Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 101528 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

T Landström  
#258185 Jag använder väldigt sällan säkra hörnet...
På träd med medlut använder jag det alltid...

Man får ju träna några gånger innan man får till det bra på träd som är grövre än svärdet är långt...
På kursen jag gick så va det inget krav att använda SH om man utförde fällning säkert i övrigt!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

svampbob  
#258192 Jag använder det någon enstaka gång framför allt vid riktigt grovt de gånger som jag är rädd för att klämma fast sågen.
En stilla undran går det att få ett träd att spjälkas om man gör ett vettigt fällskär?

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

anersimyra  
#258197
svampbob skrev:Jag använder det någon enstaka gång framför allt vid riktigt grovt de gånger som jag är rädd för att klämma fast sågen.
En stilla undran går det att få ett träd att spjälkas om man gör ett vettigt fällskär?

Det går alldeles " utmärkt " att spjälka ett träd trots ett perfekt fäll och riktskär.. :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet

Huskyman  
#258207
svampbob skrev:Jag använder det någon enstaka gång framför allt vid riktigt grovt de gånger som jag är rädd för att klämma fast sågen.
En stilla undran går det att få ett träd att spjälkas om man gör ett vettigt fällskär?

Vettigt fällskär hoppas jag du gör oavsett vad du skall fälla?
Men spjälkning uppstår ju när du har ett lutande träd. Det är enorma krafter som finns i stammen då. När du kör ett fällskär rakt bakifån utan instick får du troligtvis (garanterat) en spjälkning. Instick och spara en bit längst bak löser problemet. Vid lutning är det bättre att spara det sista rakt bakåt om du förstår vad jag menar. Sparar du ett hörn så blir det vridning och risk för spjälkning ändå. Du sågar ungefär som vid stormkapet alltså....
(Det är försent på kvällen känner jag. knappt så jag förstår vad jag själv skriver..... :sad: )

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

axwell  
#258211
svampbob skrev:En stilla undran går det att få ett träd att spjälkas om man gör ett vettigt fällskär?


Nej, då skall du ha otur med dolt fel tex flera stammar som ser ut som 1.

Det som avgör Ja/Nej ; vad är ett vettigt fällskär :?:

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

svampbob  
#258218
axwell skrev:
svampbob skrev:En stilla undran går det att få ett träd att spjälkas om man gör ett vettigt fällskär?


Nej, då skall du ha otur med dolt fel tex flera stammar som ser ut som 1.

Det som avgör Ja/Nej ; vad är ett vettigt fällskär :?:


Jag vet att jag bara idag fällde åtminstone fem träd med rejäla framlut. Jag gör "vanliga" fällskär och inte jättegapen enligt säker skog.

Det jag kan få att spjälkas är klena stammar av grå al eller sälg som har blivit nedböjda av föregående vinters snö.

Nu är det sovdags.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

axwell  
#258222
svampbob skrev:Det jag kan få att spjälkas är klena stammar av grå al eller sälg som har blivit nedböjda av föregående vinters snö.


Samma erfarenhet betr. al och sälg plus stora aspar, då blir det riktskär, instick med kapning rakt bakåt utan att stoppa för något "hörn".

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258237 Ni som inte använder säkra hörnet, vad tjänar ni på det?

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

anersimyra  
#258238 Gråal är väl det absolut spjälkningskänsligaste träd vi, eller ni har :mrgreen:. Ask kan också vara lurt, jag fällde en lång smal rackare en gång, den var ca 30 cm i rot, trädet hade ett mycket litet framlut, knappt märkbart, absolut inget att egentligen oroa sig för :smile: Men, det sa: PANG, direkt när jag satte sågen i skrället. :surp: Den spjälka till ca 3 meters höjd :shock: Sen kan ju träden som redan sagts ha dolda sprickor, det har vid några tillfällen genom åren blivit rätt " spännande " :shock: Fruset virke ökar också risken för spjälk.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

anersimyra  
#258239
Mangan skrev:Ni som inte använder säkra hörnet, vad tjänar ni på det?
Det går helt enkelt något fortare, försumbart egentligen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Homo abies  
#258249
svampbob skrev:Jag använder det någon enstaka gång framför allt vid riktigt grovt de gånger som jag är rädd för att klämma fast sågen.
En stilla undran går det att få ett träd att spjälkas om man gör ett vettigt fällskär?

Många har svarat bra redan jag fyller på, förutsättning: "framlut"

1. hur klyvningskänslig är den aktuella stammen ? -Kan du inte påverka.... :?:
2. hur stor spänning finns i stammen (i förhållande till 1.) ? -Jobbigt att påverka... :roll:

DU Avgör med din sågteknik!

Om du sågar fällskär helt "bakifrån" mot brytmån
så ger du förutsättning för spjälkning

-När du gör fällskär med instick, färdig brytmån och sågar "framifrån" från brytmån minimerar du risken för spjälkning

-Alternativt, "Urtag på trycksidan" som är metoden vid riktigt stark spänning till exempel när man riskerar att nypa sågen redan vid insticket !

:geek: 8)

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

tallen100  
#258302
Mangan skrev:Ni som inte använder säkra hörnet, vad tjänar ni på det?

Ingenting men förlorar inget heller :smile: Enda gången jag använder Sh är om det är ett svårt träd eller om trädet lutar starkt åt fällrikningen.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

mghg  
#258316 Jim_the_one, Huskyman, rikard_e och Homo abies har redan gjort bra inlägg i frågan. Här kommer ett kompletterande inlägg.

"Säkra hörnet"-metoden (ungefär Burträskmetoden) har fördelen att hela brytmånen görs klar först, i lugn och ro, och att trädet står stadigt ända tills man vill fälla det. Metoden fungerar på träd som lutar framåt (trädet faller inte för tidigt och spjälkar) och träd som lutar bakåt (svärdet kläms inte och det går att få in fällredskap). Vid svåra framlut skall man dock istället använda V-kap eller urskavning på trycksidan för att få till en långsam start på fällningen.

Svante Hansson har gjort en film där han genomför en säker trädfällning inklusive säkert hörn (som kapas vid 2:25 in i filmen):


Den som vill veta mer om "Säkra hörnet"-metoden kan läsa följande beskrivning av trädfällning: http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733.

Trådskaparen undrade hur man kombinerar "Säkra hörnet"-metoden med styrning av trädets fällriktning genom att såga i brytmånen när trädet börjar går ner. Svaret på den frågan är att det gör man inte! När trädet börjar falla skall man genast retirera under ögonkontakt med trädet.

Trädets fällriktning skall man bestämma genom att sikta när man sågar det övre riktskäret, såga det undre riktskäret så att det blir jämnt möte det övre, och med hjälp av instick skapa en jämn brytmån med lämplig tjocklek (ungefär 10 % av trädets diameter i brösthöjd, men inte mer än 3 cm). Med lite övning är det inga problem att lägga trädet inom 1 m från en käpp som placeras 15 m från roten.

Verkar det här krångligt, omständligt och tidsödande? Titta i så fall en gång till på filmen med Svante Hansson. Man får visserligen inte veta vart han siktar, men det är tydligt att han gör det vid 1:10 och kontrollerar vid 1:25.

Det är inte många sekunder (om ens några) som den rutinerade huggaren förlorar på att noggrannt sikta, skapa jämn brytmån och använda sig av säkert hörn. Att slippa spjälkningar, fastfällningar och olyckor är ovärderligt i jämförelse.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

mghg  
#258318
anersimyra skrev:Är träden raka och fina, vädret fint, ingen risk för omgivningen, då använder jag inte SH.. :shock:

Jag har fått uppfattningen att du är en mycket kunnig huggare, men varför använda olika metoder? Är det inte bättre att ha en metod som man blir bättre och bättre på att genomföra?

Se även mitt inlägg ovan och filmen med Svante Hansson, fort och smidigt går det när han använder säkra hörnet.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

tallen100  
#258320 Kan bara svara för mej, Är det ett lättfält träd så ser inte jag någon anledning att använda SH, men är det fråga om besvärliga träd eller träd som lutar starkt åt fällrikningen och riktig precisionsfällning använder jag SH. Varför krångla till det i onödan?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).