Trädfällning (arborist)

Billig Brytrulle?

91 inlägg 40975 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258221
JensSkoog skrev:Varhen finner jag dom bilderna? Undrar hur dom duger i skogen om det är brant och stenigt terreng.
Da skal du ha en Fjording eller annen liten hest :lol: men det blir litt mindre lass en med Ardenner.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Homo abies  
#258251 Nordsvensk :smile:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#258288
IMG_2974.JPG
Jag föredrar avgaser från en motor, när den här lyfter svansen är det bara att hoppa av och dra.. :lol: :lol: Men han är allt bra snäll ändå. :smile:

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Skogstinsen  
#258309 På forumdelen Hästen i skogen här på skogsforum. Där finns det några bilder på mina 2 ston.

Det beror ju på hur stenigt för dom kan ju kila fast hovarna och bryta benen. Men hästar vet och känner vart dom ska sätta hovarna om inte kusken manar på dom! Då kan det bli vad som helst, man måste lita på varandra.

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Skogstinsen  
#258310 Men nu ska vi inte förstöra tråden. Så skriv i hästen i skogen istället för fler häst frågor. :-)

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

Huskyman  
#258355
anersimyra skrev:när den här lyfter svansen är det bara att hoppa av och dra.. :lol: :lol: Men han är allt bra snäll ändå. :smile:

Fy fasen vad roligt!! Men det är ju i alla fall naturgas!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Jim_the_one  
#258364
anersimyra skrev:Jag föredrar avgaser från en motor, när den här lyfter svansen är det bara att hoppa av och dra.. :lol: :lol: Men han är allt bra snäll ändå. :smile:



hahahaha blev plötsligt påmind om Herold, en häst jag hade i unga dagar. Han var ett varmblod å minst varje gång man var ute med sulkyn så kom minst en obligatorisk "avgas", små var dom inte heller. Det var bara att hänga sig ut över sidan. hahaha
Folk tycker att det luktar illa i ett svinstall men det är inget i jämförelse hahaha.

Oxar ska vara några riktiga dragare annars, det går inte fort dock. Å skulle dom inte orka så går dom ner på knä å bara drar, då vill det till att ha riktiga grejer som håller.

Tveksamt om dagens fyrhjulingar har ens i närheten av den dragkraften.

Men men nu har jag gjort mitt till att förstöra den här tråden :mrgreen:



En billig brytrulle och ganska enkel är att ta en bit vägtrumma, antingen ca 40-50cm av en 50-60trumma å bara fälla rakt på den.
Eller så tar man en 20cm bit av en 40-50 trumma, smäller på två armar uppåt å ett rör mellan dessa som kan rulla.

kan göra en enkel skiss om någon vill ha.

Billig blir den om man tager vad man haver.

Dock väger den några kilo, dock lätt att såga ut hål som handtag å dylikt.

man skulle kunna ta en ännu större trumma å såga som en halvmåne.
Lätt att sätta fast ett snöre å släpa med sig som pulka.

Edit: Insåg precis att det här vart helt galet det var visst kastblock TS var ute efter inte gallringsrulle. :lol: Ska nog ta å gå å lägga mig tidigt idag.

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258473
anersimyra skrev:Jo de gula från Bedsab är suveräna, de finns i två storlekar, du kan i vart fall med det lilla använda Dyneema ner till 5 mm utan att linan skär ner mellan hjul och gavel. Du kan dessutom använda wire upp till 13 mm, eller lina upp till 16 mm. De är snabba att öppna, gaveln låses med en enkel hake. Blockets "svagaste" del är kroklåset som är en tunn plåtbit. Använder man traktorburen wirekran av det starkare slaget är det självklart det större blocket som gäller, det lilla funkar utmärkt till Vimek 610 vinschen t.e.x. Dock är dessa block inget att rekommendera till det tyngre lunningsarbetet, då blir det till att ruinera sig med köp hos Skogma, dessbättre finns ju dessa block att inhandla betydligt billigare på annat håll.. :smile:


Köpte 1-tons blocket från Bedsab, ytfinishen och passformen imponerade inte. Men, som ni ser, vi pratar skrivbordsgranskning. Prövas till helgen!

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258549 Vi använder mycket utrustning från DMM i Wales. Mycket prisvärd utrustning som håller extrem finish och kvalité. Med tanke på hur grymma de är vad gäller vikt, tålighet och livslängd har jag svårt att förstå varför man köper annat. Ett tilläg är att vi jobbar istort sett bara med rep.

Mer info här http://dmmprofessional.com/products/impact-block-small-imb-s/

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#258554
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Jo de gula från Bedsab är suveräna, de finns i två storlekar, du kan i vart fall med det lilla använda Dyneema ner till 5 mm utan att linan skär ner mellan hjul och gavel. Du kan dessutom använda wire upp till 13 mm, eller lina upp till 16 mm. De är snabba att öppna, gaveln låses med en enkel hake. Blockets "svagaste" del är kroklåset som är en tunn plåtbit. Använder man traktorburen wirekran av det starkare slaget är det självklart det större blocket som gäller, det lilla funkar utmärkt till Vimek 610 vinschen t.e.x. Dock är dessa block inget att rekommendera till det tyngre lunningsarbetet, då blir det till att ruinera sig med köp hos Skogma, dessbättre finns ju dessa block att inhandla betydligt billigare på annat håll.. :smile:


Köpte 1-tons blocket från Bedsab, ytfinishen och passformen imponerade inte. Men, som ni ser, vi pratar skrivbordsgranskning. Prövas till helgen!
Ett praktiskt prov kommer " täppa till käften" på dig :lol: :lol: Glöm bara inte att stänga och låsa gaveln.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258558 http://youtu.be/eGX2O64Xc4I

Praktiskt prov.

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#258561 Fina block, men för lunningsarbete fungerar Bedsabblocken fullt tillfredställande, dessutom till ett pris som är bråkdelen av priset för dessa block. Men för arbeten vi ser i länken duger de inte till.

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258570
anersimyra skrev:Fina block, men för lunningsarbete fungerar Bedsabblocken fullt tillfredställande, dessutom till ett pris som är bråkdelen av priset för dessa block. Men för arbeten vi ser i länken duger de inte till.


Jo så är nog fallet. Skulle nog vilja påstå att det funkar fint med enklare och framförallt lättare block, men tar man sig fram i traktor o huggarvagn kanske några kilo hit eller dit inte är mycket att bråka om.

Tror tråden startade med fråga kring brytblock för trädfällning och då är det självklart DMM som gäller :wink:

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258571 Det där saknar väl svivel? Behövs på mitt block. :-)

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

Huskyman  
#258577 Använder i huvudsak två kastblock, bägge från ISC.
Denna för tyngre jobb:
Bild

http://www.forest-life.se/marke/isc/lit ... ast-pulley
Denna för lite lite enklare saker:
Bild

http://www.forest-life.se/klatter-redsk ... k-pulley-2

500:- för det lilla och 1200:- för den stora. Inga stora pengar och bra kvalitet.
Göran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).