Motorsåg och handhållet

Tips på liten såg för att röja stigar

160 inlägg 51678 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

tallen100  
#254191 Ja, det är ju samma principen som att en granne har en grusgrop å du köper ett lass å åker dit å lastar det själv...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254192
Mangan skrev:Säljer man träd så behöver man inte kolla F-skatt, det är bara den som säljer tjänster som behöver F-skatt.


Är det inte skillnad på att sälja arbete/tjänster (Svart) och sälja virke(träd)?

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

tallen100  
#254197
Sweden-viking skrev:
Mangan skrev:Säljer man träd så behöver man inte kolla F-skatt, det är bara den som säljer tjänster som behöver F-skatt.


Är det inte skillnad på att sälja arbete/tjänster (Svart) och sälja virke(träd)?

Det är väl samma som om du säljer kluven ved? Köparen måste väl inte ha F-skatt??

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

anersimyra  
#254204 Vilka förhållanden som kan anses råda vid eventuell olycka granskas naturligtvis, ett avtal måste ha ett minimum av rimlighet, ett styckpris på en krona per träd kommer knappast att anses rimligt. Den eventuellt skadedrabbade kanske även finner ett visst intresse i de skadestånd, och andra kostnader som "arbetsgivaren" blir skyldig att stå för, kostnader som annars drabbar den skadelidande själv :surp:

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254205 Det är skillnad på att sälja färdig kluven ved än att sälja ett träd där det ingår en arbetsprestation med att fälla kvista kapa mm med motorsåg.
Händer en olycka och en polisutredning görs samt ett försäkringsbolag inblandat kan dom ev åtala/stämma den som dom tolkar har ett arbetsgivaransvar. Det finns väl ingen prejucierande dom ännu. Så jag avstår vidare kommentarer tills vi vet bättre...
:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Peteflamingstar  
#254213 Som jag tolkat trådstartaren tar han INTE virket som betalt utan låter det ligga kvar när han rensat stigen. För övrigt instämmer jag i att några väl valda motorlösa verktyg nog vore bäst i början, typ kastkedjesåg, bågsåg o yxa.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254237 Jag har cyklat med min trädgårdssåg en del, funkar men är för tung.
Blir en motorsåg som är lättare och gärna med topphandtag men kanske inte helt avgörande.
Frågan är hur klen en sådan såg är?
Står att kedjan är utformad för att inte kasta, märkbar skilnad?
Priset är inte helt oviktigt, dock så väger jag funktion före pris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

totte  
#254301 En topphandsåg är bara desto värre, du har betydligt sämre kontroll på sågen, eftersom det blir så kort avstånd mellan händerna. Topphandsågar skall inte användas i normalt skogsarbete, de är till för arboristverksamhet.

Det finns inga kedjor som är utformade för "att inte kasta", de reducerar kastrisken något. Och att ge sig ut med såg utan skyddsutrustning är helt enkelt totalt vettlöst. Tänk om! Ha åtminstone sågskyddsbrallor i ryggsäcken och dra på dom innan du sågar.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254307 Kanske få försöka hitta ett par byxor som inte är allt för skrymmande?
Eller tänka om med mitt fäste på ryggsäcken så jag kan använda en såg med vanligt handtag? Fast kravet på en liten lätt såg kvarstår.
Spelar det någon roll hur mycket olja en såg läcker om den står med svärdet upp eller ner?
Blir med svärdet upp för min del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

totte  
#254345 Du skall ha sågskyddsbyxor. Spelar ingen roll vad du har för såg.

Du skall inte ha en topphandsåg, dom är enbart till för arborist och beskärningsarbeten och skall inte användas för vanliga jobb på marken. För att jobba med topphandsåg så bör man ha utbildning speciellt för sågtypen.

Om sågen är i ordning så skall det inte ha nån stor betydelse hur den är vänd. Men skulle nog rekommendera plastskydd, det dräller nästan alltid lite olja ur kopplingkåpan när man nyss har kört.

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254347
toblu skrev:Kanske få försöka hitta ett par byxor som inte är allt för skrymmande?
Eller tänka om med mitt fäste på ryggsäcken så jag kan använda en såg med vanligt handtag? Fast kravet på en liten lätt såg kvarstår.
Spelar det någon roll hur mycket olja en såg läcker om den står med svärdet upp eller ner?
Blir med svärdet upp för min del.


Byxholkar? http://motoro.jetshop.se/byxholk-med-sa ... c-284.aspx

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

rokon  
#254348 Egentligen läcker inte sågen jusst något, det är när man sågar som det samlas kedjeolja och spån där invid kopplingshuset, och sen droppar ned.
Fast ibland lossnar hela locket, hur det nu går till, och allt kommer ut på kläderna.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

simon jonsson  
#254356 Ett tips är stihl ms 192 , den har dom sålt till bra pris för att den ska utgå ur sortimentet. Jag betalade 2995 kr inklusive moms. Det är en lätt såg

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254365 Tja, trådskaparen får väl införskaffa en enhjulig cykelkärra typ BOB Yak eller dylikt till sin MTB, så får det plats med både motorsåg, full skyddsutrustning, kombidunk och serviceväska.

Annars går det faktiskt att bära cykeln över nedfallna träd (betydligt svårare med en motorcross) och markera dessa träd med en frilufts-GPS. Sedan kan du återkomma med full skogsutrustning på t.ex. en fyrhjuling, för att arbeta upp de nedfallna träden.

Är det bara småträd, funkar en liten handsåg förvånansvärt bra. Själv är jag svag för Silkys handsågar, som finns på bl.a. Skogma http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=o ... tIndex=104
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

anersimyra  
#254433
Sweden-viking skrev:Det är skillnad på att sälja färdig kluven ved än att sälja ett träd där det ingår en arbetsprestation med att fälla kvista kapa mm med motorsåg.
Händer en olycka och en polisutredning görs samt ett försäkringsbolag inblandat kan dom ev åtala/stämma den som dom tolkar har ett arbetsgivaransvar. Det finns väl ingen prejucierande dom ännu. Så jag avstår vidare kommentarer tills vi vet bättre...
:D :D :D
Jodå, det finns en dom. En "svartfällare" som tog virket som betalning skadades svårt vid arbete på en villatomt. Fastighetsägaren, vilken kom att betraktas som arbetsgivare då han underlåtit att kontrollera " företagaren," ruinerades, inte bara p.g.a böter och skadestånd, han fick även stå för hela rehabkostnaden. :surp: :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).