Motorsåg och handhållet

Måttband känns uråldrigt !

56 inlägg 23937 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Don  
#260819 självklart är måttband enkelt, men ni som " kan" hantera det har väl aldrig dragit av det eller pajat det på annat vis. På sågen var en bra ide ,batteriet kunde ju sågen ladda.
producera måttet på visiret eller röst i lurarna :)Gött här har vi framtidens verktyg... ska ringa husqvarna !!

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Hema  
#260833 Passa på o be dem om en 540 version av T540:n, när du ändå ringer.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260871 Jag har en lista här jag kan skicka dig om du får dem på tråden...

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

anersimyra  
#260874
Hema skrev:Vad sägs om att ha en liten sändare som hänger i ett snöre likt måttbandet. Sändaren fästes i rotändan precis på samma sätt som man fäste måttbandet. Man har sedan en liten display på sågen eller dess handtag som har sin mottagare i linje med svärdet. Så när displayen visar rätt avstånd gör man en markering och fortsätter sedan vidare. När du fått fram alla längder av stammen drar du till dig sändaren och påbörjar helt enkelt kapningen av stammen.

Fördelen är att du slipper dra något band längs med stocken, utan du ser direkt på sågen hur långt ifrån sändaren du är. För varje gång du väljer en apteringslängd (gör du ett litet snitt), trycker du på dispplayen så den nollställer avståndet.

Jag vet inte om detta skulle vara bättre, men det är iaf digitalt :)
ska man " dra till sig " sändaren behövs ju en lina.. :surp: :surp: man drar alltså en lina utmed stammen :smile:

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Blivande snickare  
#260878 Jo, men linan behöver ju inte ligga rakt på stammen som måttbandet måste göra för att visa korrekt. Man bara fäster sändaren å går, bandet kan ligga delvis på stammen, delvis på marken, spelar ingen roll :smile:
Men jag tror inte det är den mest optimala lösningen...

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Hema  
#260882 Eller så får du gå tillbaka till rotändan och plocka upp den. Men du slipper bry dig om att "linan" noga följer stammen. Jag bara hittade på en lösning sådär rakt upp o ned. Klart det inte blir en färdigförädlad produkt så snabbt. :)

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260883 Ah, så den kan fastna i ännu mer ris? ;)

Äsch, man ställer enheten på stubben elle en bit ifrån. Enheten mäter avståndet till rotskäret med laserpunklt, och sedan beräknar den avståndet melllan rotskäret och sågen, med hänsyn till vinkel mm. Enkelt.

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Blivande snickare  
#260886
Hema skrev:Eller så får du gå tillbaka till rotändan och plocka upp den.

Ska man göra det varje gång blir den inte gammal i gamet om ni förstår vad jag menar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

molnia  
#260887
Mange skrev:Jag har en lista här jag kan skicka dig om du får dem på tråden...


jag vill minnas att jag för många år sedan skicka de ett mail med ett förslag om en libell(vattenpass) på sågen alt. i svärdet till Husqvarna. inte fick jag något svar..eller var det för att jag bara tänkt att jag skulle skicka... :???:
för hur många har inte lyckats såga det horisontella fällsnittet snett? för man inte ser att man håller sågen fel? :x



denna diskussion om måttband får mig och tänka på när amerikanarna skulle ut i rymden, det konstaterades att bläckpennan inte funkade utan gravitationen. Så ett gäng fick ju sätta sig och konstruera en penna som skulle funka i tyngdlöshet. hör att det blev dyrt.
Ryssarna skulle ju också ut i rymden, de tog med sig en blyertspenna så var problemet ur världen( och rymden) :wink:

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260898
Hema skrev:Vad sägs om att ha en liten sändare som hänger i ett snöre likt måttbandet. Sändaren fästes i rotändan precis på samma sätt som man fäste måttbandet. Man har sedan en liten display på sågen eller dess handtag som har sin mottagare i linje med svärdet. Så när displayen visar rätt avstånd gör man en markering och fortsätter sedan vidare. När du fått fram alla längder av stammen drar du till dig sändaren och påbörjar helt enkelt kapningen av stammen.

Fördelen är att du slipper dra något band längs med stocken, utan du ser direkt på sågen hur långt ifrån sändaren du är. För varje gång du väljer en apteringslängd (gör du ett litet snitt), trycker du på dispplayen så den nollställer avståndet.

Jag vet inte om detta skulle vara bättre, men det är iaf digitalt :)

Nu närmade du dig nåt, men inga rörliga delar måste vara målet.
Nåt gps-aktigt som en basstation man har i fikapåsen och så får sågen ha den
som referens för att öka noggrannheten till inom 4" vore ju lämpligt.
En specialvickning på sågen för nollställning och en till vid mätpunkten, siffrorna
syns projicerade på stocken och ett plustecken om prislistan räknat ut att
man med fördel kan låta stocken bli längre, givetvis sker klavningen automatiskt
medan man kvistar. Varje stock får sin position lagrad direkt i skogskranen så ingen
stock blir lämnad under snön. Inga displayer, inga knappar, inga batterier.

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260916 GPS i skogen ger knappast någon imponerande noggrannhet. Alldeles för mycket problem med flervägsmätningar *(engelska multi path).

En totalstation skulle ju kunna funka rent tekniskt, givet ett prisma på sågen, men är dessvärre svindyr, ömtålig och tar alldeles för lång tid att etablera.

Tröghetsnavigering skulle möjligtvis kunna funka, men den tekniken har jag ingen erfarenhet utav.

En disto skulle också kunna funka, men då fordras att man sätter något mätmål vid det förra kapet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

anersimyra  
#260920 Eller så gör man det enkelt för sig, man använder helt enkelt ett måttband, gärna inrullningsbart via en fjäder.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Bengt.Svensson  
#260930
anersimyra skrev:Eller så gör man det enkelt för sig, man använder helt enkelt ett måttband, gärna inrullningsbart via en fjäder.. :smile: :smile:

Givetvis utrustat med en krok som inte släpper förrän man själv vill... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

anersimyra  
#260932
Bengt.Svensson skrev:
anersimyra skrev:Eller så gör man det enkelt för sig, man använder helt enkelt ett måttband, gärna inrullningsbart via en fjäder.. :smile: :smile:

Givetvis utrustat med en krok som inte släpper förrän man själv vill... :grin:
Kroken kan ha någon form av fjäderbleck som löser ut när man drar i den.. :shock: :shock: :lol:

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260957 Eller något slags relä och elmotor som vrider upp det när man signalerar med sin mobil-app?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).