Motorsåg och handhållet

Tips på liten såg för att röja stigar

160 inlägg 51700 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254095 Söker liten såg för att röja stigar från fallna träd.

Den måste vara lätt och smidig då jag kommer att ha den fäst på en ryggsäck då jag cyklar på stigar med mountainbike.

Har tittar på arboristsågar då de är lite smidigare med sitt topphandtag.
Stihls lättaste såg lockar men osäker på om den gör jobbet? Stihl 150 T CE

http://www.stihlusa.com/products/chain- ... /ms150tce/


Är en sådan såg tillräckligt stark för att kapa fallna träd? Även om träden är lite större, kan man nöta sig genom med en liten såg?

Någon annan såg som är bättre för jobbet och ändå smidig nog att ha på ryggen då jag cyklar?

Någon som har en begagnad såg som vill sälja den.

Tacksam för svar från alla kunniga på detta forum.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

halvproffs  
#254096 Har du tillåtelse från markägare är den första frågan som dyker upp?

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stig

JensSkoog  
#254097 Tror inte jag ville köpa en arboristsåg til jobbet. Stihl 150 T CE er en topp såg men jag ville nog haft med mig en MS201. Den klarar av det meste, men kostar skjortan. Du ska ju inte jobba på timmespris, så jag ville kollat non småsåg från Echo(CS360WES) eller en Stihl MS181 som ofta fås til et gott pris.
Men, ha avtale med markägaren!

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254098 Ja det har jag.

Har fått tillåtelse att läka ihop flera byar. Hållit på med det rätt mycket i sommar.
Stormat mycket i vinter och jag räknar med att det ligger många fallna träd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254100 Jag jobbar helt ideellt men är sjukligt nördig i "mina" stigar.
Ms 201 såg fin ut men blir allt för dyr....tyvärr. Tycker nog att 150 T CE också är i dyraste laget men de måste kanske få kosta så för att köpa en såg.
Echo verkar vettig men jag gillar tanken med topphandtag då den blir lättare att fästa på ryggsäcken.
Är 150 eller liknande för svar? Har ingen brådska i mitt sågande. Har handsågar en del och det går verkligen inte fort. Att vandra med riktig såg är heller inte ett snabbt alternativ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

rokon  
#254102 Kanske det här vore ett alternativ, har ej testat själv.
men den nyper inte när man sågar, borde funka när trädet ligger också?
Vikt standardutförande 1,61 kg ca pris 2860kr inkl moms, Då kunde du kanske bistå en del med lite svårare uppdrag mot betalning också

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Blivande snickare  
#254104 Har du för det andra nån tidigare erfarenhet av att såga?
Menar bara att om du är ute och cyklar (missförstå rätt) så har du ju inte kanske kängor eller byxor med sågskydd. Hörsel skydd kan du ju ha i ryggsäcken.
Fallna stammar är det ofta åxå spänningar i och det är lätt att sätta fast sågen om man är ovan.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254105 Den var ju lite frän men jag vill nog helst att det brummar när jag sågar.
Jag jobbar som industriklättrare så det är ganska troligt att jag kanske börjar ta ner några problemträd i framtiden.
Så suget för arboristsåg kvarstår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254106 Har sågat en del.
Kommer inte att ha varken kängor eller sågbyxor.
Tar det riktigt försiktig.
Är det nått träd jag inte tror jag har koll på tar jag med mig någon med bättre kompetens.
Oftast mindre träd eller bara topparna som ligger över stigarna, har varit så hittils i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stig

JensSkoog  
#254108 Om du vill ha topphandtag så finns even ECHO CS260TES som har et pris på ungefär 3.500,- norska. Men even om topphandtag är ok på ryggsäcken skulle jag tro att en ordinär såg är lite mer användbar til det varierande kapandet du är i behov av. Var för inte göra en såghollar på cyklen med rum för bensin och kedjeolja. Då undgår du också högt tyngdpunkt som kommer med såg i secken.
Har inte provat 150, bare haft den i handen, så jag vet inte vad den duger til.

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

herjman  
#254109 Som Blivande snickare skrev, det du ska hålla på med (stormfällt) är det farligaste man kan göra med motorsåg, klättring möjligen undantaget.

Dessutom lär du behöva en större såg på minst 50cc och lite längde på svärdet för att klara det om det är fullstora stammar, helst minst 18" för att det ska gå någorlunda säkert och rationellt.

Har själv cyklat en hel del MTB och jag hade då inte velat göra det i huggarbyxor och kängor/stövlar.

Mkt negativt där kanske men du ska däremot ha beröm för att du om du har tillstånd från markägare håller stigar och vägar farbara! Många markägare är väldigt dåliga på det!

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

herjman  
#254110 Mitt inlägg ovan fick till stor del svar två inlägg upp ser jag nu men det tål ändå att betänkas

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

T Landström  
#254121 Lite mer att tänka på...
Antar att det inte är din mark...då finns det lite andra krav oxå...
Körkortet minst AB...kanske tom C iom att det är vindfällor...

Spelar ingen roll hur försiktig man är... Jag går aldrig ut i skogen med motorsågen utan rätt skyddsutrustning...spelar ingen roll om "Jag ska bara..."

Men det är din hälsa...

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

rikard_e  
#254126 Som många här säger, din hälsa kanske är det viktigaste framför allt. Det är dom som är ovana och som hugger mer sällan som skador sker med.
Om det dessutom är nerfallna träd med spänningar på olika sätt har du där en enorm stor fara.

Under stormen gudrun så fick dom in i genomsnitt 1 benbrott om dagen i olyckor där stormskog var orsaken. Stammar i spänn är livsfarligt om du inte har rätt kunskaper.

Förstår att du vill ha något som är lätt och smidigt, bara hoppa av cyckeln och kapa av och sen fortsätta.

Hade jag varit dig så hade ett kastsåg varit det ultimata, du kan stå på avstånd och dessutom få träning som du verkar vilja ha. Det är det säkraste man kan ha, du behöver inte tänka på farliga spjälkningar eller åt vilket håll trädet ska slå, och det kanske är bättre att såga med ett sådan än att kanske aldrig kunna verken cykla eller såga igen. Vet duktiga huggare som fått hemska slag mot sig.

Och som Landström säger, ska du ha ett motorsåg så behöver du minst AB-kort


Det är det tipset jag kan ge dig.

Om du inte vill ta åt dig av detta så bör jag inte heller tipsa dig mer eftersom du utsätter dig själv för stora faror och det vill inte jag vara en del av . hoppas du hittar rätt :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Blivande snickare  
#254131 Måste man inte vara två för att såga med kastsåg?

Edit: ska ju såklart stå kastsåg inte kastspö :oops: :lol:
Senast redigerad av Blivande snickare tor 02 jan 2014, 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).