Arbetskläder för skogen

Pigger for støvler

16 inlägg 14186 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pigger for støvler

Skogsmann  
#260521 Hva bruker dere som pigger i skogstøvlene?

Jeg har støvler kjøpt på JULA, er veldig fornøyd med disse men jeg kjøpte og pigger på jula disse er jeg meget dårlig fornøyd med siden over halvparten var borte etter en halv time!

Hva gjør dere gode tips mottas med takk!

Piggede støvler er faktisk et veldig viktig sikkerhetsmoment selv om ikkje mange bruker det!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pigger for støvler

molnia  
#260540 http://www.best-grip.se/skor-halkskydd/ ... stovlar/31
bestgrip tycker jag är jättebra, kolla deras design på gängan, de har inte någon spets som tränger in. de gör dem tyvärr lite svårare att få gängan att ta när de skruvas i men det är inte så svårt ändå.
jag har haft dem i ett par kängor sedan 2011 och funkar jättebra, bara man inte går in med dem inomhus... :???:
jag rekommenderar minst 8 skruvar per sko. försökte med färre men man behöver täcka så stor yta av skon. ena stunden har man bara hälen i där behövs 2st långt bak, och i tårna behövs 2 st långt fram, och nästa stund så vilar man platt. då når inte hälens och tårnas dubbar ner till att få ett bra grepp.
20140125_0498L.jpg

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

Jim_the_one  
#260543 köpte skruvdubb till mina huggarkängor. Har bara 3dubb i varje sko, funkar riktigt bra, långt över förväntan faktiskt. Möjligtvis att man hade velat ha nån i toppen av skon men det sliter så på pedaler å annat tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Pigger for støvler

molnia  
#260545 3st! :shock: :-o
vart har du placerat dem i skon?

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260547 Kjør med "løse" Snowline brodder, mye is denne vinter hos oss. Meget fornøyd :smile: . Har aldrig tappat dom men tykker det er bra å slippe brodder når dom inte behøvs.

http://www.xxl.se/search?text=snowline+brodder+svart

snowline-spikes.jpg

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

Jim_the_one  
#260550 Så här sitter dom
2014-01-25 22.04.39.jpg


Tidigare hade jag även en på hälen men den satt lite dåligt å gjorde ingen större nytta, har inte märkt att den är borta iaf förutom lite mindre ljud när man går på hårda ytor.

Satte 4st i brorsans kängor och han märkte skillnad direkt. Han nämde nåt om att det var konstigt att gå på gårdsplan utan att glida nånting. haha
Han har inte Hqv kängor då dom inte görs i storlek 50-51 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Pigger for støvler

molnia  
#260556 tja kanske har det lite med hur man går/ gångstil, det verkade som jag tog ut mina steg och då bara vilade på kanten av hälen / bara hade tårna i och då när det är blankis på gårdsplanen gjorde inte 4 dubbar per sko någon nytta.

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

zeetorg  
#260559
Jim_the_one skrev:Så här sitter dom
2014-01-25 22.04.39.jpg


Han har inte Hqv kängor då dom inte görs i storlek 50-51 :mrgreen:



Är det några fötter som görs i den storleken då? :surp: :shock: :surp:

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

Tosca  
#260569 De blir vanligare o vanligare, även medellängden ökar ju på folk.

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

Jim_the_one  
#260608 Bägge mina bröder har storlek 50-51, sen är dom nästan 2m långa båda två. :mrgreen:
Själv stannade jag på 45-46 och strax under 190cm
Dock vinner jag i vikt över dom :lol:

Tycker att jag tar ur stegen rätt rejält ändå, men men ska ta å göra några högst oventenskapliga prov nästa vecka.


Rank
Det där ser ut som ringkedjor för skor, kan tänka mig att fästet är bättre än på sommaren med vanliga skor. Är dom lätta å smidiga att ta av och på?



Trådskaparen.

Hade du gjort rent hålen ordentligt innan du satte i dubbarna?
Sulorna kanske är slitna om du haft dom några år och då finns det inte gummi kvar att hålla fast dubben.

Användarvisningsbild

Re: Pigger for støvler

molnia  
#260639 jag kom på att skons design kan ju avgöra lite. Jag orkade inte med den akrobatiska övning det hade inneburit att ta bilden med kängan på foten, kanske rätar man ut sulan något då?..
men som ni ser så är kängorna inte nya... :wink:
20140126_0499L.jpg

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

Jim_the_one  
#260644 kollade mina kängor och fram ser dom ut som dina gör men hälen så är det ca 2cm som inte har kontakt med marken.
Dom är relativt extremt hårda nästan som ett par pjäxor, dock är dom riktigt sköna. Använder även ilägg för att få stöd under hålfoten för att få rätt vinkel på fotleden. Det har även min bror, vet dock ej hur stor kontakt dom har mot marken. Ska kolla detta imorgon om jag känner mig tillräckligt frisk, har åkt på nån sketen influensa eller nåt.

Anledningen till att jag inte satte i fler dubb var för att jag är rädd att "punktera" sulan.

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260913
Jim_the_one skrev:Rank
Det där ser ut som ringkedjor för skor, kan tänka mig att fästet är bättre än på sommaren med vanliga skor. Är dom lätta å smidiga att ta av och på?


Man setter dem på tåen og drar resten bakover til helen. Går på et par sekunder.
Bra slitestyrke om du ikke går for mye på asfalt/grus med dem. Rostfria. Maks sko storlek 48.
Ja feste er definitivt bedre en på sommeren!

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

SaabAero  
#261077 Jag skaffade också dubbar på Jula och har samma erfarenhet att dom lossnar lätt. Är inte förvånad att det skulle bli så för dubbarna sticker ut långt.
I mina Sulman stövlar skulle hålen behöva vara 2-3mm djupare för att dubben ska sitta kvar.
Några dubbar har jag hittat på gummimattan i bilen och en låg i kojan...
Däremot kan jag konstatera att det är riktigt bra att ha dubbarna när man jobbar med vindfällen och kliver/går på frusna stammar.

Budgetlösningen är väl att använda vanlig plåtskruv och klippa av skallen med bultsax.
Annars kan även närmsta däckverkstad hjälpa till med kompletteringsdubbning ;)

Avatar Fallback

Re: Pigger for støvler

Jim_the_one  
#261092 Såg nu på fakturan att det är maxigrip jag köpte.

http://www.maxigrip.se/skruvdubb/produk ... -halkskydd

Det var inte farligt dyrt heller ca 200kr för 24st.

Och använder man bara 6st så räcker det ju ett tag, har inte tappat någon ännu på ca 2veckor.

Imorgon ska det bli lite tester iaf, idag har jag inte gjort så mycket, typ ingenting egentligen om man ska vara ärlig. haha

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).