Skogsmiljö och Trädlära

ca 100 årig tall med en granutväxt

14 inlägg 8953 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ca 100 årig tall med en granutväxt

brum brum  
#257155 gick i veckan förbi en tall på ca 100 år och ca4 meter upp såväxer en gran ur tallen, och jag funderar på om det går o ympa tall - gran, möjligheten finns ju även att ett granfrö rotat sig, enligt äldre folk häromkring så fanns den på 1930 talet. någon som sett något liknande?



   TS
Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

anersimyra  
#257156 BILDER !!!! :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

JensSkoog  
#257178 Bilder, ja. Men det är vell ett granfrö sm funnit plats i en spricka. Varit kult å se! :wink:

Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

Kse  
#257186 Har oxå hört liknande historier.
Granen verkar ju kunna rota sig var som helst.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article11765396.ab

Avatar Fallback

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

r93  
#257195 Jajemen, min jakthund hade konstig hosta i nästan ett år, en liten gran hade börjat växa i lungan på honom.

Tror den var cirka 10cm lång, detta är några år sedan men jag vet att dom satte upp den i en monter på läckeby djursjukhus, vet ej om den finns kvar.

Avatar Fallback

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

brum brum  
#257201 Här är en bild, tyvärr lite dålig kvalitet , grenen syns bra men barren är mkt otydliga, på med glasögonen

   TS
Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257205 haha.. det ser ut som en grankvist på tallen! hur högt upp på stammen växer granen? ser nästan ut som att någon ympat in ett granskott i tallen :)

Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

anersimyra  
#257206
brum brum skrev:Här är en bild, tyvärr lite dålig kvalitet , grenen syns bra men barren är mkt otydliga, på med glasögonen
Det är bara att klicka på bilden så syns barre väldigt bra.. :smile:

Avatar Fallback

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

brum brum  
#257209 den växer ca 4-5 meter upp i tallen, tallen verkar ha nån slags skada just där granen rotat sig.
skara stift e de som äger marken och torsö heter ön den växer på

   TS
Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

JensSkoog  
#257228 Borrade några 12mm hol i blanka bärget där jag skulle plassera jarn til en trappa upp til sommarstugan. Tog sin tid innan jag gjorde jobbet, tre-fyra år, och da fann jag till min förvåning att det var smågraner i ett flertal av holen.

Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

JensSkoog  
#257302 Granen är ett "märkligt djur" :wink: Mycket mer interessant enn folk flest anar. Den anpassar sig det mesta. Tog den här bilden i dag av en minigran jag fann på hygget i går, med kottar. Er under metern hög.
TIDLIG PUBERTET (1).JPG

Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257341 :surp: :surp: Den sätter kott som om den håller på att dö. För att säkerställa avkomman :grin:

Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

anersimyra  
#257352 Liknar man människans arvsmassa med en ask tändstickor, då blir vi tvungna att illustrera granens med en container.. :surp: :surp: :shock:

Användarvisningsbild

Re: ca 100 årig tall med en granutväxt

JensSkoog  
#257369
Vedmaskin skrev::surp: :surp: Den sätter kott som om den håller på att dö. För att säkerställa avkomman :grin:

Den ser mycket fräsch ut där den står, men jag röjde där ett par år tilbaks och då var den innvuxet i klibbal och sälg!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).