Verkstan

Hyttpansar Valmet 705

67 inlägg 40194 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257322
henkperz skrev:Ja det tycker jag! :lol: Jag har funderat ett tag på att byta vagn.. Hur går patruuna?


Patruunan tycker jag har gått bra, -07 ans modell och bara en slang vid gripen (lite mitt fel) har gått sönder på flera tusen kubiks körning. Men det kan ju börja komma ett som annat nu snart.
Vad har du kollat på??

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

henkperz  
#257323 Det kallas kvallité, men ioförsig så håller ju alla vagnar bra med kvalliten på din krankörning :wink: Jag har kollat på Kesla,Moheda och Patruuna.. Men Patruuna har "Bara" enkla vridhus,blir dom inte svag i svängen?

Blir det en patruuna igen?

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257328
henkperz skrev:Det kallas kvallité, men ioförsig så håller ju alla vagnar bra med kvalliten på din krankörning :wink: Jag har kollat på Kesla,Moheda och Patruuna.. Men Patruuna har "Bara" enkla vridhus,blir dom inte svag i svängen?

Blir det en patruuna igen?


Tyvärr har det ju nog en viss skillnad på hur kranan blir behandlad jo ;) hehe
Patruunas större modeller har nog fyra svängcylindrar, 866 an hör till "hobbybruks" kategorin.
Men jag har aldrig märkt att den skulle varit för svag i svängen ändå :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

henkperz  
#257331 Grett! Kör du åt andra eller har du bara mycket skog?

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257336
henkperz skrev:Grett! Kör du åt andra eller har du bara mycket skog?


Kör nog bara i egen skog, så det blir och ligga i på kvällar och helger:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

henkperz  
#257348 Okej :grin: Hur många timmar har du på valmeten?

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257356
henkperz skrev:Okej :grin: Hur många timmar har du på valmeten?


Minns inte exakt, men ca 6300h kanske, knappt inkörd :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

valtra mega  
#257365 Johan83 såg att du skulle laga pump och tank på vagnen för att få bättre fart.
Klarar ventilbordet du har oljeflödet har en 866 lastare också men på den är det ventilbordet som begränsar flödet traktorn ger 115l/min

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

henkperz  
#257376 Haha nä 6300tim är inte mkt på en valmet! Vad har du för ventilpaket på din kran?

Är lur på om jag ska ha el eller inte :???:

Hittade denna http://www.blocket.se/vasterbotten/Patr ... m?ca=3&w=3

9t vagnen med 6,2m kran skulle inte va fel :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257387
valtra mega skrev:Johan83 såg att du skulle laga pump och tank på vagnen för att få bättre fart.
Klarar ventilbordet du har oljeflödet har en 866 lastare också men på den är det ventilbordet som begränsar flödet traktorn ger 115l/min


Som jag kört förr så ger vel traktorn ca 30l/min på 1500varv/min och att dubbla det flödet på 1000varv/min borde det ju bli bättre iaf, krans oljebehov är mellan 30-60 liter.
Men mer än 60liter flödar nog inte ventilbordet, det är vel 1/2 tums bord så.

Vad lastar du på för varv med din traktor? den ger vel 115l/min på ca 2200varv och det tror jag inte du kör på :D
hur grov returslang har du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257391
henkperz skrev:Haha nä 6300tim är inte mkt på en valmet! Vad har du för ventilpaket på din kran?

Är lur på om jag ska ha el eller inte :???:

Hittade denna http://www.blocket.se/vasterbotten/Patr ... m?ca=3&w=3

9t vagnen med 6,2m kran skulle inte va fel :grin:


Har servospakar med el on/off för grip,utskjut och stödfötter.
El-spakar blev för dyrt, ca 5000€

Det är nog att satsa på kranen med utskjut :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

henkperz  
#257394 Jo det var den jag tänkte på :) Men jag kör max 150fub per år så jag vet inte om elen krånglar när vagnen får stå så pass mycke :???:

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

valtra mega  
#257412 Lastar på 700-900 varv/min är ju en fördel att slippa varva högt har original returslang 1/2 tum

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257533
henkperz skrev:Jo det var den jag tänkte på :) Men jag kör max 150fub per år så jag vet inte om elen krånglar när vagnen får stå så pass mycke :???:


El krånglar helt klart mer, men sånt man får ta om man vill köra bekvämt :)
Servo funkar nog bra om man inte kör så mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257534
valtra mega skrev:Lastar på 700-900 varv/min är ju en fördel att slippa varva högt har original returslang 1/2 tum


Svårt att veta vad traktorn ger på dom varven, men kanske 40-50 l/min.
Du kan byta till 3/4 retur ska du se att spakarna börja gå lättare och kranen blir roligare att köra :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).