Trädfällning (arborist)

Gratis ved på rot (bilder)

64 inlägg 42043 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#256554
JensSkoog skrev:Skulle gärna sett ögonen dina när det tog vägen mot balkongen! Sådär träd rör jag inte utan å ha minst ett och gärna två säkringsliner med spakblock/taljor om dom står slik at dom kan skada hus eller annat. Tar tid, ja, men det ät det värd. Gammla träd nära hus, har ju nestan alltid non sorts röta i sig!
Normalt hade jag vidtagit andra åtgärder. Vi blev skickade att fälla björken vid 14,30 på eftermiddagen, vi slutade 16,00 och var ordentligt stressade. Vi hade lina som sidosäkring, men gubben som höll linan stod enbart och glodde när trädet for iväg.. :lol: Hade gubben " lagt manken till " eller åtminstone sin feta kroppshydda som mothåll, hade vi kanske klarat oss.. :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

ymer  
#256613 Så rådet till tomtägaren blir då: Om du skall anlita en vedeldare för trädavverkning på tomten, så se till att denne äger skog! först med tanke på arbetsgivaransvar med tillhörande problem, mindre intressant med skada på egen egendom p g a riskträd som faller fel, eftersom du troligen får betala i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#256619
ymer skrev:Så rådet till tomtägaren blir då: Om du skall anlita en vedeldare för trädavverkning på tomten, så se till att denne äger skog! först med tanke på arbetsgivaransvar med tillhörande problem, mindre intressant med skada på egen egendom p g a riskträd som faller fel, eftersom du troligen får betala i alla fall.
Registrerat företag, godkänd för F-skatt. Ansvarsförsäkrad. Samt en egen fastighetsförsäkring. :smile:

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

skogshasse  
#256665
Homo abies skrev:
ymer skrev:En liten sidofråga: Jag tar ner diverse problemträd på en tomt eftersom ägaren vill det.
-Vi kommer överens om att jag tar veden som betalning. Tyvärr råkar en grov tall klyva hans hus på mitten.....vems ar ansvaret?

Är du privatperson utan företag -Villaägarens villaförsäkring som kanske ställer krav på dig... :/

Har du firma eller anses vara i yrkesutövning, så är det ditt problem =du gör klokt i att ha ansvarsförsäkring med tillräckligt högt belopp... Och kunskaper, för bolaget kan ju ha synpunkter på hur jobbet är utfört innan dom ger din granne ett halvår på hotell och ett nytt hus.... :grin: :geek:


man kan ha fa-skattsedel det innebär att du kan driva egen firma och även ha en anställning där din arbetsgivare betalar in skatt och avgifter som du tjänar hos den och dom andra pengarna får du sköta själv så det måste man hålla isär. Enklast är att om man tar på sig ett sådant jobb så skriver man ett köpeavtal på träden före jobbet i fall det skulle hända något för då är ansvaret mitt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).