Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nyttan av snökedjor på ATV

7 inlägg 9806 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyttan av snökedjor på ATV

Joboy22  
#259957 Hej

Upptäckte i helgen att det inte är helt enkelt att köra ut en fullastad vedkärra från skogen med 20cm snö på backen. Naturligt att det är så med tanke på att kärran plus lasten kan väga nära 1 ton, och fyrhjulingen totalt 400kg.

Det går i och för sig när det är helt plant, men så fort det blir några graders lutning kommer man ingen vart. Jag funderade då på hur stor skillnad snökedjor gör i sammanhanget. Ni som kör vintertid, lastar ni väldigt lite eller har ni band och kör med? Vilken skillnad går det att förvänta sig om man skor om med 2 par "proffskedjor"?

Det är ju ganska skönt att vara ute i skogen på vintern



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyttan av snökedjor på ATV

anersimyra  
#259959
Foto0039.jpg
De här kedjorna ( TB kedjor ) är de bästa du finner på marknaden, de gör inte att du tar dig fram bättre i snö, syftet är ju att gripa i hårt fruset underlag. Skillnaden blir stor jämfört med utan. Men att lasta fullt på odriven vagn och svår terräng gör det svårt även med kedjor.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Nyttan av snökedjor på ATV

Joboy22  
#259962 Som jag misstänkte, det är inte hårdpackat där jag kör på något sätt. kanske är bättre att släppa ut lite mer luft ur däcken istället och köra lättare lass.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyttan av snökedjor på ATV

opekka  
#259972 Min erfarenhet av att köra fyrhjulingen (en Polaris 550) med och utan snökedjor, är att framkomligheten i snö väsentligt förbättras med kedjor.

Har visserligen inte dragit så mycket vedvagn med den, men med kedjor skottar Polarisen sig fram i snön så länge den inte hänger upp sig på underredet. När det väl blivit så mycket snö är det ändå dags att ta fram snöskotern.

Avatar Fallback

Re: Nyttan av snökedjor på ATV

Qkeeper  
#259979 Att köra upp spåren innan med olastad vagn och låta det gå några dagar så det fryser funkar bra. Annars kan man ju köra några halvlass först så man får packa lite och sedan lasta mera.

Användarvisningsbild

Re: Nyttan av snökedjor på ATV

anersimyra  
#259997 I ren snö fungerar ett tätmönstrat däck allra bäst, ett grovt traktormönster skottar lätt undan snön tills man står på buken. Blir snön hårt packad fungerar kedjor bäst. På bergig mark är kedjor mycket bra, de ger utmärkt grepp och skyddar samtidigt däcken.

Avatar Fallback

Re: Nyttan av snökedjor på ATV

Joboy22  
#265844 Uppdatering för övriga som undrar samma sak: Det blir extremt stor skillnad även i lössnö, nu dras fullastad vedvagn genom riktigt besvärliga markförhållanden. Kedjan blev Nyvabs "griper" 800kr + moms /paret

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).