Avverkning (slutavverkning)

Är sågarna bättre nu?

34 inlägg 17977 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

anersimyra  
#255500
jannee skrev:
anersimyra skrev:Det återstår ju att se hur många av dagens sågar som snurrar om 15-20 år... :smile:

Om inte annat så lär det inte finnas några reservdelar att tillgå.
Ännu är det inga problem med en 15-20 år gammal HVA i vart fall :smile:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

anersimyra  
#255501
Skogsola skrev:Knappast. Vi filade våra ,325 kedjor vassa på 70-talet också. Så kommer tillverkarna ibland och påstår att de har uppfunnit något revolutionerande. Men en gris är alltid en gris.
Utvecklingen är ju sån att yrkesanvändningen nästan försvunnit och hobbyanvändningen exploderat. Det är inget som gynnar bra grejor.
Den allra vanligaste kedjan var väl skoveltand om jag minns rätt, en kedjetyp som jag inte kan hitta i dag. Jag vill minnas att det blev " vassare förr," skoveltanden bet bättre vid kvistning, höll skärpan bättre, och att en ny kedja fick efterspännas fler gånger än dagens kedjor. :smile:

Avatar Fallback

Re: Är sågarna bättre nu?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255547 Jo, man fick spänna ofta. En ny kedja fick man tomköra någon minut utanför garaget och sen eftersträcka. Men bet gjorde de! Möjligen var de mera kastbenägna?

Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

anersimyra  
#255552
Skogsola skrev:Jo, man fick spänna ofta. En ny kedja fick man tomköra någon minut utanför garaget och sen eftersträcka. Men bet gjorde de! Möjligen var de mera kastbenägna?
Jo, jag vill minnas att det gick att få till tjockare och kortare spånor än med dagens semi och helchisel, precis som vid ett välslipat svarvstål alltså.. :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).