Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 217661 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Baggböla  
#253154Bläddrade i senaste skogen (12:2013) där står en artikel på sida fyra Hytten kan bli en dödsfälla. Där tas det upp problematiken kring skogshytternas bristande säkerhet och en olycka där en stock åkte in i maskinrutan över grinden på en skotare. Eddie Edwinsson från SMF Skogsentreprenörerna vill se en förändring innan en allvarlig olycka ser.

Enligt standard ska en tuta klara ett tryck för 1,8 ton i 5 min. Nu är jag inte världen mest tekniskt kunnande men det är ju som bekant en avsevärd skillnad mot statiskt tryck och en projektilliknande stock som far med ett rörelsemoment och belastar en liten del av rutan. Låt vara att standarden inte gås in på så noga i artikeln, så är ju ens spontana känsla iaf att standarden är bristfällig.

Hur som helst så fick detta ju iallafall mig att tänka på att detta med skogshytten på drivarna med roterande lastbärare har ju vad jag har sett vanligtvis grindlösa i sina utformanden. Slutavverkning innebär ju även grövre stockar som innebär större krafter, att köra ner för en backe lastat med flera ton grovtimmer i drivarnas typiska ostrukna travar i nacken i en grindlös lastbärare. Jag vet inte riktigt hur kul det är. Det är ju trots allt människoliv det rör sig om. Nu är ju drivarna vanligtvis utrustade med roterande hytt varvid det borde vara enkelt och billigt att utrusta ryggsidan som är den utsatta sidan vid skotningen med förstärkning utan någon större inverkan på sikten.

Bara en tanke som slog mig när jag läste.

Skogsband från Olofsfors
Användarvisningsbild

Baggböla  
#258280Komatsu ska tydligen göra en ny drivare, i alla fall en testmaskin, de har ju erfarenhet som tidigare tillverkare av de få kommersiella drivarna, 801 Combi.

Tanken slår mig att tankarna har legat hos Komatsu länge men avvaktat tills de såg Fiberpacs snabbkopplingslösning och tog tillfället i akt. Tror nog det är en 801 Combi i storleken större med Jan och Christers snabbkopplingspatent.

Frågan är hur lastredet ser ut, Komatsus mekaniska breddning Loadflex eller hydrauliskt breddbart? Skiljestöttor är nog ganska tacksamt på en drivare.

Vad tror ni om det?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259133Ska bli intressant att se,,, Har alltid drömt om att köra en drivare, måste vara kul om omväxlande..
Lastutrymmet hoppas man ju blir nåt slags vrid och tiltbart för att underlätta direktlastning.
Konceptet från 801an borde väl inte vara så dåligt.
En starkare motor och snabbfästet för byte mellan aggregat och grip bara...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Baggböla skrev:Tanken slår mig att tankarna har legat hos Komatsu länge men avvaktat tills de såg Fiberpacs snabbkopplingslösning och tog tillfället i akt. Tror nog det är en 801 Combi i storleken större med Jan och Christers snabbkopplingspatent.
Har de Fiberpacs snabbfäste som byter utrustning på 7-8 sek?
- Hur har de kommit över den lösningen?

Användarvisningsbild

Kse  
#259144Ja det är ju frågan om branschen är redo än, 801:an lades ju ner eftersom den inte gick att sälja.
Den är fortfarande mer effektivt att köra med tvåmaskinsystemet iom. att det producerar mer m3.
Drivaren slutar ju att producera så fort den åker för att tömma ett lass, visst blir det ju billigare att bara ha en maskin att flytta, serva, mm men när marginalerna är så pass tighta som dom är i dag så är det bara produktion som räknas. Snabbfäste och andra små lösningar är steg i rätt riktning men jag tror inte på nått genomslag än.
Jag skulle gärna se mer drivare i tjänst eller än hellre ratta en själv då den skulle passa vår verksamhet, helst med ett kompletterande energiaggregat. Det verkar fö. som om dom flesta 801:or blivit energivedsdrivare

Tänk om man kunde köpa en ny maskin och ro runt verksamheten på enkelskift, köra utan risk att få hjärtinfarkt och sova gott på nätterna. :ymdaydream:

Användarvisningsbild

Baggböla  
Bertilsson skrev:
Baggböla skrev:Tanken slår mig att tankarna har legat hos Komatsu länge men avvaktat tills de såg Fiberpacs snabbkopplingslösning och tog tillfället i akt. Tror nog det är en 801 Combi i storleken större med Jan och Christers snabbkopplingspatent.

Det enda jag vet är att det är en drivare från Komatsu, allt annat är REN spekulation.

En tanke som slog mig OM det är Fiberpacs patenterade snabbkoppling så har nog ett avtal med Fiberpacs slutits.

Men sedan fick jag höra... att det tjänstemän från Södra som torterat fysiskt Jan Carlsson och Christer Lennartsson för att sälja till Komatsu. Dessa tjänstemen skall ha enligt uppgift figurerat i krigsförbrytelser och då lärt sig torttyrteknik i Afghanistan under utlandstjänst, men skall tydligen undsluppit detta genom mutor och kompisar på höga positioner.

Jo, 801 var ju konstruerad för gallring, var den inte blev så lyckad. Och drivaren kräver ju helst ett vrid och tiltbart rede för direktlastningen ska komma till sin rätt. Men ett vridbart lastrede är otympligt i gallring med smala stickvägar. Sedan så har jag för mig att den var lite för långsam, eller iaf långsammare än en skotare vid terrängkörning. Det skulle ju varit väldigt behövligt med ALS eller annan dämpning av maskinen för att komma upp med körhastigheten. Men ALS och ett lastrede på svängkrans går ju inte. Initialt så tror jag inte att Komatsus drivare kommer med något nytt på dämpningfronten. Det ska bli kul att se dock.

Teknikmässigt så fungerar nog drivaren tillräckligt bra om den tillverkas. Det krävs nog att maskinen är Röd, Grön/gul eller Gul för att drivaren som koncept ska bli något att räkna med. Nytt koncept och en ny färg är nog för mycket för många entreprenörer. En väl utbyggd serviceorganisation är nog ganska skönt när det gäller nya maskinkoncept.

Bertilsson skrev:

Baggböla skrev:Det enda jag vet är att det är en drivare från Komatsu, allt annat är REN spekulation.
Har du uttryckt tillräckligt tydligt att du lät det ena önsketänkandet avlösa det andra?

Baggböla skrev:En tanke som slog mig OM det är Fiberpacs patenterade snabbkoppling så har nog ett avtal med Fiberpacs slutits.
Är inte detta ännu värre? Det verkar ju som rena fantasier, om det inte är sant?

Baggböla skrev:Men sedan fick jag höra... att det tjänstemän från Södra som torterat fysiskt Jan Carlsson och Christer Lennartsson för att sälja till Komatsu. Dessa tjänstemen skall ha enligt uppgift figurerat i krigsförbrytelser och då lärt sig torttyrteknik i Afghanistan under utlandstjänst, men skall tydligen undsluppit detta genom mutor och kompisar på höga positioner.
Först en fråga. På vilket sätt är en Jan Carlsson innovatör för Fiberpacs snabbfäste?

Förklara den något raljerande skrivningen om episoden där den tjänsteman på Södra agerat motsvarande beskrivningen!

Användarvisningsbild

Baggböla  
#259203Jag svarar med att vill man misstolka allt och ingenting så får man göra det.

Tanken slår mig att tankarna har legat hos Komatsu länge men avvaktat tills de såg Fiberpacs snabbkopplingslösning och tog tillfället i akt. Tror nog det är en 801 Combi i storleken större med Jan och Christers snabbkopplingspatent

Är väl ganska tydligen att det rör sig om mina egna spekulationer och funderingar. Vi får väl vänta och se hur den ser ut när den kommer.

Nej, det var trams herr Bertilsson.

#259477Med hänsyn till svar och reaktioner vill jag nämna följande efter svar från Fiberdrive;
1 Jan Carlsson är inte innovatör omkring snabbfäste för grip/aggregat. Följaktligen fel att nämna honom nu i samband med förhandlingar med andra tillverkare.

2 Det har inte gjorts något avtal där Komatsu fått tillgång till snabbkopplingen från Fiberdrive.

3 Nämnda ord om hur tjänstemän på Södra skulle agerat med våldsamhet mot namngivna personer, det är inte på något sätt formade av personal på Fiberdrive (vilket borde varit enda rimliga källan i sammanhanget). Dessa ord är tagna långt från verkligheten. Samtal fördes i normal anda och var viss öppning omkring gemensamma intresse.

Baggbölas framförda "spekulationer" har skickats till mig av entreprenör, eftersom denne uppfattat det som att det kunde ha viss underliggande sanning. Efter vår kontakt såg han det nämnda inlägget som skadliga "halvsanningar", som inte ger rätt signaler till entreprenörer.
- Därför är ovanstående framfört.

Användarvisningsbild

Baggböla  
#259502Ok, Jan Carlsson kanske inte är en uppfinnare av snabbkopplingen då ber jag om ursäkt. Jan Carlsson är ägare tsm med Lennartsson i bolaget Fiberpac, därav skrev jag helt enkelt fel. Men det är Lennartsson och Andreasson som är uppfinnare av snabbkopplingen och äger patentet.

Om denne entreprenör uppfattade det så tycker jag det är märkligt att han då inte hör av sig till mig med ett PM? Det är ju jag som skrivit det. Det är ju liksom rimligt att höra av sig till den som skriver det än att gå via någon annan person. Undrar jag någon om som en användare skrivit här så hör jag ju mig naturligtvis av mig till denne personen och inte någon annan person. Undrar jag någon om .t.ex. ett pressmeddelande om Ponsse Scorpion så hör jag ju naturligtvis av mig till Ponsse direkt och inte till John Deere eller Eskil Erlandsson eller någon annan som antagligen vet lika lite om Ponsse Scorpion som någon annan.

En märklig entreprenör, men du kan hälsa denne entreprenör att jag håller ytterst denne entreprenör att jag håller med att halvsanningar är skadliga, speciellt när de får härja fritt. Att denne i allmänhet skall hålla sig kritisk till information på internet och internetforum.

Baggböla skrev:Ok, Jan Carlsson kanske inte är en uppfinnare av snabbkopplingen då ber jag om ursäkt. Jan Carlsson är ägare tsm med Lennartsson i bolaget Fiberpac, därav skrev jag helt enkelt fel. Men det är Lennartsson och Andreasson som är uppfinnare av snabbkopplingen och äger patentet.
Misstaget må va måttligt, men tråden har Fiberdrive som rubrik.

Baggböla skrev:Om denne entreprenör uppfattade det så tycker jag det är märkligt att han då inte hör av sig till mig med ett PM? Det är ju jag som skrivit det. Det är ju liksom rimligt att höra av sig till den som skriver det än att gå via någon annan person.
1 Han tyckte andan i din framställning hade vissa uppenbara brister.
2 Han hade insikt i vad jag som "kanal" kunde förmedla. Jag har t.o.m. gjort många tester åt Valmet. En av dem var med Jan-Ove Asp på drivaren. Resultatet visade på det väntade, d.v.s. att aggregatet var för mycket en "kompromiss" för att också kunna lasta av med. Apteringen klarades därför inte tillräckligt bra.
3 Han hade fått vetskap om att du vill vara anonym, även i PM. Därmed var det en förtroendefråga.

Baggböla skrev:jag håller med att halvsanningar är skadliga, speciellt när de får härja fritt. Att denne i allmänhet skall hålla sig kritisk till information på internet och internetforum.
Vi är rörande överens om detta. Men när "frimodighet" blir för stor i förmedling av synpunkter och de vid granskning är nästan noll i riktighet, då förlorar yttrandet renommé och forumet upplevs som dålig användning av tid.
- Som yrkesman efter utbildningen behöver ni uppträda med kunskap, erfarenhet och vid brist på tillräckligt av detta ha en attityd så ni hinner och kan lära er mer. 5 år i din kommande verksamhet är troligen ändå begränsad tid för att uppnå god kunskap. Därmed inte sagt att du inte skaffat kunskap på skolan, men skoglig verksamhet är så komplex att överraskningarna kommer tätt. Jag fick själv uppleva detta.
- Är planerna att bli maskinteknisk resurs efter utbildning, så bygg redan nu upp ett gott utgångsläge.

Baggböla skrev:Det enda jag vet är att det är en drivare från Komatsu, allt annat är REN spekulation.

En tanke som slog mig OM det är Fiberpacs patenterade snabbkoppling så har nog ett avtal med Fiberpacs slutits.
Som visst svar på spekulationerna ovan, kan det läsas i Komatsus tidning (Just Forest) en del.
1. Något nytt är under utveckling. Är det som vanligt skrivning för att få blickarna på sig när man hamnat dåligt till?
Inget skrivs om när något nytt är på marken.
- Liknande skrevs när aggregaten var kass och kunder lovades att snart få byta aggregat på maskiner som köptes. Vid detta tillfälle var inte ens ritning gjort. Skördare hann slitas ut utan byte av aggregat. (Lär av historien.)

2 Drivargruppen är presenterad.

3 Drivargruppen förefaller tveksamma till projektet, som inte har nödvändiga komponenter. Därför placeras ev. provmaskin i Västerbotten där skogen är klen. Drivargruppen är kritisk till att kombiaggregatet är så bristfälligt vid grov skog. Så har det varit ända sen introduktionen för mer än 10 år sedan.

- Varför stoppar Södra och drivargruppen stöd för Fiberdrive som har aggregat som är kompetent för grov skog, det är därför en gåta?

Axl  
#261226Jag tycker Lennartsson skulle fokusera på att få maskinen att fungera med dieseldrift innan han börjar konvertera den för gas. Det är helt klart en intressant maskin men den är fortfarande väldigt obeprövad.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#261279http://www.komatsuforest.se/default.asp ... 8&id=10843

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261311Bertilsson: jag tycker nog inte att SP 561 kvalar in som ett kompetent aggregat för grov skog. Är ju som SP själva skriver: för allt från klenare gallringar till lättare slutavverkning...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).