sön 19 jan 2014, 12:43#258934
Börja med att utesluta allt Asiatiskt. Välj sen ett kvalitetsmärke i din närhet, utrusta hjulingen med större däck, A armsskydd och hasplast. Tänker du köpa Avesta eller Kranman, köp då en stor tung hjuling. Välj hjuling med erkänt låg lågväxel framåt, att prova med backen är ingen ide, allt i hjulingväg är alltför högt växlat på backen
Köper du hydraulvagn är dess utrustning viktigare än vilken hjuling du kopplar framför, snålar du in på automatik och terrängbroms blir det ett besvärligt ekipage att köra. Väljer du hydraulvagn kommer sannolikt de flesta maskiner ha alltför mjuk fjädring oavsett förspänning. En bra lösning är då bakvagnslåsning, du får alltså en helt stel ofjädrad bakaxel. Du plockar snabbt och enkelt av låsningen när du kör utan vagn. Monterar du däremot en fjädring vilken bär vagnen, då har du en absolut stenhård maskin utan vagn
Själv har jag en Polaris 800 framför en Avesta, dess AWD system fungerar mycket bra, det är bara att " tuta och köra," dessutom är 800 kubik absolut en fördel i många lägen, det är varken kubik eller hästkrafter som " kör fast dig " i terrängen, där är däck och körteknik helt avgörande.
Mvh Anders.