Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vi som skotar småskaligt

112 inlägg 53891 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#250873
värmSkog skrev:Det var alstor själva som ville att farma skulle ta fram en liten kran med utskjut, men farma tyckte fortfarande att det in fanns någon mening med det. När alstor då tänkte byte märke till kranen (country) så blev dom tydligen oroliga på farma och satte igång att ta fram en liten kran med utskjut


vilken har du på din har du bilder

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

värmSkog  
#250881 Jag har farma 4.2 också, har inga bilder då jag inte fått maskin än

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Elle-46  
#253153 Vi som skotar småskaligt. Vi hugger stormskog och skotar fram till bilväg Huggningen gör vi med en äldre skördare beståndsgående men vi skotar med en VInek 608 TT.
Inget säga om framkomligheten på Vimek 608. Vi kör över en myr som i töväder nästan tinat upp. Vi lastar c. 4 m3 fast varje lass så det blit lite på traven varje dag. Det är lite för lång skotväg så tiden per lass drar iväg. Alternativet att anlägga en vinterbasväg kostar för mycket och i denna tövinter har nog virket blivit kvar på hyggeskanten.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#253157
Elle-46 skrev:Vi som skotar småskaligt. Vi hugger stormskog och skotar fram till bilväg Huggningen gör vi med en äldre skördare beståndsgående men vi skotar med en VInek 608 TT.
Inget säga om framkomligheten på Vimek 608. Vi kör över en myr som i töväder nästan tinat upp. Vi lastar c. 4 m3 fast varje lass så det blit lite på traven varje dag. Det är lite för lång skotväg så tiden per lass drar iväg. Alternativet att anlägga en vinterbasväg kostar för mycket och i denna tövinter har nog virket blivit kvar på hyggeskanten.


hej elle vilken kran har du på din vimek och är du nöjd med den jag tänker då på lyftkapacitet och räckvidd

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Elle-46  
#253187 Det är en Movi 406 m. Den fungerar klanderfritt förutom någon slang som bytts. Den har tillräckligt lyftkraft föe så liten maskin Vimek 606 vägen 2,9 ton. Fördelen med 606 är att den har hydraulisk stabilisator som gör att du kan ta relativt full grip utan att den tippa.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

sveakatten  
#253225 Kört fram sista skvätten på förmiddagen.
2013-12-29 10.50.44.jpg

Var det inte en fin bro jag gjorde?
2013-12-29 10.48.28.jpg


Nu är väl frågan om man ska fortsätta att hugga eller börja med veden och såga virke till bryggan.
2013-12-29 10.51.37.jpg

2013-12-29 10.51.27.jpg

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Blivande snickare  
#253252
]Var det inte en fin bro jag gjorde?

Ja den verkar ju ha fungerat å nästan inga markskador syns samt att vattnet rinner obehindrat. Så jag skulle säga att den är perfekt! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).