Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svårt val Mowi el Farma?

78 inlägg 37805 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

jonathanA  
#254079 Tja! jag har en 12tons Mowi, med 400kran som jag är väldigt nöjd med, förutom att man lätt välter med den tomme.
Var bor du nånstans i landet? Du får gärna komma å provköra min. Jag är inte bara positiv till paralellkran, hade velat ha en meter längre kran och utskjut. En kran runt 7,5m tror jag skulle passat fint!

Jag håller till på Orust i Bohuslän!
CIMG1805.JPG

FTG
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

rikard_e  
#254127 Det saknas väl alltid en meter?
Jag har en 5.25meters kran ,och där saknas det alltid minst en meter.

Du har byggt ihop ett riktigt fint ekipage Jonathan!

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Nicke Nyfiken  
#254520
frågande och vetande skrev:Ja nicke nyfiken, vad brukar man säga. Det var ord och inga visor:-). Uppskattar att få lite info som visar baksidan på grejorna också. Vad är det som är fel på kranrörelserna som du upplever det? Har din vagn egen hydraulik?

Jag har 6,3 meterskranen med lättviktspaketet, den är helt enkelt felkonstuerad hur man än bär sig åt så blir det inget riktigt flyt, säljaren var här och ställde in den efter konstens alla regler när jag köpte den men det hjälpte inte, lyftkolven tar väldigt mycket olja så allt annat blir söligt, det smäller som fanken i elventilerna, noll känsla med el on off på gripen, vet inte hur många massavedsknyten jag lyckats tappa, när jag bara velat öppna lite för att packa bunten lite. Kör på traktorns hydraulik en valmet 655, har testat att varva upp till 1500 varv men fortfarande ingen känsla i grejerna.
Vagnen i övrigt är stabil med 500 hjul, rullar lätt och bra vagnstyrning, men kranen är jag allt annat än nöjd med, hade en nokka 5,3 m innan körde på 1100 varv och den var skitbra i jämförelse.
Kanske är det något fel på min kran.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stektlök  
#254561 Lämna tillbaks skiten. Man ska inte acceptera sådant.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stektlök  
#254562 Jag blir upprörd när jag hör sådant !!! Ställ säljaren till svars

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Nicke Nyfiken  
#254583
stektlök skrev:Lämna tillbaks skiten. Man ska inte acceptera sådant.

Hej, skall inte kapa denna tråd, men tyvärr tror jag att de är byggda så här, elventiler, är av eller på så det går inte att smyga, en stor kolv kräver mycket olja, hade föredragit mindre kolv och högre tryck, har levt med det i ett par år nu och får nog göra så tills jag byter och nästa gång blir det ingen Farma kran.
Jag var snål och valde Farma då den låg 50 000 kr under mowi med samma utrustning, med facit i hand skulle jag valt Mowi i alla lägen.
Lycka till med valet!

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

339  
#254720 Jag har nyss fått hem min 9 t farmavagn med 6,3 m kranen och 2 spak el on/off. Bara hunnit prova lite grann men även jag reagerade på hur mycket olja lyftkolven tog. Min NH ger 59 L/min. När lyftkolven jobbar blir övriga funktioner aningen sega. Olja till vinschen kan man bara ha på när den används. Måste stänga ventilen till vinschen när jag kör kranen, annars blir el-funktionerna helknäppa och allt segt som sirap.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

kallen  
#254723 Vill inte verka spydig men det är väll just därför Mowi har blivit s populära bland de som inte har en extra pump till kran/vagnen.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#254785 Tack för det fina erbjudandet Jonathan! Tyvärr är det lite långt för mig att åka, bor nere i Halmstad. Men jag måste hålla med Richard_e, det är ett fint ekipage du har lyckats få ihop:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#254786 Vill bara rätta mig själv, och upplysa er som redan visste. Farmas 12 tons vagn g2 finns inte med drift:-(. Visade sig att återförsäljaren tolkade Farmas infoblad fel tyvärr. Fick ett nytt erbjudande Farmavagn 14 ton g2 för 285000kr med elspak. Vad tycker ni om man får fråga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

torsten83  
#254797 Ja har farmas 8,5m kran, sitter bara på annan vagn än farmas.

Ja kör dock bara med traktorns hydralik å funkar hyfsat tycker ja.
Ja bor precis på gränsen till Halland knappt 6mil från Halmstad.

Du får hemskt gärna komma å kolla på den om du vill frågande å vetande.

Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

jonathanA  
#254818
frågande och vetande skrev:Tack för det fina erbjudandet Jonathan! Tyvärr är det lite långt för mig att åka, bor nere i Halmstad. Men jag måste hålla med Richard_e, det är ett fint ekipage du har lyckats få ihop:-)

Tackar! =) jag är riktigt nöjd, men det är för dyra grejer för det lilla jag kör. Ska bara vätskefylla framhjulen på vagnen så blir det nog fint.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stektlök  
#254964 Nu måste du vidga vyerna när du är upp emot 300 lax å kollar vagn. Spelar ingen roll om återförsäljaren är i närheten. Kolla runt å stirra inte dig blind på 7 eller 8 m kran. Satsa på en vagn och kran av högsta kvalite.... min tanke iaf

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

339  
#254967 Fynd på blocket...

Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

loppan  
#254978 Snarare den här ,det är kvalité rakt igenom.
Verkar inte ha gått mycket som det ser ut. 252 bagis,som hittat.
http://www.blocket.se/ostergotland/Kesl ... ?ca=13&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).