Skogsröjning

Kedjeröjsåg bra?

138 inlägg 105939 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Seb macahan  
#255073 Jag har haft min kedjeröjare i ett år. Min erfarenhet av Kedjespänning och avkastning av kedja är en kombination av rätt inställd smörjning och inte för spänd kedja. Jag har nog kedjan något slankar. Än på.motorsågen och hur konstigt det än låter så funkar detta bättre än när den är för spänd, samt att oljan ska ta slut samtidigt som bensinen. Jag har nog kört upp 20 liter utan kedjehopp. PS. Startar ni aldrig era traditionella röjsågar med vänster hand bakom ryggen när sågen hänger i selen?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

lissnils  
#255140 Var till karln som har grannskiftet och lånade hans kedjeröjsåg nyss. Imörrn blir det test! :smile:
Har både eftersatta bestånd och 8-10 åriga ungskogar att leka i.

Kommer en rapport i morrn kväll hur en nybliven skogsägare anser att sågen är. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

lissnils  
#255540 Jaha. Nu har jag testat kedjeröjsågen. Lån av rågrannen som skrutit oförtrutet om denna tingest. Jag måste säga att jag är mycket positiv. :grin:
Betade mig igenom övre delen av ett eftersatt bestånd idag. Tätt tätt tätt. Och låååååååånga stammar. Förutom det faktum att en fullständigt otränad kontorsråtta inte hade några som helst problem men orken så fick jag ju med mig det grövre också. Kvistade de grövre upp till 2,5m utan problem - så när jag sen smet dit med motorsågen senare så var det bara en halvmeter kvar på kubben. 8)
Inga kedjehopp. Lättstartad - varm såg startade jag utan att ta av(även om det var lite bökigt). Trodde att staget ovanför huvudet och "slangen" skulle vara i vägen men märkte inte av dem ett dugg.

Klassar mig själv som en ovan röjare och tror att jag kommer att vara mer pigg i kroppen med en kedjeröjare än med klingsågen/motorsåg. Pigg i kroppen = pigg i knoppen. Och det är värt mycket för min del. :P

Jag kommer slå sönder spargrisen i vår. Helt klart! :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

axwell  
#255556
lissnils skrev:Re: Kedjeröjsåg bra?

Inlägg av lissnils » 39 minuter sedan.
Jaha. Nu har jag testat kedjeröjsågen. Lån av rågrannen som skrutit oförtrutet om denna tingest. Jag måste säga att jag är mycket positiv. :grin:
Betade mig igenom övre delen av ett eftersatt bestånd idag. Tätt tätt tätt. Och låååååååånga stammar. Förutom det faktum att en fullständigt otränad kontorsråtta inte hade några som helst problem men orken så fick jag ju med mig det grövre också. Kvistade de grövre upp till 2,5m utan problem - så när jag sen smet dit med motorsågen senare så var det bara en halvmeter kvar på kubben. 8)
Inga kedjehopp. Lättstartad - varm såg startade jag utan att ta av(även om det var lite bökigt). Trodde att staget ovanför huvudet och "slangen" skulle vara i vägen men märkte inte av dem ett dugg.

Klassar mig själv som en ovan röjare och tror att jag kommer att vara mer pigg i kroppen med en kedjeröjare än med klingsågen/motorsåg. Pigg i kroppen = pigg i knoppen. Och det är värt mycket för min del. :P

Jag kommer slå sönder spargrisen i vår. Helt klart! :grin:


Härligt, jag har redan skaffat utrustning för krossa min spargris.

Väntar på SMS från posten om att sågen finns att hämta.

Tyvärr sägs det systemet ligga nere pga kabelbrand, IT-operatörer borde inte få syssla med dimensionering av kabelarea eller något som har med elkraft att göra.

Du hinner kanske panga din gris innan min kedjeröjare dyker upp :cry:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

anersimyra  
#255562
axwell skrev:
lissnils skrev:Re: Kedjeröjsåg bra?

Inlägg av lissnils » 39 minuter sedan.
Jaha. Nu har jag testat kedjeröjsågen. Lån av rågrannen som skrutit oförtrutet om denna tingest. Jag måste säga att jag är mycket positiv. :grin:
Betade mig igenom övre delen av ett eftersatt bestånd idag. Tätt tätt tätt. Och låååååååånga stammar. Förutom det faktum att en fullständigt otränad kontorsråtta inte hade några som helst problem men orken så fick jag ju med mig det grövre också. Kvistade de grövre upp till 2,5m utan problem - så när jag sen smet dit med motorsågen senare så var det bara en halvmeter kvar på kubben. 8)
Inga kedjehopp. Lättstartad - varm såg startade jag utan att ta av(även om det var lite bökigt). Trodde att staget ovanför huvudet och "slangen" skulle vara i vägen men märkte inte av dem ett dugg.

Klassar mig själv som en ovan röjare och tror att jag kommer att vara mer pigg i kroppen med en kedjeröjare än med klingsågen/motorsåg. Pigg i kroppen = pigg i knoppen. Och det är värt mycket för min del. :P

Jag kommer slå sönder spargrisen i vår. Helt klart! :grin:


Härligt, jag har redan skaffat utrustning för krossa min spargris.

Väntar på SMS från posten om att sågen finns att hämta.

Tyvärr sägs det systemet ligga nere pga kabelbrand, IT-operatörer borde inte få syssla med dimensionering av kabelarea eller något som har med elkraft att göra.

Du hinner kanske panga din gris innan min kedjeröjare dyker upp :cry:
Det har varit många röda dagar. Tomten kommer nog till oss i morgon.. :smile: Själv väntar jag en Dolmar 7910.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

JensSkoog  
#261471 Var och såg på en kedjeröjsåg HVA 535 FB i dag. Gått en sesong i röjning med en proffs, som bytar inn varje år. ÅFen ska ha 6500 norska kronor. Vet inte om det är ett akseptablet pris? Provade den på ryggen, och den kändes OK, men jag skulle ha lite tid å vänja mig vid den. Undrar ochså hur tummen känns efter en dag med den?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

axwell  
#261511 Jag har bara provstartat min, dvs 1,5 tank.
Den går så bra som man kan förvänta sig, bensinlocket dras fast för hand, oljelocket har grepp för verktyg om än lite klent.

Halva tanken kom sig av att oljan plötsligt var slut, hade dragit åt locket för dåligt.
Om det med oljan är hela förklaringen vet jag inte, men svärdet ser ut att ha varit med i 3 år, inte 2-3 timmar.

För mycket snö i alla träd just nu, inbjuder inte en pensionär att ta den striden, jag kan vänta ett tag till.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

axwell  
#261513 Jag har bara provstartat min, dvs 1,5 tank.
Den går så bra som man kan förvänta sig, bensinlocket dras fast för hand, oljelocket har grepp för verktyg om än lite klent.

Halva tanken kom sig av att oljan plötsligt var slut, hade dragit åt locket för dåligt.
Om det med oljan är hela förklaringen vet jag inte, men svärdet ser ut att ha varit med i 3 år, inte 2-3 timmar.

För mycket snö i alla träd just nu, inbjuder inte en pensionär att ta den striden, jag kan vänta ett tag till.

Maskinklippet höjde priset direkt efter min beställning, 9500 Sek inkl. moms.
http://www.maskinklippet.se/rojsag/husqvarna-535fbx

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Jim_the_one  
#261531
JensSkoog skrev:Var och såg på en kedjeröjsåg HVA 535 FB i dag. Gått en sesong i röjning med en proffs, som bytar inn varje år. ÅFen ska ha 6500 norska kronor. Vet inte om det är ett akseptablet pris? Provade den på ryggen, och den kändes OK, men jag skulle ha lite tid å vänja mig vid den. Undrar ochså hur tummen känns efter en dag med den?


Tummen?? så länge du inte pillar på dem snurrande kedjan med tummen så ska det väl inte vara någon fara med den.

Lossa kedjekåpan å kolla hur det ser ut där. Kan vara rejält sarjat efter kedjehopp eller ser bra ut. Kåpan är lätt att byta men huset är det ju lite värre med.

Vet inte hur växelkursen står men det lät väl rätt okej men borde väl inte vara så svårt att pruta ner det under 6000 norska riksdaler.



Sen är ju färgen på husqvarna svärd bedrövligt dåligt på att sitta kvar men det är inget jag bryr mig speciellt mycket om.
Svärdet på min 535a ser ut som det aldrig varit målat men har snart överlevt 3 kedjor
Likadant svärd på min 550 har fortfarande massor av färg kvar men ingen topptrissa, blev skrot efter ungefär 8timmar.

Insåg att du kanske menade slitage, och det kan det mycket väl ha blivit så om du kört en stund utan olja. Fast min erfarenhet är att det går tungt utan oljan, iof så har jag ungefär 80 timmar med 535an i ryggen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

axwell  
#261575
Jim_the_one skrev:Sen är ju färgen på husqvarna svärd bedrövligt dåligt på att sitta kvar men det är inget jag bryr mig speciellt mycket om.
Svärdet på min 535a ser ut som det aldrig varit målat men har snart överlevt 3 kedjor
Likadant svärd på min 550 har fortfarande massor av färg kvar men ingen topptrissa, blev skrot efter ungefär 8timmar.

Insåg att du kanske menade slitage, och det kan det mycket väl ha blivit så om du kört en stund utan olja. Fast min erfarenhet är att det går tungt utan oljan, iof så har jag ungefär 80 timmar med 535an i ryggen. :mrgreen:


Nej det var bara färgen som försvann, fläckvis slumpmässigt.
Tänkte senare kolla om annat svärdsfäste passar bättre, litar inte på gummikanalen, ser ut som en anpassning till Husqv.-fästet.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Jim_the_one  
#261588 Bara att köra en stund till då så all färg försvinner. haha

Det är ju lilla fästet så nog passar det fint med ett oregon svärd. dock var det någon som hade provat med oregonkedja och den vart lite bredare än hqv så det gick inte, men är svärdet också lite bredare så borde det funka.

Den där gummikanalen lämnar väl en del övrigt att önska, den för över oljan till andra sidan svärdet där det också är en gummikanal som för oljan till rätt sida om svärdet.

Jag har gjort en liten "impeller" (svetsade på vingar på brickan) till ringdrevet för att hålla bort spån å bös som samlas i kåpan. Har dock inte hunnit prova det så mycket än. Regn å blötsnö gör att det klibbar fast i kåpan och jag tror att det har bidragit till en del kedjehopp.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Hammaren  
#273294 Körde med min kedjeröjare igår, en underröjning före slutavverkning, bara lite undertryckta
granar, perfekt röjning för kedjeröjaren, förutom en sak, jag får så jä..a ont i vänsterarmen
när jag röjer med k-röjarn, hade så ont så jag fick dra på liniment och ta lite piller så jag klarade av att röja idag, känner aldrig nåt när jag kör med klingan, (dagligen) har inte kört
kedjeröjarn sen i höstas, fick lika ont då, får nog tyvärr göra mig av med den, och bara köra
klinga.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Jim_the_one  
#273348 Inte så att vänsterhandtag sitter fel?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Hammaren  
#273380
ATT00009.jpg


Tror inte det? Eller?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Jim_the_one  
#273431 Ser ut att sitta lite väl långt bak.

Har du justerat snodden nåt så att du inte behöver trycka ner eller lyfta hela tiden? eller trycka framåt.

Sen kanske du försöker röja rakt fram som med klingan, bättre att vrida sig lite åt höger så att man i princip röjer lite grann åt vänster typ kl 10.

Men hjälper inget av detta så kan jag vara intresserad av den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).