Öppna kategorin

Esab eller telwin mig mag svets?

39 inlägg 58540 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

aywa  
#254259
Husqy346 skrev:Farsan har en Helvi svets den fungerar och var billig, men jag skulle lägga det dubbla på en Esab istället


Hur man än vrider och vänder på det, både på skogsforum och övriga nätet så står sig esab, kemppi osv högre i kurs än de övriga kommersiella svetsarna på marknaden.

Jag oroar mig gör det onödiga egentligen (sett ur mitt behov) att 170A ej skall räcka till för lite grövre gods som ex skogskärran o liknande, men billiga inverters finns det ju gott om så på sikt har jag tänkt köpa även en sådan för de riktigt tunga behoven.

Kan ändå inte släppa tanken på att jag ändå fått till fästena på pallgafflarna med bra resultat med min enfas pinnsvets. Där låg jag ju endast på ca 90 À inställning för mina 2,5mm pinnar, Esab c170 går ju ända upp till 170A och borde ju i detta fallet tom gett ännu mer genombränning i stålet än vad jag åstadkom nu?

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Husqy346  
#254263 Det går att svetsa ganska så grovt med en 180 A mig det är bara att lägga breddade strängar samt flera lager.

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Qkeeper  
#254266
traktorz skrev:
Qkeeper skrev:Läste för fort för visst sålde dom väl en som hette 192 förut? Jag vet iaf att sist när svetsköp var intressant ringde en bekant som säljer Telwin till Telwin och skulle ställa lite frågor om den då Jula hade kampanj och de svarade att det var så att den endast byggdes åt jula. Men som sagt den hette nog fasen någonting annat, eller så är jag ute och cyklar! ;)


Du kan nog ha rätt, då svetsen 195/2 inte finns med på svenske importören Näsström Maskin hemsida. Kanhända att Jula handlar direkt från fabriken utan mellanhand?



Det är nog så det är. Då var jag inte helt fel ute iaf :)

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

aywa  
#254297 En egentligen ganska irrelevant undran från mitt håll är om det går att köra flussfylld tråd i esab c170? Gas och klocka finns redan, men det är intressant att veta ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

JensSkoog  
#254304 Skulle tro at det går, men priset är inte värd det!

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

totte  
#254321
Kan ändå inte släppa tanken på att jag ändå fått till fästena på pallgafflarna med bra resultat med min enfas pinnsvets. Där låg jag ju endast på ca 90 À inställning för mina 2,5mm pinnar, Esab c170 går ju ända upp till 170A och borde ju i detta fallet tom gett ännu mer genombränning i stålet än vad jag åstadkom nu?


Du skall inte jämföra A för pinnsvets och migsvets, eftersom de verkar väldigt olika. Pinnens större area och bredare ljusbåge bränner in betydligt lättare vid mindre A än vad miggen gör.

En sak att tänka på är att när du arbetar med MIG så måste det vara metallrent, rost, färg och föroreningar får inte finnas. Så skall man svetsa ihop rostiga grejor måste man slipa ordentligt. Pinnsvetsen är mycket mindre kritisk där.

Jag skulle satsa på en relativt liten men bra MIG och använda mellanskillnaden till en kraftigare till att köpa en bra invertersvets. Då är du ordentligt allround. Men det är jag det, jag är pinnsvetsare i första hand, tar bara fram miggen när det blir för tunt gods för pinnen.

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

JensSkoog  
#254336 Holler med Totte i at en inverter m pinnar är oerhörd användbar till det mesta. Har själv en Esab Caddy som går til 150A, och med den utför jag det meste, even svets av plåt ner til 1mm.

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

traktorz  
#254370 En MMA (av typen invertersvets) har ju inte samma komplexa mekanik som en MIG/MAG.
Därför kan man med enkla medel implementera de flesta avancerade funktioner som är användbara och nödvändiga, även i en billig MMA.

Därför skulle jag nog hellre lägga mera pengar på en MIG/MAG, med EURO-kontakt och mekanik som enkelt går att få reservdelar till, som den i tråden föreslagna ESAB modellen.

Det är lättare att svetsa med MAG än med MMA, den senare har en högre starttröskel att komma över, träning är enda rådet.

Att MAG är mer känsligt för rost och galv, råder man enkelt bot på att använda en vinkelslip innan man svetsar, det är ett generellt måste, om man vill ha en bra fog.

Att knacka bort slag och undvika slagginneslutningar är i längden trist, men ett måste med MMA, vilket man slipper med MAG. Blir man duktig på MMA, är MAG sedan enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

traktorz  
#254371
aywa skrev:Kan ändå inte släppa tanken på att jag ändå fått till fästena på pallgafflarna med bra resultat med min enfas pinnsvets. Där låg jag ju endast på ca 90 À inställning för mina 2,5mm pinnar, Esab c170 går ju ända upp till 170A och borde ju i detta fallet tom gett ännu mer genombränning i stålet än vad jag åstadkom nu?


90A på ⌀2.5mm elektrod ligger i den härad jag också lärt mig använda. Jag brukar använda minimum rekommenderade ström för vald elektrod, så att jag har tid på mig att kontrollera smältan, eftersom jag skakar så mycket med långa elektroder. Beror kanske på kaffet, eller att jag spänner mig för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Mannfolk  
#254373 Bästa allround svetsen
begagnad aristo 500, med tig utrustning. Mig/mag Mma. kålbågsmejsling. Och ariston har ju dessutom pulskällan.

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

traktorz  
#254376 3-fas och avsäkrad med 35A, knappast något att ha i det egna garaget. Vår garageverkstad har bara 13A proppsäkring. Men visst, den är säkert riktigt bra, för de som kan ansluta den.

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

ord bind  
#254389 det viktigaste är att det är tre fas och euro slang paket.
vad gäller intermitensen så är det ganska svårt att komma över 60-80%.
pga att man byter sida eller plats som du svetsar på för att det inte ska slå sig.
sedan begränsar trådia och matningen strömmen som kan ut nyttjas.

duab-huset har ju fler modeller att välja på. helvi och telvin tilverkas av samma
företag har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254408 Här är mina tankar.

Jag fick praktik på skolan i olika svetsmetoder. Svårast var gassvets, tig sen kom pinne och lättast mig.
Själv så blev jag aldrig nå vidare på pinne och där är det så viktigt att man inte lägger på för mycket åt gången så det inte blir för mycket slagg. Sen måste man vara snabb att knacka bort slagget annars får man inte bort det osv. Pinnen hade en förmåga att fastna.

Med andra ord pinne kräver ganska mycket träning. Om du kan tänka dig att sätta dig en vecka å öva pinne så kanske det är ett bra alternativ annars skulle jag satsa på mig.

Själv så har jag både och men inte använt pinnsvetsen ännu. Ska bli kul att testa den.

Min MIG är en Migatronic på 340 A och med den svetsar jag hur tjockt som helst och intermittensen behöver jag aldrig oroa mig för. Den svetsar jäkligt bra. Tror dock inte 16A säkring tillåter att jag kör på full effekt.

En mig på 125A som säljs överallt är inget att ha om du inte bara ska svetsa tunt. Över 200A ska det vara enligt mig. Jag gillar inte att vara begränsad i mina maskiner. Samma sak gäller dessa små kompressorer på 1hk som duger till att pumpa cykeln med typ. Vad ska man med en sån till?

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

totte  
#254425 Nu var det ju så att aywa redan kan svetsa med pinne, det stod i första inlägget att han sysslat med det, så inlärningsproblemet finns väl knappast.

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

aywa  
#254753 Det är som Totte skriver ovan, jag "kan" svetsa, åtminstone för mina behov på lilla gården. Hade i 15-årsåldern en trefas mig , märket på den var LUNA, minns det som en riktigt trevlig svets. Så visst finns det lite utbildningar och många timmar med svets i bagaget, det är väl mer den teoretiska delen om vilka data på svets jag bör ta hänsyn till nu när jag ända ska punga ut nästan 10 papp på en mig-svets. Bättre förekomma än förekommas:)

Har varit inne på den tanken också ett tag Totte, att investera i en mig likt esaben ovan och sen utöka storleken på ytterligare en pinnsvets av modell större för att riktigt kunna fläska på med ström när det krävs. För min del så är 80% av mina svetsprojekt av sådant slag att det är lite tunnare saker som skall tillverkas, typ lampfästen, gångjärn till djurens hagar osv. En stålhall som skall bli verkstad ligger nedmonterad och har en del järn som behöver ersättas så även där kommer investeringen av ny migg komma väl till pass. Vll ändå satsa på en kvalitetsmaskin i form av en miggsvets som jag kan ha i många år.
Kanske en hägglunds omformare frampå kan bli aktuell när verkstaden kommit upp...

Har en enfas miggy 125 till salu om intresse finns. Har letat efter ny trådledare till slangpaketet som heter PSE90, men hittar ingen. Kan även tänka mig köpa en trådledare ifall någon har någon reserv liggande och på så vis kunna änvända miggyn igen. Men som sagt, den är till salu för 1500kr och kan kanske vara till nytta för den som har adapter/ fungerande PSE90 slangpaket.

Som det ser ut nu blir det shopping av ESAB c170 på måndag;)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).