Skördare

skördare ???

27 inlägg 13945 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skördare ???

Johnny  
#25728 Hej ! Jag är en skogsägare 90 ha som funderar på at köpa en liten och beg skördare.Har huggit med motorsåg varenda vinter i 25 år hugger mellan 200-500m3 per år.Jag undrar om de finns nån som kan ge mej ett tips på vilket märke jag ska välja,den ska inte va för stor för det blir mest gallring.



   TS
Avatar Fallback
Andreas_93  
#25733 själv skulle jag välja en fmg super eva
en perfekt olraund maskin (enligt de som har kört den)
inte så dyr heller :)

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25737 Välj en Rottne 2004. Slutavverkningarna kan man läja bort istället

Avatar Fallback

tack för tips

Johnny  
#25749
Mowi skrev:Välj en Rottne 2004. Slutavverkningarna kan man läja bort istället
Är det nån som har nån bra sida med bilder på beg skördare

   TS
Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#25762 testa www.blocket.se

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25767 www.rottne.com Klicka sedan på begagnade maskiner. Både rottne maskiner och många andra marken

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25778 Hej!

Det kanske blir enklare att hjälpa dig om du kan svara på följande frågor:

-Hur mycket får skördaren kosta?
-Hur grova träd vill du att den ska klara?
-Beståndsgående eller Stickvägsgående?

Avatar Fallback

Hej

Johnny  
#25838 [quote="Anders Olsson"]Hej!

Det kanske blir enklare att hjälpa dig om du kan svara på följande frågor:

-Hur mycket får skördaren kosta?
-Hur grova träd vill du att den ska klara?
-BeståndsgåeVill helst ha en beståndsgående skördare,Har repat en traktorprocessor vimek g 30 åt en bekant och har fått lånat den två vintrar men kedjor,drev,axlar och vidvinkelknutar börjar bli så slut så de känns inte kul att kosta på den så mycket mer,sen skulle de va jävligt kul att ha en skördare även om jag får repa mycket bara de blir fel som man kan fixa själv.jag kör ut virket med en valtra 6200 med mowi 300 huggarvagn,Jag vill inte köpa nån dyrare skördare än ca 200 000 kr. Inte mycket kanske men jag har inga krav på att man måste hinna köra ett vist antal kubik.Vill spara på ryggen och de har alltid varit en dröm att ha en skördare.

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25863 Kollade på blocket där finns en Rottne 5000 för 250 000 kr :) Sen är det ju några stycken större skördare för under 200 000 kr :( Hur bred får skördaren vara hur grova ska den ta :?:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25913 det undrlättar ju alltid om man har någolunda nära till service om det är något man inte kan fixa själv så blir det inte så dyrt att ta ut folk då.

Avatar Fallback

Re: Hej

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25914
Johnny skrev:.. sen skulle de va jävligt kul att ha en skördare även om jag får repa mycket bara de blir fel som man kan fixa själv.


Helt rätt inställning! :) Du lär få mecka en del, men det mesta på en skördare är ändå vettigt konstruerat tycker jag, dvs det går att plocka isär och fixa.
Se till att få med så mycket dokumentation som möjligt. Reservdelskataloger, elschema och hydraulschema är ovärderligt när man ska laga själv.

Valmet 901 är också ett alternativ. Den är inte beståndsgående såklart, men det är en ganska smidig och vanlig maskin. De som kostar under 300000kr brukar dock inte ligga ute särskillt länge på blocket.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26530 Fast jag tror att det blir mer skruvande en det blir huckt

Avatar Fallback
rolf olsson  
#26554 Det här kansle kan vara nåt.. :wink: http://www.blocket.se/vi/15952038.htm?ca=15_s

Avatar Fallback
Andreas_93  
#26557 Objekt eller vad :? :?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26558
rolf olsson skrev:Det här kansle kan vara nåt.. :wink: http://www.blocket.se/vi/15952038.htm?ca=15_s


Var ju billig.
Borde man ju tjäna på om man säljer den direkt till skroten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).