Skogsmiljö och Trädlära

Varje träd är ett vindkraftverk!

92 inlägg 38236 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#259023 Jag anser att varje träd är ett vindkraftverk som genererar värmeenergi genom att vindens rörelseenergi tas upp av trädens kronor, stammar, grenar och blad eller barr, all denna rörelseenergi omvandlas närmast omedelbart till värmeenergi i trädets samtliga delar inklusive dess stödjande rotsystem. Detta följer av fysikens lagar, och en stor del av denna värmeenergi avges av trädens rötter till den omgivande marken. För Sverige som har så stora arealer skogsbeklädd mark rör det sig om enorma energimängder som tas till vara. Den energi som vinden tillför skogen förbättrar varje enskilt träds mikroklimat i smått, samt även hela skogens makroklimat i stort, detta är viktigt i ett land som befinner sig på så nordliga breddgrader och där klimatet påverkas så mycket av sitt arktiska läge.

Tänk dig trädets stödjande rotsystem med dess rotförgreningar och likna det vid ett golv med golvvärme, ett sådan uppvärmningsystem finns redan under varje träd, och gigantiskt utbyggt i ett skogsklätt landskap.
Jag ser det som sannolikt att det för Sverige, som har så stor yta som är täckt med skog, kan röra sig om energimängder som överträffar Sveriges samlade elproduktion från dess kärnkraftkverk, vattenkraftverk och mekaniska vindkraftverk mm. Jag hävdar på fullaste allvar att Sveriges växande skogar sannoligt genererar mer energi till markens uppvärmning än om vi skulle använda hela Sveriges samlade elproduktion för att på konstlad väg förbättra trädens växtsäsong, detta genom att träden omvandlar den rörelseenergi som vinden ger dem till värmeenergi, som här till stor del förs ned till marken av trädens rotsystem.

Att jag har fäst min uppmärksamhet på vindens betydelse har sitt ursprung i mina sommarvistelser i Luleå skärgård under barn och ungdomsår. Jag blev jolleseglare och deltog i segelklubben Sländan´s och LSS (luleå segelsällskaps) omfattande ungdomsverksamhet. Att min far sedan år 1937 (lämnade Ljungbyhed som utbildad flygare) och därefter i sin yrkesverksamhet i Flygvapnet i stort "bars upp" av de krafter som luft som sätts i rörelse utgör, har naturligtvis haft sin betydelse. Väderleksrapporterna och sjörapporterna i radio har varit viktiga beståndsdelar och heliga stunder då tystnad skulle råda. Disskussioner om var man finner vind och vart lä råder har varit viktiga. Det är ett synsätt som jag har tagit med mig in i skogen. Det är även allmänt kännt att träden i skogslandskapet har en starkt uppbromsande effekt på vinden, eftersom vinden bromsas upp av träden så blir det värme. Ett helt trädlöst landskap på våra breddgrader blir kargare och kan i vissa lägen även bli svåra att återbeskoga.

Texten ovan publicerades för första gången på Skogsforum.se den 19 Januari 2014 Författad av "rokon"

Det jag skriver i denna tråd omfattas givetvis av min upphovsrätt, den som vill citera mindre delar av texten ombedes vänligen att ange skribenten "rokon" som skribent på Skogsforum, som källa. Den som ser vidare användningsområden och är intresserad, ombedes kontakta mig med PM för vidare kontakt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Rolfnilsson400  
#259031 Din terori runt termodynamkik haltar betänkligt.
Om stammen skulle kunna transportera några större mängder värmeenergi måste den vara av annat material än trä , det leder värme för dåligt.
I annat fall skulle stammen stråla ut värme, men om du mäter strålar inte trästammar särskilt mycket.
Luften runt ett trä blir turbulent när det blåser, det är där det mesta av vindenergin försvinner.

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

anersimyra  
#259033 Intressant tanke, men alstrades någon värme värt namnet, då hade vi väl inget problem med fruset virke ? :ugeek:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Fredrik Reuter  
#259047 Hej,
Oaktat teorin bakom och huruvida resonemanget håller eller ej så måste jag uppmuntra till inlägg som dessa. Det är teorier som dessa som väcker idélusta och för oss (lite eller mycket) framåt.

Kanonbra Rokon, keep it up!

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

stektlök  
#259100 Nu måste jag in å kika på rokons andra trådstarter och inlägg :grin:
Fotosyntesen är juh något som rör träd och dess funktion. Om vi nu ser till värmen i marken som träden skulle höjja genom att värmen från rörelserna sprids ut i rötterna.....(!) då tror jag all jävla skugga som träden skapar sänker värmen möe mer :mrgreen:

Tycker även forumsbossen skulle starta en sci-fi avd på sidan 8)

kjamiz

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

axwell  
#259109 Varje träd är en solfångare!
Trä leder värme dåligt, vätskan i träden leder värme bättre.

Ok, om det blåser fönvindar så tar trädet upp mer värme på samma tid än vid stiltje.

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259120 Är det möjligtvis så att den rörelseenergi, som omvandlas till värmeenergi, lagras i trädet och frigörs i först samband med eldning? :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

kallemek  
#259143
Niking skrev:Är det möjligtvis så att den rörelseenergi, som omvandlas till värmeenergi, lagras i trädet och frigörs i först samband med eldning? :lol:
/Niklas


Njae. Vill påstå att det beror på. Ditt resonemang går att applicera på maskinellt avverkad och upparbetad ved.
Värmeenergin i manuellt avverkad, brosslad och upparbetad ved frigörs däremot i samtliga led i hanteringen.
Vid eldning frigörs dock samma energimängd oavsett avverknings- och upparbetningsmetod.

Slutsatsen blir därmed att manuellt hanterad ved har ett ursprungligen högre energiinnehåll än maskinellt dito. Detta på grund av att den värmer flera gånger.

Frågor på det?

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

anersimyra  
#259145 Ha ha ha, ja !! Kan man med andra ord stoppa några klabbar under rocken vid kyla ?.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

stektlök  
#259150 Värmevärdet i manuellt upparbetad ved är alltså högre. Tur jag har som har veboa fuller av handgjord ved :)

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259229
stektlök skrev:Värmevärdet i manuellt upparbetad ved är alltså högre. Tur jag har som har veboa fuller av handgjord ved :)


Precis! Manuellt upparbetad ved värmer ju många gånger! :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259231
kallemek skrev:
Niking skrev:Är det möjligtvis så att den rörelseenergi, som omvandlas till värmeenergi, lagras i trädet och frigörs i först samband med eldning? :lol:
/Niklas


Njae. Vill påstå att det beror på. Ditt resonemang går att applicera på maskinellt avverkad och upparbetad ved.
Värmeenergin i manuellt avverkad, brosslad och upparbetad ved frigörs däremot i samtliga led i hanteringen.
Vid eldning frigörs dock samma energimängd oavsett avverknings- och upparbetningsmetod.

Slutsatsen blir därmed att manuellt hanterad ved har ett ursprungligen högre energiinnehåll än maskinellt dito. Detta på grund av att den värmer flera gånger.

Frågor på det?


Vid maskinell upparbetad ved tillför ju stora mängder elenergi och oljeenergi. Blir ju liksom att elda för kråkorna, jämfört med när upparbetningen sker med handkraft. :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Hugin  
#259244 Rokon visar att han är en nytänkare och framförallt filosof, som inte sväljer gamla sanningar utan eget övervägande!

Dessutom väckte tråden mängder av intressanta och kul idékopplingar.

Uppslaget är en intressant teknik/fysik-frågeställning. - Sådant höjer nivån, i ett, i övrigt mycket bra forum!

Kopplar på med frågan: Ett träd som legat en längre tid- tappar det energi genom att vinden inte vajar det? Eller minskar det energiöverföringen till det ickevarande rotsystemet? - Blir värmevärdet i veden sämre på grund av detta (bortse från den eventuella röta som kan reducera värmevärdet)?

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

tallen100  
#259249
Hugin skrev:Kopplar på med frågan: Ett träd som legat en längre tid- tappar det energi genom att vinden inte vajar det? Eller minskar det energiöverföringen till det ickevarande rotsystemet? - Blir värmevärdet i veden sämre på grund av detta (bortse från den eventuella röta som kan reducera värmevärdet)?

Skulle inte tro att det är sämre bara virket inte är för gammalt, Viktigast är trädslag en asp vajar lika mycket i vinden som en björk men har mycket sämre värmevärde...

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259255 Snarare tappar det döda trädet energi genom biologisk nedbrytning av trädet. Vid den aeroba nedbrytningen frigörs bl.a. vatten, varför det döda trädet kan bli blötare. Å andra sidan kan det det döda trädet bli torrare om det råder goda torkförhållanden.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).