Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken fyrhjuling fungerar bäst i skogen

7 inlägg 10055 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken fyrhjuling fungerar bäst i skogen

kasken  
#258893 Ska köpa fyrhjuling, vilken tycker ni fungerar bäst med skogsvagn i skogen? Vilken utrustning tycker ni behövs? Vilken skogsvagn med virekran och hydralkran tycker ni är bäst?
Något annat man ska tänka på om man ska köpa en arbetsmaskin?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken fyrhjuling fungerar bäst i skogen

Wärmland  
#258898 Troligen Honda, alt Yamaha. Med stor packlåda, vinsch fram och bak. Wire kran som du använder fyrhjulingens bak vinsch i. Hydraulkran är alldeles för dyrt mot vad du får ut av ekipaget så då gör du större nytta med en liten traktor för samma penga. Förhandla med återförsäljaren om du köper nytt så du får med snökedjor alt byta ut original däcken mot ett par grövre. Inte för mycket kubik. Typ 500-550.

Avatar Fallback

Re: Vilken fyrhjuling fungerar bäst i skogen

BM 35  
#258915 Är det för att dom finns med stel bakaxel som du nämner Honda Yamaha

Avatar Fallback

Re: Vilken fyrhjuling fungerar bäst i skogen

Dragos  
#258922 Köp en Suzuki eller Arctic så är du hemma.

Avatar Fallback

Re: Vilken fyrhjuling fungerar bäst i skogen

betula  
#258926 En släkting till mig har en Polaris med variatorrem. Den är på runt 700cc tror jag och fungerar sämre än min lilla Suzuki 300cc med riktig växellåda. Men det kan ju bero på att den som oftast kör Polarisen är ovan och tvekar i körningen och har bränt remmen minst en gång.
Så jag skulle rekommendera en fyrhjuling med riktig låda.

Användarvisningsbild

Re: Vilken fyrhjuling fungerar bäst i skogen

totte  
#258933 Kanske skulle läsa den här tråden innan alla argumenten upprepas här.

viewtopic.php?f=21&t=17003

Användarvisningsbild

Re: Vilken fyrhjuling fungerar bäst i skogen

anersimyra  
#258934 Börja med att utesluta allt Asiatiskt. Välj sen ett kvalitetsmärke i din närhet, utrusta hjulingen med större däck, A armsskydd och hasplast. Tänker du köpa Avesta eller Kranman, köp då en stor tung hjuling. Välj hjuling med erkänt låg lågväxel framåt, att prova med backen är ingen ide, allt i hjulingväg är alltför högt växlat på backen :surp: Köper du hydraulvagn är dess utrustning viktigare än vilken hjuling du kopplar framför, snålar du in på automatik och terrängbroms blir det ett besvärligt ekipage att köra. Väljer du hydraulvagn kommer sannolikt de flesta maskiner ha alltför mjuk fjädring oavsett förspänning. En bra lösning är då bakvagnslåsning, du får alltså en helt stel ofjädrad bakaxel. Du plockar snabbt och enkelt av låsningen när du kör utan vagn. Monterar du däremot en fjädring vilken bär vagnen, då har du en absolut stenhård maskin utan vagn :shock: Själv har jag en Polaris 800 framför en Avesta, dess AWD system fungerar mycket bra, det är bara att " tuta och köra," dessutom är 800 kubik absolut en fördel i många lägen, det är varken kubik eller hästkrafter som " kör fast dig " i terrängen, där är däck och körteknik helt avgörande.
Mvh Anders.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).