Motorsåg och handhållet

Röjsele till stihl 460

14 inlägg 7964 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsele till stihl 460

jan larsson  
#257410 beställde ny stihl 460 med handtagsvärme i december. önskade då att få den levererad med x-fit selen, som då enligt stihls hemsida var standardlevererad till 490:n och 560:n. nu i veckan kom den ändå med advance selen.
inga problem handlaren lovar att fixa önskad sele i veckan som kommer.
vid en ny koll på stihls hemsida så är nu även 490:n och 560:n levererade med advance selen med ett plus som tillägg?
till saken hör att jag röjer professionellt med hva 555 fxt tillsammans med balance xt selen, och jag störtgillar stödet som ryggplattan och det ordentligt åtdragna midjebältet ger.
jag skulle även gärna kunna vilja ha med både fil, bensin och vätska till mig. (saknas till hva:n)

men jag blev nu väldigt rådvill om vilken sele jag egentligen skall ha till nya 460:n.
tanken var att testa bästa stihl selen för att ha något att jämföra mot balance xt selen.
men vilken?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsele till stihl 460

JensSkoog  
#257417 X-fit är så mycket bättre enn Advance, så om jag var dig ville jag krävja den!

Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

jan larsson  
#257664 då tänkte jag rätt som önskade att få med x-fit selen, eftersom jag tyckte den verkade kunna ge liknande stöd som hva:s balance xt. eller?

vad är skillnaden mellan advance till advance plus jämfört med x-fit selen?

och varför ändrades det från x-fit till advance plus för 490:n och 560:n.
nyheter på gång eller kanske kvalitetsproblem. de borde väll ha den bästa selen standardlevererad till sin något högre vikt och förmodligen tuffare användning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

Nonkan  
#257787 Har för mig att X-Fitselen var något Stihl Norden tog fram då moderbolaget är ganska långsamma att uppdatera sina tillbehör när en viss marknad kräver en förändring. När moderbolaget kommer ikapp så fasas dotterbolagens "egna" lösningar ut.

Advance och Advance Plus är officiella standardtillbehör. Hos oss får oftast kunden välja sele (bland alla Stihls och Husqvarnas) och betala/få tillbaka mellanskillnaden om man inte vill ha den sele som följer.

Svårt att säga att en viss sele är "bäst", det är så individuellt vilken som passar på kroppen.

Sverige är ett ganska krävande land när det gäller arbetsmiljö och ergonomi, så det är ganska mycket tillbehör och skyddsutrustning som kommer här först. X-Fitkläderna och dubbelstyre till lövblåsar är andra exempel.

Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

jan larsson  
#257864
Nonkan skrev:Har för mig att X-Fitselen var något Stihl Norden tog fram då moderbolaget är ganska långsamma att uppdatera sina tillbehör när en viss marknad kräver en förändring. När moderbolaget kommer ikapp så fasas dotterbolagens "egna" lösningar ut.

Sverige är ett ganska krävande land när det gäller arbetsmiljö och ergonomi, så det är ganska mycket tillbehör och skyddsutrustning som kommer här först. X-Fitkläderna och dubbelstyre till lövblåsar är andra exempel.
skulle då advance selen kommit ikapp x-fit selen i komfort och ergonomi för att kunna ersätta den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

Nonkan  
#257903 De som bestämmer sådant anser nog det i alla fall.

Själv har jag ingen åsikt direkt. Jag tycker Husqvarna Balance XT passar min kroppsform bäst så den använder jag till vår FS460 hemma på gården. Sen kan ju en bra sele vara riktigt kass om den inte är rätt inställd.

Egentligen kanske röjsåg borde levereras utan sele så skulle man vara tvungen att lägga lite tid på att välja ut en som passar, precis som med kläder och skor. Vidare tycker jag att sele ska man ha en personlig som man ställt in efter sig själv, även om man är fler som delar på en såg.

Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

BM 35  
#257970 Jag köpte en Balance xt sommaren 2012 trodde den skulle va bra,,,Jävla skitsele tycker jag eller så kan jag inte ställa in den rätt,, men ska det va så svårt att ställa in en sele?,,,Fick inflamation i nackmusklerna,,,har kört men stihl x-fit och den funkar kanon men håller dåligt då jag vill ha en dunk på ryggen för soppan,,,den är ju mer som en ryggsäck bara att dra åt midjebältet och sen axelremarna så sitter den skönt,,,Balance har ju en rem som hur mycket du drar i midjebältet ändå hänger på axlarna,,,Jag kommer inte överens med den

Baggen har ju en ny sele som jag är intresserad av ,,Men är den uppbygd på samma vis som Balance? Är det någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

Pensionär  
#257991 Byte till Balance xt i höstas när jag bytte en av sågarna. Hade Balance x före de.
Enligt mig är den selen ett lyft, dock är den ett helvete att få inställd.
Första två veckorna var det massor av små justeringar tills jag hitta det som passa mig bäst.

Har dock aldrig provat någon stihl sele så dom kan jag inte ha någon åsikt om.

Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

Nonkan  
#258004 Får man inflammerade nackmuskler är den definitivt felinställd, all vikt är på höften när den är rätt inställd.

Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

BM 35  
#258083 Jag fattar inte hur all vikt ska hamna på höften när en rem sitter fast i ryggplattan och andra i bröstspännet,,,jag får nog gå en kurs,,,det är ju annat med x.fit där sitter ju putan fast i höftbältet

Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

jan larsson  
#258198 balance xt selen tycker jag väl inte var speciellt svårinställd. jag är väll ganska normalbyggd. och ställde in selen med.
-ryggplattan på rätt ställe i svanken
-snabbjusteringen i översta hålet på plattan
-låsningen mittpå bröstbenet och rakt
-sidoremmen inte för tajt men tillräckligt för att hålla alltihop stadigt
-putan ganska högt med mycket stor rörlighet åt alla håll vid behov
-och midjeremmen skall dras åt stadigt
och där har 555:an hängt många och långa dagar.
enda problemen var att några remmar gled i sina fästen. det avhjälptes med knutar på de ställena.
om grabben skall använda selen flyttar han till mittenhålet i plattan, justerar sidoremmen och drar åt midjebältet. så sitter den bra även på honom som är något mindre.
BM 35 skrev:Jag fattar inte hur all vikt ska hamna på höften när en rem sitter fast i ryggplattan och andra i bröstspännet,,,jag får nog gå en kurs,,,det är ju annat med x.fit där sitter ju putan fast i höftbältet
sitter putan fast! det låter ju som en begränsning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsele till stihl 460

jan larsson  
#260298 har nu både stihls advance och x-fit selen hemma. och det lutar åt att det blir advance selen.
den finns tydligen i två varianter, en som liknar x-fit i upphängningen.(jag gillar inte alls att putan sitter fast i midjebältet)och den som var med till sågen och liknar hva:s balance xt selen. med snabbfäste mittpå bröstbenet och fritt hängande puta.
kanske lite vek ryggplatta, stelare än xt selen i axeldelen och lite korta axelremmar för att kunna få midjebältet bekvämt placerat. men verkar vara mycket enkel att snabbjustera.
får väll köpa till ryggsäck till både advance och balance xt selen.

rätta mig om ni tycker att jag valt fel. men advance selen kommer att hårdtestas i veckan. (förmodligen även med 555 fxt:n.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsele till stihl 460

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260319
Nonkan skrev:Får man inflammerade nackmuskler är den definitivt felinställd, all vikt är på höften när den är rätt inställd.


håller med Nonkan! dra åt midjeremmen ordentligt oavsett sele så ....

Användarvisningsbild

Re: Röjsele till stihl 460

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260320 tycker stihls advance är bättre än x-fit selen! men bägge går att ställa in så att man inte känner av vare sig rygg eller skuldror... men många har lite för bråttom...ta tiden att ställa in dom rätt...för dig!....midjeremmen ska dras åt så du knappt kan andas! :smile: oavsett sele!...varför ha tyngden på axlarna? ibland undrar jag vad man ska med axelremmarna till överhuvudtaget? husqvarnas balance x eller xt tycker jag är helt likvärdiga och är dom jag använder oavsett röjsåg! just nu är det 50/50 480 och 555!..på sommrarna kör jag hva 252 ...go såg de....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).