Öppna kategorin

Esab eller telwin mig mag svets?

39 inlägg 58607 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Esab eller telwin mig mag svets?

aywa  
#254107 Kommer köpa en lite kraftigare migsvets nu. Har tittat på esab på jula:

MIG-svets OrigoMag C170 170 A 400 V

http://www.jula.se/mig-svets-origomag-c ... 00v-210041


Och på telwin på jula:

http://www.jula.se/svets-telmig-195-2-200-a-210027

Svets Telmig 195/2 200 A


Har kollat runt på mkt annat nytt men dessa känns mest prisvärda.

Vilken bör man välja, vet att 170A/200 A inte är de kraftigaste, men duger iaf till att svetsa en hel del som kommer få lite kraftigare påkänningar, iaf runt en 10mm.
Svetsade ex fästen till pallgafflarna med enfas pinnsvets i veckan med 2,5mm pinnar med inställning på ca 90 A vilket ju har fungerat, då borde ju även dessa svetsar ovan kunna fungera till liknande jobb. Vad är era åsikter om dessa miggar ovan, ligger inom min budget, vill ej köpa begagnat, sådana är ramarna för köpet.

Tacksam för råd:) telwin talar för sina 200A, esab för sin trefas och europakoppling på slangpaketet som exempel.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Mannfolk  
#254120 Köp Endast märkes svetsar! och jo, euro kopplingen är +

Varför inte köpa en begagnad Esab Compact 250? eller motsvarande av annat märke.
En gammal Esab från 80talet får man ju aldrig söner :)

Ska du svetsa i 10mm, behövs väl nog mera en 200.

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

erm  
#254124 Håller med "Mannfolk" köp en ESAB.

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Qkeeper  
#254138 Telmig svetsen på Jula är väl prisvärd för att den bara byggs åt Jula? Finns väl ej i deras ordinarie sortiment?

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

JensSkoog  
#254141 Skulle aldri gått för annat enn ESAB. Det er velprovat kvalität och du är säkrat reservdelar i många år, om du skulle vara i behov, vilket troligen inte kommer å ske! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Mannfolk  
#254145
JensSkoog skrev:Skulle aldri gått för annat enn ESAB. Det er velprovat kvalität och du är säkrat reservdelar i många år, om du skulle vara i behov, vilket troligen inte kommer å ske! :wink:



"Du tog orden ur min mun :o"

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

rokon  
#254168 köpa ny migsvets! vilken?
viewtopic.php?f=38&t=18162
Den här trådeen var uppe före jul, läs särskilt vad som skrevs om intermitens!

Användarvisningsbild

ESAB MIG-svets OrigoMag C170 170 A 400 V

traktorz  
#254229 ESAB Intermittens: 60 %/130 A.
TELWIN Intermittens: 60 %/80 A.

Visserligen kan Telwin kopplas in för 400V mellan två faser, men ESAB matas via tre-fas och torde därför få en väsentligt jämnare strömmatning. Min röst är därför på ESAB.

P.S:
Intermittens vid 60% är hos vår gamla ESAB Smashweld 180 jämförbar med TELWINs, dvs 80A. Går att svetsa grövre detaljer, men tar förstås lite tid att lägga på materialet med 0.8mm diam svetstråd.

Användarvisningsbild

Felaktigt antagande

traktorz  
#254233
Qkeeper skrev:Telmig svetsen på Jula är väl prisvärd för att den bara byggs åt Jula? Finns väl ej i deras ordinarie sortiment?

Svets Telmig 195/2 200 A finns visst i TELWINS ordinarie sortiment och således till försäljning från flera återförsäljare.

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Qkeeper  
#254239 Läste för fort för visst sålde dom väl en som hette 192 förut? Jag vet iaf att sist när svetsköp var intressant ringde en bekant som säljer Telwin till Telwin och skulle ställa lite frågor om den då Jula hade kampanj och de svarade att det var så att den endast byggdes åt jula. Men som sagt den hette nog fasen någonting annat, eller så är jag ute och cyklar! ;)

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

aywa  
#254247 Migsvets Easymig 238


http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=7274

Produktinfo

Artikelnummer: 100282
Lagerstatus
På väg hem, i lager tidigast vecka 05
Recensioner
Skriv

» Tipsa en vän
» Ställ en fråga
» Skriv ut
Italiensktillverkad kraftfull proffsmaskin för otroligt tuffa tag. Tål att jämföras med alla på marknaden förekommande industrisvetsar. Maskinen är försedd med timer för punktsvetsautomatik. Maskinen svetsar lika bra i stål, rostfritt som aluminium. Maskinen är fläktkyld och har överhettningsskydd. Levereras med 3 meter slangpaket, reducering med klocka samt hjulset.En av våra storsäljare till ett fantastiskt pris. Allt enligt CE-normer.

Teknisk data:
Nätspänning 400 V
Effekt 60% 5,9 kVA
Tomgångsspänning 17-38 V
Svetsström 30-240 A
Intermittens
- 25% 230 A
- 60% 175 A
Antal effektlägen 7 st
Svetstråd
- stål 0,6-1 mm
- rostfritt stål 0,8-1 mm
- aluminium 0,8-1 mm
Trådrullens storlek 5-15 kg
Isolationsklass H
Skyddsklass IP22
Mått (lxbh) 770x460x660 mm
Förpackningsstorlek (lxbxh) 785x350x530 mm
Vikt 65 kg

8 100,- inkl. moms
[6 480,- exkl. moms]

Sprang även på denna HELVI fr duabhuset.
-vet ni nåt om märket HELVI, känns som en kraftigare maskin för samma pengar som ovan nämnda esab. Kanske är detta på bekostnad av kvalitet och tillgång på reservdelar i framtiden... Kändes väldigt prisvärd...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

Husqy346  
#254251 Farsan har en Helvi svets den fungerar och var billig, men jag skulle lägga det dubbla på en Esab istället

Avatar Fallback

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

aywa  
#254254
rokon skrev:köpa ny migsvets! vilken?
viewtopic.php?f=38&t=18162
Den här trådeen var uppe före jul, läs särskilt vad som skrevs om intermitens!


Trevligt, tack för länken, stämde ju väldigt bra överens med det jag efterfrågade:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

traktorz  
#254256
Qkeeper skrev:Läste för fort för visst sålde dom väl en som hette 192 förut? Jag vet iaf att sist när svetsköp var intressant ringde en bekant som säljer Telwin till Telwin och skulle ställa lite frågor om den då Jula hade kampanj och de svarade att det var så att den endast byggdes åt jula. Men som sagt den hette nog fasen någonting annat, eller så är jag ute och cyklar! ;)


Du kan nog ha rätt, då svetsen 195/2 inte finns med på svenske importören Näsström Maskin hemsida. Kanhända att Jula handlar direkt från fabriken utan mellanhand?

Användarvisningsbild

Re: Esab eller telwin mig mag svets?

traktorz  
#254257
traktorz skrev:
Qkeeper skrev:Läste för fort för visst sålde dom väl en som hette 192 förut? Jag vet iaf att sist när svetsköp var intressant ringde en bekant som säljer Telwin till Telwin och skulle ställa lite frågor om den då Jula hade kampanj och de svarade att det var så att den endast byggdes åt jula. Men som sagt den hette nog fasen någonting annat, eller så är jag ute och cyklar! ;)


Du kan nog ha rätt, då svetsen 195/2 inte längre finns med på svenske importören Näsström Maskin hemsida. Kanhända att Jula handlar direkt från fabriken utan mellanhand?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).