Avverkning (slutavverkning)

+1000 kubik per hektar

45 inlägg 61940 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

+1000 kubik per hektar

Fredrik Reuter  
#253729 Hej,
Har ni läst senaste tidningen där huvudartikeln är ett bestånd i södra Sverige som sägs hålla 1630 kubikmeter (m3) per hektar.
Sparsamt gallrad gran på enligt sbp G34.
Omsorgsfull plantering och minimal gallring ska vara framgångsreceptet.

Tittar man på bilderna så skulle man kunna se ett förband på 2,5 -3 m. Isåfall 1.300 till 1.600 stammar per hektar. Alltså ska varje gran hålla kubiken. Det kanske är möjligt men den ser slank ut och kubiken ser ut att komma med längden.

Vad tror ni andra om detta?

Timmerandelen torde vara lägre i dessa bestånd?

Jag minns en eftersatt gallring jag genomförde förra året. Där gallrade jag bort ett träd som höll 0,20 cirka, 23m långt, ingen timmerdimension, bara massaved!

Ös på med era synpunkter!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

Blivande snickare  
#253741 Hur är det med röta i ett sånt bestånd?
Om tillväxten är liten per år så kanske den minskar i värde år förrår.
Hur gammal är skogen? .

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

kallen  
#253743 Låter mycket. Har sett ett bestånd med kustgran som ska hålla 1100 m3, gallrat tre gånger.
Men såna volymer med vanlig Picea abies låter som sagt mycket men tufft om det stämmer.

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

Camwood  
#253748 Härligt om man hade sån skog $-) Om man slutavverkar 5 ha /400 m3 med för mej mycket skog så blir det 2 000 m3 . en ganska vanlig storlek på avverkningar. Men med 5 / 1 600m3 så blir det 8 000 m3 ca 130-140 tradare :surp:

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253761 Jag har varit i bestånd med runt 1000m3/ha och på 30 meters håll ser det klent ut för att allt är så jämngrovt men när du kommer nära så är det allt annat än klent. Längden, jämn medelstam och relativt täta förband ger otroligt med kubik.
Gäller artikeln ett område utanför Kungsbacka eller? Jag tror det stämmer iaf!

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253773 Jag läste artikeln men minns inte att jag läste var någonstans i landet det var. Det är en himla skillnad på Småland och Lappland anser jag.

Sen är ju frågan om max kubikantal är lika med max värde?

Håller med om att det gallras för hårt. Det bara blåser omkull.
Fortsätter det att storma så här som det gjort dom senaste åren kommer det inte finnas mycket skog kvar.
Personligen tror jag på att varva lövskog med barrträd dvs först släppa upp löv och sedan gallra ur och släppa upp barrträden. Allt eftersom barrträden växer till så gallrar man ur löven.
Det ger kanske inte max vid en slutavverkning men kanske mer per 80 år eller på vilken tid man nu mäter.

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

loppan  
#253777 Granbestånd på bördig mark bör stå tätt för att inte få för stor grenmassa,detta låter dock väldigt tätt.
Jag tror att dessa bestånd bör avverkas vid relativt låg ålder då rötan kommer fort samt att det är bättre att omsätta skogen på sådan mark.


Min granne avverkade alldeles nyligen ett ha tyskgran planterat 1957 G34 som gav dryga 700 fub.
Detta var i grevens tid då rötan började komma,i övrigt så var det bra kvalité.
Den såg inte heller märkvärdig ut på rot men grövnade otroligt i fallet.

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

Peteflamingstar  
#253885 Jag tror inte bestånden det skrevs om i artikeln hade skötts från början enligt de idéer som stod i artikeln. Skogsägaren var intresserad av hur de bröder som omnämns sköter sin skog, nämligen att de knappt inte gallrar osv. När bestånden som omnämns bildades var nog inte de där bröderna inblandade. Sen tolkade jag det som att han uppmätt de där siffrorna på en eller ett par provytor, kanske inte i hela bestånden. Volymer varierar såklart alltid (mer eller mindre) inom ett bestånd, går säkert i de flesta slutavverkningbestånd att hitta enstaka provytor som ligger mycket högre än beståndets genomsnitt, vilket det som planläggare gäller att försöka pricka.

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253891
Peteflamingstar skrev:Jag tror inte bestånden det skrevs om i artikeln hade skötts från början enligt de idéer som stod i artikeln.
Jag vill belysa det jag vet.
Johannes och Anders Eriksson bor i Hyssna i trakten av Kinna i Västergötland.
- De har arbetat många år som huggare på Södra, med stor inlevelse för sin uppgift.
- De analyserar och provar med lika stor inlevelse.
- De borde ha 30-40 års skoglig praktik.
- Anders (?) har deltagit med framgång i SM i motorsågning.
- Båda är ihärdiga att göra sin verksamhet till god "vetenskap" med sina resurser. De bollar allt sig emellan och tycker om diskussion med andra, som de tar intryck av, men är ofta kunnigare än de flesta de spontant talar med.

Beståndet i artikeln, kan mycket väl vara enbart lövröjt tidigt av någon. Därefter lämnades många bestånd för senare vedhuggning. (Som kanske inte blev av.)
- I denna senare fas kan mycket väl tvillingarna Eriksson medverkat.
- Personer i trakten har i betydande omfattning intresserat sig för deras skogsskötsel. Speciellt gamla personer.
- PO Johansson har efterhand köpt fastigheter efter gamla personer.

Peteflamingstar skrev: Skogsägaren var intresserad av hur de bröder som omnämns sköter sin skog, nämligen att de knappt inte gallrar osv. När bestånden som omnämns bildades var nog inte de där bröderna inblandade.
Se ovan.
Johannes och Anders gallrar, men är mycket måna om att gallra för att de bäst växande stammarna utvecklas.
- Därigenom gynnas viss skiktning i beståndet, där de bästa behåller herraväldet utan att bli "vargtyper" eftersom det finns kvalitetsdanare i närheten.
- Traktorburen vimekgallrare användes först.
- Följden blir att växtliga stammar optimeras. Sannolikt är vissa av dessa naturliga plusplantor.
- Få ingrepp minskar rötrisken.
- De etablerade skogsföretagens förespråkare uttrycker onyanserad kritik mot dessa bröder.
- Under senaste 20 åren har de kunnat visa på resultat från sina försök. Ex. deras tidiga stora "vilthägn" utan nämnvärd plantering i, är snart nu intressanta tallskogar i bygden.
- Deras försök med nya trädslag börjar också visa resultat.
- Skogforsk medverkar i vissa försök.

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

Peteflamingstar  
#253895 Förtydligande; jag kritiserar absolut inte innehållet i artikeln eller personerna medverkande däri och deras skötsel av skog. Det jag tror mig veta är att i de allra flesta bestånd varierar grundytan, därför kan det vara knepigt att bedöma genomsnittsvolymen. Då just volymen ifrågasatts tidigare i denna tråd framförde jag detta. Om det nu är så att bestånden som omnämns skötts enligt de metoder som beskrivs under hela sin omloppstid, då är väl det kanon för alla inblandade, men när man läser artikeln framgår inte detta helt tydligt och klart.

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

JensSkoog  
#253902 Finns den artikeln på netet?

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253903
JensSkoog skrev:Finns den artikeln på netet?
Ja.
http://skogen.se/nyheter/1630-kubikmeter-per-hektar

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

JensSkoog  
#253916 Kommer i håg ett slikt bestånd från mina hemtrakter. Självfrödd omkring år 1900. Inte gallrat. Björk ock annat löv blev borttagit genom åren. Hugdes ungefär 1990, och mestadelen gick til massaved, even om det såg bra före avverkning så fann man mycket röta. Stenig mark och kustklima. Hög bonitet och rent för fuktigt i perioder. Tror dom talade om 100-130 m3 på 1000 m2(ett norsk mål).

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

hans_j  
#253951 Jag tror inte det är särskilt svårt att få upp betydligt större virkesvolym per hektar än vad som görs idag.(riktigt magra marker undantagna)
Problemet är att det inte får KOSTA något inom skogsbruket i Sverige!! 😡 😡 😡
Plantering, röjning och gallring är SKÖTSEL
Tätare plantering, försiktiga röjningar och gallringar så är det på god väg mot betydligt mer m3 per hektar men det kostar mer och det verkar vara många som hellre ser kvartalsrapporten i sin egen plånbok än ett bestånds omloppstid...
Ser ganska ofta gallringar som snarare ser ut som timmerställningar pga. gallringsnettot!!!
Det är ju slutavverkningen som ska ge det stora nettot enligt mig!!

PS. En fråga till er att fundera på:
Hur har bestånden sköts som slutavverkas idag och som innehåller smått otroliga volymer per hektar? Skogsbolagens/föreningarnas röjnings och gallringsmallar har i vart fall aldrig varit i närheten vad jag sett!!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

loppan  
#253955 Ja inte har dom skötts av ett skogsbolag som viljat ha ut så mycket billig massaved som möjligt i gallringarna.
Helt klart är ju att dessa hårda gallringar som sker i dag sänker virkesvolymen i slutavv.
Täta och försiktiga gallringar skall det vara.
Sköter man och gödslar ett bestånd så går det att öka volymen per ha betydligt.
Det behöver nödvändigtvis inte vara konstgödning som skogscan,jag vet de som både använt svämgödsel och rötslam.
Aska är nog inte dumt heller.
Som sagt skogen får inte kosta något i dag,det är ju ett råvarulager.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).