Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Atv och kedjor.

18 inlägg 13164 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Atv och kedjor.

OlarsM  
#256440 Att ha kedjor på fram, då måste man väl nästan ha spacers på monterade på hjulen :?: Har en Polaris, å på dn ser d lite trångt ut mellan däck å fjäderben. Tänkte att ha piggkedjor bak och tvärlänk fram. Nån som har provat dn kominationen? :arrow:



   TS
Avatar Fallback

Re: Atv och kedjor.

Qkeeper  
#256470 Det sägs krävas på yamaha också men har kört utan i 5 år utan några problem. Vet ej hur tight det är på polaris men på yamaha så räcker det med att man ser till att naja fast spännare och överbliven kätting så nära däck som möjligt så går det bra.

Användarvisningsbild

Re: Atv och kedjor.

anersimyra  
#256617
OlarsM skrev:Att ha kedjor på fram, då måste man väl nästan ha spacers på monterade på hjulen :?: Har en Polaris, å på dn ser d lite trångt ut mellan däck å fjäderben. Tänkte att ha piggkedjor bak och tvärlänk fram. Nån som har provat dn kominationen? :arrow:
1" ROSTFRIA bultspacer kan jag rekommendera, du får säker höra att det inte håller. Lyssna inte på det, det håller alldeles utmärkt.
Ps: Köp inte något billigt skit bara.
Bra grejer hittar du här: http://www.gooffroad.se
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Atv och kedjor.

salar  
#256683 Vilka kedjor tycker ni fungerar bäst grepp/slitstyrka sommar/vinter.Dela gärna med er av alla möjliga erfarenheter kring detta ämne.Har nyligen skaffat min första hjuling (Yamaha 550-13).

Avatar Fallback

Re: Atv och kedjor.

Qkeeper  
#256688 Yamahas kedjor är slitstarka, körde deras tvärlänk ekonomi kedjor 4 år drygt, mycket grusväg, en hel del asfalt samt skogen sommar och vinter och de är längden på piggarna nästan den samma som när de var nya. Bytte i höst till nyvabs griper, inger inte samma gedigna intryck men det är ju inte bevisat varken eller än men de greppar bra och ligger bra i pris.

Användarvisningsbild

Re: Atv och kedjor.

anersimyra  
#256697
salar skrev:Vilka kedjor tycker ni fungerar bäst grepp/slitstyrka sommar/vinter.Dela gärna med er av alla möjliga erfarenheter kring detta ämne.Har nyligen skaffat min första hjuling (Yamaha 550-13).
TB kedjan du ser på min hjuling har inget som ens kommer i närheten vad gäller grepp, de är specialbyggda för grovt " traktormönster ," de faller inte ner i mönstret,de väger 21 kilo paret till dimensionen 27/10/12. Smakar det, då kostar det. Runtom hamnar du på ca 10,000 inkl. Moms.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Atv och kedjor.

axwell  
#256734 Visst finns det mycket dyrare som är lite bättre, dom här duger mer än väl i de flesta fall; välj mellan 3 eller 5 mm/par eller kombinera.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... st-333320/



Även Biltemas tvärlänkade med småpiggar är prisvärda, finns bara i de vanligaste dimensionerna.

Användarvisningsbild

Re: Atv och kedjor.

anersimyra  
#256739
axwell skrev:Visst finns det mycket dyrare som är lite bättre, dom här duger mer än väl i de flesta fall; välj mellan 3 eller 5 mm/par eller kombinera.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... st-333320/



Även Biltemas tvärlänkade med småpiggar är prisvärda, finns bara i de vanligaste dimensionerna.
:surp: :surp: :surp: De är ju bara 3 mm Axwell :mrgreen: :mrgreen: OCH: Från FULTEMA :surp:

Användarvisningsbild

Re: Atv och kedjor.

anersimyra  
#256741 Och de är till bil.. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Atv och kedjor.

Qkeeper  
#256747 Undra om man vågar dra på 38mm bultspacers fram på grizzlyn? Bak vore ju också trevligt men hur håller det med 38mm bultspacers bak med hydraulvagn på kroken? Vore trevligt att få fyrhjulingen å gå lite mer i samma spår som vagnen..

Användarvisningsbild

Re: Atv och kedjor.

anersimyra  
#256749
Qkeeper skrev:Undra om man vågar dra på 38mm bultspacers fram på grizzlyn? Bak vore ju också trevligt men hur håller det med 38mm bultspacers bak med hydraulvagn på kroken? Vore trevligt att få fyrhjulingen å gå lite mer i samma spår som vagnen..

Crossmaskiner har bultspacer på 70 mm, därför vågade jag utan att tveka montera 1"... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Atv och kedjor.

anersimyra  
#256750 Annars är det väl vagnen som ska spåra hjulingen, ramstyrning alltså.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Atv och kedjor.

halvproffs  
#256790
Qkeeper skrev:Yamahas kedjor är slitstarka, körde deras tvärlänk ekonomi kedjor 4 år drygt, mycket grusväg, en hel del asfalt samt skogen sommar och vinter och de är längden på piggarna nästan den samma som när de var nya. Bytte i höst till nyvabs griper, inger inte samma gedigna intryck men det är ju inte bevisat varken eller än men de greppar bra och ligger bra i pris.


Hade piggkätting med hårdlegering på piggarna på förra Polarisen. Nöttes ingenting trots mycket körning/1700:- paret. Köpte Griper från Nyvab och skulle montera som på 850-n och i bak passade dom väl hyfsat men i fram var dom 4dm korta. Ringde och klagade fick nya som passade. Några dagar efter fick jag räkning på dom (800:- paret) och ringde och pratade med säljaren. Måste betala annars stämmer det inte i deras datasystem. Jamen mitt då ? Alltså jag ska ligga ute med pengar trots att dom klumpat sig?! Ska bli intressant och se hur det slutar. Kanske blir en egen tråd? Hursomhelst så känns det inte som i närheten av kvaliten mot dom andra.

Avatar Fallback

Re: Atv och kedjor.

Qkeeper  
#256799
anersimyra skrev:Annars är det väl vagnen som ska spåra hjulingen, ramstyrning alltså.. :mrgreen:


Den spårar inte efter ordning där man åker rakt ens för vagnen är ju rätt mycke bredare bredare än hjulingen ;)

Avatar Fallback

Re: Atv och kedjor.

Qkeeper  
#256801
halvproffs skrev:
Qkeeper skrev:Yamahas kedjor är slitstarka, körde deras tvärlänk ekonomi kedjor 4 år drygt, mycket grusväg, en hel del asfalt samt skogen sommar och vinter och de är längden på piggarna nästan den samma som när de var nya. Bytte i höst till nyvabs griper, inger inte samma gedigna intryck men det är ju inte bevisat varken eller än men de greppar bra och ligger bra i pris.


Hade piggkätting med hårdlegering på piggarna på förra Polarisen. Nöttes ingenting trots mycket körning/1700:- paret. Köpte Griper från Nyvab och skulle montera som på 850-n och i bak passade dom väl hyfsat men i fram var dom 4dm korta. Ringde och klagade fick nya som passade. Några dagar efter fick jag räkning på dom (800:- paret) och ringde och pratade med säljaren. Måste betala annars stämmer det inte i deras datasystem. Jamen mitt då ? Alltså jag ska ligga ute med pengar trots att dom klumpat sig?! Ska bli intressant och se hur det slutar. Kanske blir en egen tråd? Hursomhelst så känns det inte som i närheten av kvaliten mot dom andra.


Ja det var ett mycket konstigt sätt att gå till väga :S Nej det är helt annat stål. Jag har ju en uppsättning till 4hjul som klipptes vid stölden också som endast rullat ett par veckor så man får väl jämföra framåt sommaren hur mycket de slitits ned. Har du förresten problem med att de släpper schackel titt som tätt? Har börjat säkra mina med Loctite nu...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).