Skogsmiljö och Trädlära

ett träds tillväxtpotential

17 inlägg 10126 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ett träds tillväxtpotential

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255864 Har en tall gallring att göra nästa höst, håller på att förbereda den genom vedhuggning av underväxta träd. Skogen har stått för länge innan gallring, det är en T24 som är 45 år, 236 m3sk/ha enligt planen. Avdelningen består av tall med högt upphissade kronor som inte är symetriska, inslag av äldre björk samt gran som trots tätheten har täta fina kronor. Kan man bedöma ett träds tillväxtpotential bara genom att studera grönkronan?

Funderar om man ska ta bort björk och deformerade tall för att istället gynna granen som trycker på underifrån, eller alternativt hugga bort björk och gran för att friställa tall oberoende av hur kronan ser ut.

Det är ju tallmark men kommer tallarnas krona återhämta sig?



   TS
Avatar Fallback

Re: ett träds tillväxtpotential

Blivande snickare  
#255905 Vi hade en liknande situation för några år sen när vi köpte en bit tallskog av rågrannen. Mycket tätt, lövröjt en gång å gallrat en gång kanske. Minimal grönkrona. Teknikern sa att det aldrig kommer att bli nån skog av det så det är bara att sopa omkull skiten och börja om.

MEN!
Istället hade vi en maskin och gallra igenom beståndet, ni vet man hoppas ju att det kanske ska lyckas.
Lyckas visade sig bara vara förnamnet, skogen tog en sjujävla fart å förra vintern i samband med vindfälleshuggning gallrades den igen, försiktigt. Nu återstår det att se om det behövs en gallring ännu innan slut avverkningen om 20-40 år :)
Eller om vindarna sköter om det igen :x

Användarvisningsbild

Re: ett träds tillväxtpotential

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255943 Du kan ha rätt. Då jag tänker efter kan inte planen stämma, beståndet är nog närmare 60 år. Kollade i skogforsks gallringsmall och får då fram att gallringen är mycket eftersatt, man bör gallra försiktigt och sänka stammantalet till ca 600 st/ha.

Men frågan kvarstår, ska/bör man satsa på högväxt tall med stukade kronor eller lite lägre gran med fina kronor?

   TS
Avatar Fallback

Re: ett träds tillväxtpotential

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255947 De repar sig. Oftast är det inte så illa som det ser ut. De med sämst kronor gallrar du bort.

Avatar Fallback

Re: ett träds tillväxtpotential

Skogsforskare  
#255964 Varför inte båda delar? Spara de bästa tallarna och ett underbestånd av gran? När du så småningom tar ner tallarna så har granarna hunnit en bra bit på vägen. Låt dom växa till slutavverkning och sen planterar man tall igen.

Avatar Fallback

Re: ett träds tillväxtpotential

kungsis  
#257092 Blir lite fundersam om vad som kan hända om det kommer mycket snö, om man sparar sådana tallar? Tror ni inte att det är risk att de bryts av?

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: ett träds tillväxtpotential

Skogsforskare  
#257094 Det beror helt på hur de sprarade tallarna ser ut. Om de är långa och gängliga med liten krona, eller om de har lång krona och någorlunda grov stam.

Användarvisningsbild

Re: ett träds tillväxtpotential

T Landström  
#257103 Fått en känsla av att tall inte är lika känslig för snöbrott som gran...men kan säkert variera över landet...

Användarvisningsbild

Re: ett träds tillväxtpotential

machonisti  
#257174 OAS: plocka bort de klenaste stammarna och lövet och vips ser det helt annorlunda ut. Har gjort det på några figurer. Granunderväxten kan du göra som du vill med, beroende på hur länge du tänker hålla tallarna. Det kan hända att du efter 15 år bestämmer dig för att låta tallarna stå ytterligare några år. Tall som stått för tätt behöver några extra år däremot blir kvaliteten högre.

Avatar Fallback

Re: ett träds tillväxtpotential

rikard_e  
#257179 Vid försen gallring så tar jag bort klent och underväxt, låter de grövre fortsätta växa, då dom oftast är fler i samma höjd och grovlek.
På en tidigt gallringar så som gallringen hemma på G28 så gjorde jag en gallring där "vargarna" togs bort, samt dåliga, dubbelväxta,en jämnhöjdsgallring.

Tallen är väl tålare pga mindre grenar och långsammare till växten vilket gör dom starkare?

Användarvisningsbild

Re: ett träds tillväxtpotential

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257185 Bra synpunkter! kul att få till en dialog kring mitt lilla problem.

Tallarna är ca 30 cm i roten och 20 m höga, relativt grov stam. Det finns även riktigt stora björkar i avdelningen som tillsammans med tätheten gjort att tallkronorna fått dålig utvecklig. Ja, tror jag ska göra som Skogsola och Skogsforskare föreslår. Tallkronorna kanske repar sig och det är ju framförallt diametertillväxt man vill gynna. Sedan kan man ju även lämna några fina granar, björken tänker jag stort sett ta bort.

Jag, gjorde en underröjning med röjsågen förra sommaren och nu i mellandagarna högg jag ved med motorsågen. Tog mindre träd som ger en bit var trots att de är 10 m höga. Det börjar se lite bättre ut, precis som du säger machonisti.

Någon som provat att gödsla efter gallring? eller räcker den näring som finns i marken? det är en T24 enligt planen.

   TS
Avatar Fallback

Re: ett träds tillväxtpotential

rikard_e  
#257197
OAS-forests skrev:Bra synpunkter! kul att få till en dialog kring mitt lilla problem.

Tallarna är ca 30 cm i roten och 20 m höga, relativt grov stam. Det finns även riktigt stora björkar i avdelningen som tillsammans med tätheten gjort att tallkronorna fått dålig utvecklig. Ja, tror jag ska göra som Skogsola och Skogsforskare föreslår. Tallkronorna kanske repar sig och det är ju framförallt diametertillväxt man vill gynna. Sedan kan man ju även lämna några fina granar, björken tänker jag stort sett ta bort.

Jag, gjorde en underröjning med röjsågen förra sommaren och nu i mellandagarna högg jag ved med motorsågen. Tog mindre träd som ger en bit var trots att de är 10 m höga. Det börjar se lite bättre ut, precis som du säger machonisti.

Någon som provat att gödsla efter gallring? eller räcker den näring som finns i marken? det är en T24 enligt planen.


Det känns riktigt roligt , vi har liknande fast du har tall och jag har gran.
Eller gran kan man väl inte kalla det vid en så försenad gallring. dom är mellan 20-35 i rot 22-25 meter långa, och dom träden jag tar bort ser ut som tallar! dom har så lite grönyta, dom nedsågade har under 20 % kvar av grönyta. Hela stammen är kal som en tall.

Och det finns en hel del löv i detta beståndet, tycker dock bara det är roligt att kunna få lite blandskog.

Har haft funderingar på att prova att konstgödsla väldigt väldigt lite på vissa provytor och se hur det verkar. Jag tänker inte driva skogsbruk för att få skog så snabbt som möjligt, men det vore kul att se hur det verkar med gödning.

Användarvisningsbild

Re: ett träds tillväxtpotential

machonisti  
#257215 Skulle vara kul med en före och efterbild av beståndet!

Avatar Fallback

Re: ett träds tillväxtpotential

jolo  
#259759 Kronorna på tallen växer uppåt
när du nu har en bonitet på T24 så beräknas det grövsta trädet vara 24m hög vid 100 års ålder
om dina träd är 20 m idag så kan räkna med att toppen på kronorna kan bli 4 m högre max

Användarvisningsbild

Re: ett träds tillväxtpotential

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544248
jolo skrev:Kronorna på tallen växer uppåt

Ja det är sant.. det hade jag inte tänkt på. Därmed borde en gallring medföra att de kvarlämnade träden får en större grönkrona eftersom kronan växer uppåt!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).