Motorsåg och handhållet

Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

21 inlägg 17153 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176377 Ruttnar inte stubben bort efter ett tag?
Tycker det låter som en tillfällig lösning att såga ner, det gör problemet mindre bara...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

Mäki  
#176381
Mange skrev:Ruttnar inte stubben bort efter ett tag?
Tycker det låter som en tillfällig lösning att såga ner, det gör problemet mindre bara...

När en stubbe ruttnar så sker det långsamt så då hinner runtom liggande jord sätta sig i gropen så det blir en svacka i marken med fortsatt bärighet men om du gräver bort stubben och fyller med runtom liggande jord så skulle den behöva packas otroligt hårt om det inte skall bli en kittel när smältvatten på våren rinner ner i gropen och inte slipper bort.
Om man bygger en riktig väg så bryter man upp all mark inom vägområdet och ansätter diken så då har man ju samma bärighet i hela vägen och inga "fångstgropar" efter upp brutna stubbar.

Användarvisningsbild

Bra tips att ta med yxan till barkning

traktorz  
#255533
Kjell S skrev:Hugger bort barken vid sågsnittsytan.
Lägger en gummimatta som är rundskuren emot stubben på marken under sågen.
Filar så fort det blir slött - dessutom en kedja som ska kasseras snart ändå.

Största boven är oftast jord / grus som man drar in med sågen i skäret.


Tack för tipset!
- Ska ta med yxan på rotkapningarna härnäst och barka innan jag tar till sågen!

   TS
Användarvisningsbild

Stihl Rapid Duro kedja på en Stihl MS362

traktorz  
#255534 Följer upp tråden med att berätta att det blev en Stihl Rapid Duro kedja på en Stihl MS 362 C-Q såg.
Kedjan var dyr fast sliprondellen med diamantbeläggning var ännu dyrare. Även en kedja med hårdmetallskär blir ju slö vid stensågning av stubbar, och sen blir det bara sågspånsdamm, ofta bara ena sidan av kedjan som blir slö.

Lämnade in kedjan för slipning, men så vass som ny blev den inte. En stensågad kedja kan aldrig bli som ny tyvärr. Dessutom så blir den aldrig så vass som en vanlig kedja typ 36RS.

I fortsättningen sågar vi stubbar och diken med 36RS kedjor på 18" svärd. Jag kan inte erinra mig att vi tappat nån tand på en 36RS kedja, däremot blev vår första 36RD tandlös efter en tids brutal användning. (Vid rotkapning nyligen, fick vi däremot ett kedjebrott på en 36RS-56).

Stihl Duro.gif

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

anersimyra  
#255535 Ta med några dåliga kedjor till stubbarna får jag ofta höra, varför då ? Jobbet blir ju tiofallt svårare med slö kedja !! Nej, nytt eller välfilat, rensa stubbarna väl från bark, grus, och jord innan sågning. Vid minsta stensågning, fila om och rensa stubben bättre. Man spar både tid och utrustning på att göra ett grundligt förarbete. Vid stubbsågning på villatomter är det perfekt att spola ren stubben med vatten. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

tallen100  
#255537
anersimyra skrev:Ta med några dåliga kedjor till stubbarna får jag ofta höra, varför då ? Jobbet blir ju tiofallt svårare med slö kedja !! Nej, nytt eller välfilat, rensa stubbarna väl från bark, grus, och jord innan sågning. Vid minsta stensågning, fila om och rensa stubben bättre. Man spar både tid och utrustning på att göra ett grundligt förarbete. Vid stubbsågning på villatomter är det perfekt att spola ren stubben med vatten. :smile: :smile:

Kan bara hålla med, tiden det tar att göra ren stubben tar man lätt igen på att man har en bra kedja, finns inget värre än att stå med en slö utsliten kedja som det inte händer något med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).