunna vända ALLA på väg svenska ekipage, ja förutom en maxad maskintrailer, finns de som tydligen är uppåt 18 meter.
Kan man bara snurra med bilen så följer alltid släpen med, går även med mindre vändplaner, ett omtag kan man göra innan stången är i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Vändplan för liten

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267289 En vändplan skall ha en dia på 23m har jag fått lära mig...

Räcker det med dia 15m verkligen ?

Kan ni bekräfta det... då jag är på gång att bygga vändplaner.....


:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Vändplan för liten

T Landström  
#267291 http://www.vmfsyd.se/Startsida/Bilder/krav%20p%C3%A5%20skogsbilv%C3%A4g.pdf

Här står det lite om vändplaner...

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

jannee  
#267303 Kan man bara snurra med boggien hissad är det helt ok för min del. 12 meters radie så vänder jag med mitt 25.25 meters ekipage.
Ok, det blir så snävt att trippeln på trailern går baklänges. Ett normalt timmerekipage är kortare, dessutom längre överhäng på lastbilen vilket gör att man kan komma runt på ännu mindre vändplaner, göra omtag.
En timmerbilschaufför vänder alltid innan han börjar lasta, om inte kan man ifrågasätta han/hennes kompetens.
Å andra sidan kan en vändplats ALDRIG bli för stor, upp till var och en att bygga efter de möjligheter som ges.
Om jag måste vända mellan två husväggar vill jag helst ha 15 meter, annars riskerar jag att sätta trailern i någon av väggarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).