Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Byta till större fyrhjuling!

18 inlägg 11245 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta till större fyrhjuling!

henrik_1  
#253696 Hej!

Så har återigen en köp o sälj sajt på nätet satt griller i huvudet på mig.. :grin:

Jag kör en yamaha grizzly 450 07:a med en driven avesta vagn i skogen. Och är väldigt nöjd med maskinen. Maskinen är lite specad för att dra vagnen, rejälare fjädring och eldragning för vagnen. Har väl tänkt ibland att det vore kul med en större maskin.

Så råkade jag då se en grizzly 700 08:a som också gått med en likadan vagn så den är förberedd, så det är bara att kroka på vagnen och köra.
Verkar vara en riktigt fin maskin.
Har fått ett preliminärt mellanpris på 25 000 kr + moms utan att han har sett min maskin.

Maskinen finns 20 mil bort hos en handlare men vågar man köpa en maskin så långt bort när man har en bra Yamaha handlare i grannbyn?

Allt eftersom tankarna spunnit vidare så börjar jag fundera på att kanske köpa nytt.

Kanske en 550 eller då värstingen 700:an

Återförsäljaren återkommer med ett mellanpris inom de närmsta dagarna.

Skulle vara kul med lite kommentarer utifrån.

Är det någon som kör 550/ 700 modellerna så får ni gärna berätta era erfarenheter.
Eller om ni bytt upp er från 450?

Återkommer givetvis när jag fått priset.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta till större fyrhjuling!

anersimyra  
#253698 Ju större framför vagnen, desto bättre. Är bägge auktoriserade Yamaha handlare, då spelar ju avståndet ingen roll, lämnas garanti på den " nya " och något händer, är det bara att lämna till den närmsta handlaren.
Mvh Anders.

Ps: Klart du ska köpa dig en 700.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Byta till större fyrhjuling!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253718 Är det denna maskinen? http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_Gri ... ?ca=18&w=3

Användarvisningsbild

Re: Byta till större fyrhjuling!

anersimyra  
#253724 Den ser det ut att vara. Jag hade tänkt tipsa Henrik att kolla installationen för vagnsdriften, många gör det själva med mindre bra resultat. Reglaget för fram och back ser ut att vara felmonterat på denna hjuling, det ska regleras med tummen. Hur installatören tänkt sig med reglaget: OVANFÖR, handtaget vore intressant att höra :?: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Byta till större fyrhjuling!

henrik_1  
#253727
anersimyra skrev:Ju större framför vagnen, desto bättre. Är bägge auktoriserade Yamaha handlare, då spelar ju avståndet ingen roll, lämnas garanti på den " nya " och något händer, är det bara att lämna till den närmsta handlaren.
Mvh Anders.

Ps: Klart du ska köpa dig en 700.. :smile:


Jo det har du ju rätt i.

Mikael skrev:Är det denna maskinen? http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_Gri ... ?ca=18&w=3



Japp det är det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta till större fyrhjuling!

henrik_1  
#253728
anersimyra skrev:Den ser det ut att vara. Jag hade tänkt tipsa Henrik att kolla installationen för vagnsdriften, många gör det själva med mindre bra resultat. Reglaget för fram och back ser ut att vara felmonterat på denna hjuling, det ska regleras med tummen. Hur installatören tänkt sig med reglaget: OVANFÖR, handtaget vore intressant att höra :?: :roll:


Jo det ser lite jobbigt ut. Men det går att möblera om. Det har vi gjort på min maskin. Det monterades likadant på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta till större fyrhjuling!

Qkeeper  
#253788 Körde 350 bruin förut även testat 450 kodiak i skogen dock ej med driven vagn utan med enklare vagnar.

Den största skillnaden ä väl servon som är guld värd. Det blir lugnare körning med större maskiner samt bättre sitt höjd (191cm). Tror inte skillnaden mellan 550-700 är så stor men har endast testkört 550:n utan vagn och med yamaha variatorkit och det var långt före montage av variatorkit på min 700 så har svårt att jämföra..

Användarvisningsbild

Re: Byta till större fyrhjuling!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253819
henrik_1 skrev:
Mikael skrev:Är det denna maskinen? http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_Gri ... ?ca=18&w=3


Japp det är det!


Jag har handlat en del där så det är en bra säljare.

Avatar Fallback

Re: Byta till större fyrhjuling!

skogshasse  
#253844
henrik_1 skrev:Hej!

Så har återigen en köp o sälj sajt på nätet satt griller i huvudet på mig.. :grin:

Jag kör en yamaha grizzly 450 07:a med en driven avesta vagn i skogen. Och är väldigt nöjd med maskinen. Maskinen är lite specad för att dra vagnen, rejälare fjädring och eldragning för vagnen. Har väl tänkt ibland att det vore kul med en större maskin.

Så råkade jag då se en grizzly 700 08:a som också gått med en likadan vagn så den är förberedd, så det är bara att kroka på vagnen och köra.
Verkar vara en riktigt fin maskin.
Har fått ett preliminärt mellanpris på 25 000 kr + moms utan att han har sett min maskin.

Maskinen finns 20 mil bort hos en handlare men vågar man köpa en maskin så långt bort när man har en bra Yamaha handlare i grannbyn?

Allt eftersom tankarna spunnit vidare så börjar jag fundera på att kanske köpa nytt.

Kanske en 550 eller då värstingen 700:an

Återförsäljaren återkommer med ett mellanpris inom de närmsta dagarna.

Skulle vara kul med lite kommentarer utifrån.

Är det någon som kör 550/ 700 modellerna så får ni gärna berätta era erfarenheter.
Eller om ni bytt upp er från 450?

Återkommer givetvis när jag fått priset.


ja vad ska man säga vad är 20 mil att åka om man hittat en maskin man vill ha man kan jämföra med när man fria då hade jag 42 mil enkel resa och det åkte man utan att fundera så somliga kan nog bara handla om det finns i grannbyn och det tar bara en kafferast att åka för att titta på objektet men åka utomlands eller en finlandstur med båt i 24 timmar går bra

Användarvisningsbild

Re: Byta till större fyrhjuling!

henrik_1  
#253886
Mikael skrev:

Jag har handlat en del där så det är en bra säljare.


Jo tycker det känns så. Smidigt när de är Yamaha återförsäljare, då vet de vad de säljer.

skogshasse skrev:
ja vad ska man säga vad är 20 mil att åka om man hittat en maskin man vill ha man kan jämföra med när man fria då hade jag 42 mil enkel resa och det åkte man utan att fundera så somliga kan nog bara handla om det finns i grannbyn och det tar bara en kafferast att åka för att titta på objektet men åka utomlands eller en finlandstur med båt i 24 timmar går bra


Tror du missförstod mitt inlägg. Jag är lastbilschaufför så 20 mil för mig är inget nytt. :smile: Jag menade mer att iomed att det är en begagnad maskin, som kanske har slitit hårt i skogen hos tidigare ägare. Vill ju helst att den ska hålla och inte vara utsliten när jag eventuellt blir ägare.
20 mil eller 40 mil tur och retur kan ju bli många gånger om det visar sig vara en problemmaskin. Lämnas väl ingen garanti på en begagnad maskin?!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta till större fyrhjuling!

svampbob  
#253887 Jag kör i princip dagligen med min Grizzly 550 och Avesta 38 och jag tror inte att det skulle bli någon förbättring om jag bytte till en 700. Det är samma chassi på dom och skillnaden är lite vikt och en lite ökad bränsleförbrukning med 700 motorn. De som gör skillnad är drivningen på vagnen. Jag lastar ofta alldeles för stora lass med massa och timmer men med lågväxeln i på drivningen så tuffar jag på uppför branta backar och över rejäla hinder. Jag har faktiskt inte kört fast en enda gång i höst/vinter. Senast var nog förra vintern med bandsatsen och jag glömde dra tillbaka ramstyrningen så att ena hjulparet hamnade ute i lössnön utanför spåret.

Visst finns det dagar då jag känner mig rik och tänker att det skulle vara skoj med ljudet från en större motor.

Avatar Fallback

Re: Byta till större fyrhjuling!

stektlök  
#253914 Köpa större Quad, köra större Quad är synonymt med att ha lite roligare. Det är min uppfattning iaf.

Avatar Fallback

Re: Byta till större fyrhjuling!

axwell  
#253941
henrik_1 skrev:ror du missförstod mitt inlägg. Jag är lastbilschaufför så 20 mil för mig är inget nytt. :smile: Jag menade mer att iomed att det är en begagnad maskin, som kanske har slitit hårt i skogen hos tidigare ägare. Vill ju helst att den ska hålla och inte vara utsliten när jag eventuellt blir ägare.
20 mil eller 40 mil tur och retur kan ju bli många gånger om det visar sig vara en problemmaskin. Lämnas väl ingen garanti på en begagnad maskin?!


Konsekvenserna mot det skoghasse jämförde med är försummbara, både ekonomiskt som känslomässigt, begagnad eller jungfruelig :lol:

Avatar Fallback

Re: Byta till större fyrhjuling!

gizmosMG  
#254022 Jag kör näst intill dagligen med min Suzuki 750XP och Avesta MS48 vagn i jobbet. De som gör skillnad är drivningen på vagnen med hög och lågväxel. Jag lastar ofta stora lass med massa och timmer men med lågväxeln i på drivningen så tuffar jag på uppför branta backar och hinder. Tidigare körde jag med en Suzuki 400 men den orkade inte riktigt med att dra vagnen, var för lite kraft så därför köpte jag en större maskin och jag ångrar inte köpet.

Användarvisningsbild

Re: Byta till större fyrhjuling!

henrik_1  
#254153
gizmosMG skrev:Jag kör näst intill dagligen med min Suzuki 750XP och Avesta MS48 vagn i jobbet. De som gör skillnad är drivningen på vagnen med hög och lågväxel. Jag lastar ofta stora lass med massa och timmer men med lågväxeln i på drivningen så tuffar jag på uppför branta backar och hinder. Tidigare körde jag med en Suzuki 400 men den orkade inte riktigt med att dra vagnen, var för lite kraft så därför köpte jag en större maskin och jag ångrar inte köpet.


Det låter som ett riktigt fint ekipage. Kör du borta med ditt ekipage då?

Är lite sugen på en MS48 också, men det blir för dyrt.
Det skulle inte skada med lite extra kraft för min del vid transportsträckan ut ur skogen och hem. Två rejäla sega backar innan jag är framme där vi brukar lägga virket. Det går tungt där, så en 700 hade nog inte behövt slicka lika hårt som min 400.

Fick veta vad min gamla maskin va värd idag. 30 000 kr + moms så det blir ganska saftigt att investera helt nytt.
Så det lutar åt att åka och titta på den begagnade maskinen i morgon.. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).