Motorsåg och handhållet

Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

61 inlägg 47622 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Ptja76  
#255779 Hej!

Mitt kära 346GPX har lagt av så behöver ett nytt såg.
Har varit Hva troget länge så lite sugen på att testa
något nytt och då trodde jag det självklara valet var
MS 261 C-MQ men så såg jag MS 241 C-MQ på hemsidan.

Så vad klarar 241 i storlek på träd utan att bli allt för klen?
Är det så att jag måste välja en 261 för att inte bli besviken?
Kanske är det så att jag skall hålla mig till efterföljaren på 346an?

För större avverkning och rotkapning använder jag en 357XPG med 18¨svärd.

Så användnings området är väl 20-25cm(rotände) stammar eller mindre och björk(ved)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Ferguson system  
#255783 Hei.
Siden du har ei sag med 18" sverd til store trær, så vil jeg anbefale deg å kjøpe ei sag i 42/43 cc klassen. Stihl 241 og Husqvarna 543 er to sikkre vinnere. Begge får du med varme i håndtaket som er et stort pluss.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

JensSkoog  
#255786 Tror jag ville tagit 261, men 241 är en jättebra såg, lättare och god i händerna, men det är skil på 42ccm och 50, och det märks när du ska kapa grövre saker. Men till 20-25cm träd holle 241 bra. Och du märker bra att den är lättare å hala med sig!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

alias  
#255788 Hej!

Har ej testat Stihls MS261, men står valet mellan MS241 och HVA550XPG så hade jag valt 550:n alla dagar i veckan. Upplever 550:n som en mycket rappare (klart snabbare gasrespons) såg än 241:an vid t.ex. kvistning.

Bara mina åsikter, finns säkert någon som tycker annorlunda.
Vad man ska välja beror väl lite på hur mycket och vad man hugger, samt vad man prioriterar för egenskaper hos en såg.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255837
alias skrev:Hej!

Har ej testat Stihls MS261, men står valet mellan MS241 och HVA550XPG så hade jag valt 550:n alla dagar i veckan. Upplever 550:n som en mycket rappare (klart snabbare gasrespons) såg än 241:an vid t.ex. kvistning.

Bara mina åsikter, finns säkert någon som tycker annorlunda.
Vad man ska välja beror väl lite på hur mycket och vad man hugger, samt vad man prioriterar för egenskaper hos en såg.

MVH
Alias


Har ikkje prøvd 241, men trur nok at eg ville ha valgt Husqvarna 550 her helst utgaven uten varme for å spara litt vekt. Så eg er enig med forige taler.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

anersimyra  
#255842 Jag är även jag HVA trogen sen snart 40 år. :smile: men nu har jag slagit till på en Dolmar 7910 vilken kommer på posten under morgondagen. Jag hade tänkt mig en 576 eller 372 XPG. Men efter att ha läst om Dolmarn beslöt jag att slå till på den i stället, alltid kul med nytt.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255849 Är nöjd med min 261 som har elektronikfri förgasare . Min 241 är elektronisk och är bara skit. Att andra är nöjda med sina hjälper inte mig. Nu har 261 också blivit elektronisk så i dagens läge så skulle jag också prova en Dolmar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

JensSkoog  
#255940
anersimyra skrev:Jag är även jag HVA trogen sen snart 40 år. :smile: men nu har jag slagit till på en Dolmar 7910 vilken kommer på posten under morgondagen. Jag hade tänkt mig en 576 eller 372 XPG. Men efter att ha läst om Dolmarn beslöt jag att slå till på den i stället, alltid kul med nytt.. :grin:

Lova mig att du kommer tilbaks med rapport när du körd den en tid. Interessant om det kommer en konkurrent til dom stora.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

axwell  
#255966
anersimyra skrev:Jag är även jag HVA trogen sen snart 40 år. :smile: men nu har jag slagit till på en Dolmar 7910 vilken kommer på posten under morgondagen. Jag hade tänkt mig en 576 eller 372 XPG. Men efter att ha läst om Dolmarn beslöt jag att slå till på den i stället, alltid kul med nytt.. :grin:

Kommer på posten?
Det gör inte min Husqv. röjare. fick SMS om att ringa ett 0771-nr.
Dom ville vara säkra på att jag är hemma när den levereras vid dörren under onsdagen, passar mig utmärkt :!:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

SawTroll  
#255995 "Q" versjonene av Stihl sager må du for all del unngå, disse legger til vekt og kompleksitet, samtidig som de må være irriterende å bruke. Det er absolutt noe du ikke vil ha, dersom du har noe erfaring med å bruke motorsager! "Tach" versjonenene til HVA bør også unngås, av samme årsak, selv om de er helt annerledes konstruert.

Håndterbarheten er jo ellers en klar ulempe med Stihl sager, da de i tillegg til noe høyere vekt har innenbords clutch, og dårlig vektfordeling. Sverdet havner for langt ut til siden for tyngdepunktet. :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

SawTroll  
#255997
anersimyra skrev:Jag är även jag HVA trogen sen snart 40 år. :smile: men nu har jag slagit till på en Dolmar 7910 vilken kommer på posten under morgondagen. Jag hade tänkt mig en 576 eller 372 XPG. Men efter att ha läst om Dolmarn beslöt jag att slå till på den i stället, alltid kul med nytt.. :grin:


Prøv å finne en 7900 i steded, vekten er opp og kraften ned (ganske mye) med 7910. :wink:

At det blir mindre kraft er jo helt åpenbart, om du ser på hvordan utløpet fra cylinderen, og demperen, er konstruert.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Ptja76  
#256005 Hej!

Eftersom jag har jobbat som skogshuggare tidigare i livet så skall jag nog gå på MS 261 eller 550XPG

Kommer bli med elektonisk förgasare, det är det som gäller nu och i framtiden.
Dock kan man väl inte få MS 261 med Quickstop och Värme?
Men det kan man ju få Hva 550xpg triobrake. Så gissar på att frågan nu mer står mellan
dessa 2 sågar då 241an verkar vara för liten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256015
SawTroll skrev:Prøv å finne en 7900 i steded, vekten er opp og kraften ned (ganske mye) med 7910. :wink:

At det blir mindre kraft er jo helt åpenbart, om du ser på hvordan utløpet fra cylinderen, og demperen, er konstruert.

Att specar ändras är inget unikt. Behöver inte betyda att prestationen är sämre.
Vilken dämpare har den som anersimyra kommer att få på sin 7910?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

SawTroll  
#256018
Mange skrev:
SawTroll skrev:Prøv å finne en 7900 i steded, vekten er opp og kraften ned (ganske mye) med 7910. :wink:

At det blir mindre kraft er jo helt åpenbart, om du ser på hvordan utløpet fra cylinderen, og demperen, er konstruert.

Att specar ändras är inget unikt. Behöver inte betyda att prestationen är sämre.
Vilken dämpare har den som anersimyra kommer att få på sin 7910?


I prinsippet enig, men i dette tilfellet er det neppe noen tvil, siden det nye systemet bl.a. går ut på å sende mere avgasser tilbake i sylinderen, noe som skaper mer turbulens der - til fordel for mer komplett forbrenning, men til ulempe for ytelse.
Her skaper man bevisst den situasjonen som de fleste prøver å unngå!

Det oppgitte tapet av .4 hp/ .3 kW synes rimelig, i forhold til dette - som synes som en rimelig "desperat" løsning for å få sager inn i USA, uten "strato" teknologi...... :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Ptja76  
#256042 Känns som tråden spårade ur från ämnet!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).