Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lynx Yeti 59

14 inlägg 22263 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lynx Yeti 59

magnus138  
#259896 Hej, jag är relativt nybliven skogsägare, ca 15 ha skog som står inför angelägen röjning och gallring. En stor del av röjningen gjordes i nov-dec. Jag måste vara försiktig med pengar men ser idag att det finns en beg Lynx Yeti 59 från 2004 som gått ca 1000 mil. Hur är en sådan i skogen när man skall skota ut på vintern? Vilket är bästa släpet? Är den maskinen jag tänker på för gammal och vad skall jag se upp med. Ja, det är många frågor men är tacksam för varje liten bit information.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

opekka  
#259978 Yeti 59 är en pålitlig och robust maskin. 1000 mil är mycket om inga slitdelar är bytta och servicen eftersatt men sällan ett problem på en välskött och välservad skoter. Är det en fyrtaktare borde själva motorn vara minsta problemet.

Med tanke på att idag man kan köpa en helt ny Polaris Widetrack LX för 56 tkr plus moms, så borde en 10 år gammal maskin kosta runt 25 tkr. Trots detta brukar priserna hamna uppåt 30 eller 40 tkr.

Köper du timmersläde ska du välja en med plastbelag på medarna.

Apropå moms som nybliven skogsägare, du har väl momsregistrerat dig?

Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

magnus138  
#259980 Tack opekka, ja, jag är momsregistrerad. Och tack för synpunkterna, har du tips på timmerslädar? Jag har läst om Bonnets släde tex.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

opekka  
#259992 Har inget direkt tips om timmersläde men sök på detta här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

mrvimek  
#260065 ska du ha timmerkälke så kan ka rekomdera en med broms och för att du kan även rycka igång släde om den är tungt lastad :)

Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

Yanmar 1502d  
#260341 Slädar finns det relativt gott om på blocket. Jag sålde precis min och det var ganska trögt så prutmån finns. Många har legat ute på annons länge. Du ska absolut ha en med påskjutsbroms och med plastbelag.
1000 mil tycker jag är för långt och det är svårt att veta hur service mm har skötts då det förmodligen är många tidigare ägare. Sedan om du ska sälja den med ännu mer mil blir det problem. Risken för en dålig affär är för stor. Ta det lugnt och leta efter en med färre mil. Har du inte bråttom så sjunker priserna efter säsongen.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

magnus138  
#260347 Tack Yanmar för goda råd som jag kommer att följa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

opekka  
#260365 Apropå Yeti:n kom jag på att jag har följande erfarenheter då en kompis hyrde en Yeti inför en fjälltur:

1) Den läckte avgaser mellan grenrör och block. Har ingen aning om det är ett vanligt eller ovanligt fel.

2) Boggien havererade, den fjäderbelastade stötdämparen gick helt enkelt av långt ute till fjälls. Konsekvensen blev att vi fick steloperera skotern genom att surra en trädstam på tvären i boggien. Kompisen fick köra fem mil med helt ofjädrad skoter innan vi var tillbaka vid väg.

Exakt samma sak hände en andra gång under samma tur med en likadan skoter, dock med Skidoo-dekaler.

3) När vi använde Yetin för att dra lös en annan skoter, en tungviktare (Yamaha Venture RS med full touringpackning) la jag i lågväxeln på Yetin. Det var lössnö. Kompisen som vi skulle dra lös stod vid sidan om sin skoter och gasade.

Han hann inte med när vi började dra och föll i snön, varpå jag drog Yamahan genom snön som en släde, alltså utan att Yamahan ens hjälpte till. Mycket imponerande dragförmåga i detta läge.

Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

Carabas  
#260475 Har för mig att Yeti hade 1000 cc 4-t motor, 4-t skotrar brukar vara lite tunga i nosen och inte det bästa för lössnö körning i skog. Jag hade valt en 2-t skoter och ska du bara köra i skogen är väl en fläktkyld bra, så man slipper varmgång.

Användarvisningsbild

Re: Lynx Yeti 59

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260481 Jag har fjärde eller femte Polaris WideTrak i följd nu och funderar på en uppdatering och då
till en _surprise_ WideTrak!
Polaris ÅF säljer splitt nya WideTrak LX för 56K så en sån skulle jag rekommendera.
LX är inte lika fin touringmaskin som IQ-modellen men bättre i skogen.

Timmerkälkar går nog bra med vad helst eg, det är inte så stor skillnad.

Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

opekka  
#260489 Håller med Slurfi i fråga om WT LX. 56 tkr för en ny skoter är mycket jämfört med alla begagnade skrotar (ja, medveten felstavning).

Användarvisningsbild

Re: Lynx Yeti 59

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264127 Lynxarna var som bäst vid st550 st600. Yetin som kom efter var inte alls lika bra, faktiskt sämre på allt. Sen kom den nya commander yetin…. Den är ju fin på många sätt, ffa fick den ju otroligt trevlig förarergonomi.

Avatar Fallback

Re: Lynx Yeti 59

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265518 Kostar en ny Widetrack inte mera?

Användarvisningsbild

Re: Lynx Yeti 59

NRJ  
#265521 Exempelvis:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Po ... m?ca=2&w=3

//NRJ

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).