Skogsvagn (Huggarvagnar)

VRETEN VAGN 10 TON

17 inlägg 17099 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VRETEN VAGN 10 TON

Kalle Truck  
#25007 Jag står i begrepp att köpa en ny griplastarvagn. Jag vill ha reflektioner på olika märken. Jag har tittat på Vreten 10 ton med 6,5 m kran. Tacksam för svar.



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#25011 Hej,
Det är flera på forumet som har föregångaren HVV 9 inkl mig själv.
Är det nåt speciellt du undrar över?

Avatar Fallback

VRETEN 10 TON

Kalle Truck  
#25098 Jag undrar om du haft några problem med vagnen? Är det bra stabilitet i den? Har du något annat alternativ till motsvarande vagn?
Mvh Kalle

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#25152 Hej,
Närå, vagn och kran har fungerat fin fint.
Har försökt varit noga med smörj och underhåll och då har det bara varit att koppla på och köra.
Lite efterdrag av bult annars inte ett enda läckage än.

Jag får återkomma med mer info senare, men jag har för mig att jag skrivit mer om vagnen här på forumet, sök på vreten och kolla.

Det sitter ju 65-40 kranen på och man får vara lite försiktig med tunga stockar på fullt utskjut när vagnen är tom, och stödbenen får man aldrig glömma för då blir den ostabil (har aldrig vält med den än dock).
Kranen är tung men rejäl, det känns som att den kommer hålla länge om man skotar normalt.

På återhörande!

Avatar Fallback
Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25187 Hej Kalle,

Jag har också en HVV9, som Vreten numera säljer som en 10 tonnare. Jag har dock inget utskjut, så min kran heter 5350. När jag tittade runt så gick jag efter flera saker (utan prioritering, och med reservation för att listan inte är komplett; jag glömmer säkert viktiga faktorer):

1. Lyftförmåga på olika avstånd. Min kran lyfter 1000 kg på 4 m (exkl grip), vilket gör att jag kan lasta stora stockar utan att lyfta "en ände i taget"
2. Överliggande cylinder för bomen. Detta har exempelvis även KTS. Jag har hört att "undersittande" cylinder gör kranen starkare, men det är risk att cylindern får sig en "kyss" av en stock du lastar.
3. För mig var det även viktigt att kunna sätta kranen i tre-punkten. Numera tror jag att det är tillval att få Vreten-kranen med tre-punktsfäste. KTS och Mowi (mfl) har också detta.
4. Jag valde 5350-kranen för att då kan du köpa en grävskopa (med sticka) för ca 13 000 kr. Motsvarande för 6540 kostar 26 000 kr (tror jag). Räckvidden är dock aldrig fel, så utskjutet lär du aldrig ångra.
5. Sen gick jag till viss del också efter förväntat andrahandsvärde, men det är ju altid svårt att bedöma. Jag blev nog påverkad av att flera grannar kör Vreten och att den verkade ha bra rykte. Jag var jäkligt nära att köpa en KTS istället; konstruktionen är såvitt jag kan se väldigt lik Vretens.
6. Vagnsstyrning är underbart och det skulle jag aldrig kunna vara utan. Jag kan köra på samma ställen med BM650+HVV9 som jag kunde med mitt gamla ekipage Ford 3000+vajerkran, trots att både traktor och vagn nu är bredare, tack vare vagnstyrningen.
7. Jag tror också att det är bättre att välja en något för stor vagn (med något för litet lass) än en som är något för liten (med ett något för stort lass), då den antagligen håller bättre.
8. En annan parameter som jag helt missade när jag köpte är vad vagnen kräver för hydraulflöde. Min vagn har rätt grova kolvar, som ger utmärkt lyftförmåga, men som kräver en rejäl pump. När jag drar en stock till mig kör jag ju med både stickan och bommen samtidigt och då går kranen j-t långsamt, om jag inte rusar motorn, men vem vill det på en törstig 650. Jag har dock bytt till en större pump (47 l/min tror jag) och det hjälpte betydligt. Mowis "patent" med "dubbel-bom", som jag såg på Elmia att Vreten också har börjat med, kräver tydligen betydligt mindre flöde, för att då kan du dra till dig en stock med en rörelse/kolv (annat rörelsemönster)
9. Vad gäller stödbenen finns det två skolor, men det hittar du på forumet.

Lycka till, hälsningar,
Sören

Avatar Fallback
stefan andersson  
#25351 Mina val inför köp av kärra var Weimer, källefall, moheda vreten, kts, mowi, kesla/patu, farma, Palms
Starkast kran har vreten o kts både i lyft o vrid, mowin tyckte jag var mycke fint byggd med smart konstuktion av boggi! hög o slät under.
kts liksom farma hadde mycke "skrot" under tyckte jag. Källefall hade aningen svag kran men övrigt fin kärra. moheda blev för dyr men den bästa kärran enligt min smak. weimer vet jag inget om. Palms gilla jag inte alls... Mitt slutliga val blev Kela/ patu för att den en bra helhet smidig o robust och bra kvalité lätt att få tag på res delar och man kan utrusta kranen med en processor om man vill efteråt.

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25365 Va blev det för modell och vad fick du ge?

Avatar Fallback
stefan andersson  
#25389 Efter många om och men blev det en Kesla/Patu vagn !!!
Stod och vägde länge mellan vreten, mowi, moheda o kesla
Kesla hade den billigaste drivna vagnen mellan dessa...
Hade det inte blivit en med drift så hade det troligtvis blivit en mowi 8,5 med 300 kran!
Då jag valde en med drift o 203T kran (6,7m) lättrycksservo så fick jag ge 214000 för denna, blev dyrt men varför ha pengar på kontot när man kan ha o dom och titta på dom ute :D

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25453 har du pump o tank på den med? de blev ju inte så mycke biligare än moheda

Avatar Fallback
stefan andersson  
#25460 Nej jag har inte pump på den än! kanske blir det framöver, men enligt beräkningarna ska jag klara mej utan...kostar 20000kr... Ja det skiljer inte mycke mellan Moheda och Kesla/Patu i pris men då det går att utrusta kranen med en stegmatare och jag är ute efter nån sorts processor till traktorn så föll jag för Patu. Mohedan går på ca 240000 med rabatter Då sitter det pump,drift, vinsch och 6.5 m kran, vanligt flerspaks ventilpaket på moheda! Kesla/Patu gick på 214000 med rabatter! då sitter det på kärran en 6,7 m kran med lättryckservo, vinsch och drift, men ingen pump... Båda håller hög kvalité, ungefär lika starka kranar! moheda några hundra kg tyngre, svensk/finskt, Bästa köp???

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25464 några hundra kilo tyngre är bara bra egentligen, för den blir ju med stor sannolikhet stabilare då! finns processor till moheda med som du sätter på kärran med rulldrift, men då ska du en pump som ger 80-120 liter i minuten! är det överliggande kolv till bommen på patun?

Avatar Fallback
stefan andersson  
#25580 Ja den är överliggande och man kan vika över bommen dubbelt så då tar den liten plats... Vilken sorts processor kan man montera på mohedan då?? Vet du nått pris??

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25787 det är en rullmatad processor som man sätter på boggin på kärran, sätts fast på 4 ställen, så de tar inte mr än typ 5 minuter att ta av den o börja köra ut virke!

jag hörde pris på den för 1 årsen och då låg den på 225000! du kan ju kolla på den på mohedas hemsida

Avatar Fallback
stefan andersson  
#25827 ok Patu processorn går på ca 120 000 med pump
Då är det med stegmatning och endast en enkel form av längdmätning.
Kan det va en hypro processor som man monterar på mohedan då ???

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26468 den heter FTG står de iaf på mohedas hemsida och den är inte lik hypros

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).