Gallring

Gallring i 24:a årig granskog.

41 inlägg 40792 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

towes  
#253751 Läs Bertilssons kloka punkter med eftertanke. Ligger mycket erfarenhet bakom detta.

Jag har en tid haft en fundering inför kommande avverkningar. Bestånd har ju i regel olika ålder och det kan vara så att man skapar nya bryn som ej varit vindutsatta tidigare då skyddande bestånd avverkas.

Min fundering gäller att när man planerar nya bestånd lämna en remsa mot äldre skog i härskande vindriktning. (Eller om det rent av är permanent öppen terräng t.ex åker/sjö/mosse från vindriktningen.) Här fås då från början i en framtida kant träd av större stabilitet, än om de stått i skydd. När det nya beståndet sedan nått medelåldern anläggs ett par rader gran i kanten mot härskande vindriktning (tillika gräns mot snart avverkningsmoget bestånd).

När det hittills skyddande slutavverkningsbeståndet sedan tas ner finns redan en lägre kant gran utanför det "nya" beståndet med avsikt att just "lyfta" vinden.

Förlusten är ett par trädraders produktion. Vinsten är att slippa skador i kantzonen som senare "äter sig in" i ett allt äldre och högre bestånd. Skog som står upp är alltid mest värd.

Vi har ett exempel på sådan avverkning i vinter, där jag överväger att tillämpa detta. Där ligger dock inget äldre bestånd från väst/vindriktningen utan en gles lågt liggande mosse.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#253775 Har gallrat lite sämre vid kanten, och även underväxta träd i mellangränsen mellan gallringen och kalhygget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#254319 börjar bli klar i gallringen nu

IMG_20131228_125933.jpg


IMG_20131228_120112.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

JensSkoog  
#254326 Det där ser snyggt ut! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254353 Ser bra ut, hur många stammar per ha är det kvar?

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#254364 Tackar!

Jag ungefärligt 1700 stam per ha

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

hakans  
#254558 jupp riktigt snygg!

håller själv på med samma sorts gallring fast i tallskog riktigt fiint terapijobb på helgerna :)

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#254618 Mycket trevligt!

Ålder på tallarna?

hade hellre hållt på med denna skogen än med granskog!

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

hakans  
#254651 köpte skogsskiftet i somras ca30åriga tallar lite sen gallring kanske

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#255707 Spännande! önskar att man hade lite mer tallbestånd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

towes  
#257524 Apropå de inlägg ovan som berörde stormsäkring (som egentligen är värd en egen diskussion) så har jag just skapat en egen tråd för detta: viewtopic.php?f=1&t=18455 .

Tyck gärna till och fyll på med synpunkter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).