Skogsröjning

Skyddsglasögon

30 inlägg 18528 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skyddsglasögon

Hammaren  
#252774 Hej! Tänkte höra om någon röjer med skyddsglasögon? Funkar det eller immar dom igen?
Jag har varit och röjt idag och det var lite blötsnö i träden så visiret gick ju inte att använda
då det klibbar igen, jag tycker det är lika illa när det regnar, jag sitter nu därför och väntar
på en akuttid kl 22 då jag körde in en torrkvist i ögat idag, sitter och skriver med ett öga öppet, :smile: Skulle därför vilja veta om någon kör med glasögon eller om det är lika illa med
dom om det är upplega eller regn? Annars blir det :geek: :geek: på ifortsättningen :smile:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

jannee  
#252776 Rent ut sagt ett RENT he**te detta med glasögon. Nu när det är "lite"" fuktigt ute tar det inte lång stund förrän glasögon börjar imma igen, och så håller det på hela dagen, av med handskar, hjälm och torka svetten ur ansiktet och putsa glasögonen, på med allt igen, sen går det en stund igen och sen samma visa.
Har själv fått lösa det med att använda nätvisiret men INGA glasögon, är visserligen närsynt men man vänjer sig till slut att jobba utan glasögon.
Kan jag jobba med glasögon - utan att de immar igen, använder jag inget visir, glasögon skyddar oftast tillräckligt.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

Blivande snickare  
#252777 Det går. Har inte röjt dock men kört motorsåg med skyddsglasögon. Var dock en bit under noll då men man kan ju prova. Ett bekvämt par är ju inte så jätte dyra ifall att det skiter sig. B-)

Hoppas ditt öga blir bra! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon

Hammaren  
#252782 Tackar! Det hoppas jag oxå, annars räcker det med en monokel
i fortsättningen. :smile:
Senast redigerad av Hammaren fre 27 dec 2013, 23:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon

anersimyra  
#252784
Hammaren skrev:Hej! Tänkte höra om någon röjer med skyddsglasögon? Funkar det eller immar dom igen?
Jag har varit och röjt idag och det var lite blötsnö i träden så visiret gick ju inte att använda
då det klibbar igen, jag tycker det är lika illa när det regnar, jag sitter nu därför och väntar
på en akuttid kl 22 då jag körde in en torrkvist i ögat idag, sitter och skriver med ett öga öppet, :smile: Skulle därför vilja veta om någon kör med glasögon eller om det är lika illa med
dom om det är upplega eller regn? Annars blir det :geek: :geek: på ifortsättningen :smile:
Prova med att flytta in visiret så nära ögonen som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

Jim_the_one  
#252791 Man får ha några att byta med under dagen, precis som med handskar om man inte varit förutseende och tagit dom vattentäta, fast dom brukar bli blöta dom med av någon underlig anledning :roll: :lol:

Har funderat på ett nytt visir som täcker lite bättre än originalet på min peltorhjälm.
Glasögon är nästan ett måste, kanske inte om man kör med klinga men jag gillar min kedjeröjsåg men man får spån mest överallt.
Undrar om Husqvarnas Ultravision går att få på peltorhjälmen.

Sen kan jag rekommendera en Buff till halsen.
tex http://www.jaktia.se/Klaeder/Accessoare ... 3-Pack.htm



Ett par tättslutande glasögon typ slalom hade nog fungerat rätt bra.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252796 Bara det inte är runda skyddsglasögon http://www.skogsaktuellt.se/?p=43723&pt=108&m=1422 så går det nog bra :lol:
/Niklas (som har laseroperat ögonen för 21,5 år sedan)
Senast redigerad av Niking fre 27 dec 2013, 21:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon

anersimyra  
#252799
IMG_1298.jpg
Detta hade varit " Kitet för dagen " :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

jannee  
#252802 Fungerar INTE med glasögon, för stor tempskillnad. Varm hud och kallt + fuktigt på andra sidan är som gjort för imma.
Däremot fungerar det med glas när det är riktigt torrt även kallt = glasögon är kalla på båda sidorna eller sommartid då tempskilnaden inte blir stor mellan ut och insida på glasen.
Kanske detta fenomen är speciellt för mig då jag har lätt för att bli varm (svett), vid normalt arbete har jag aldrig några problem med att använda glas, dock är skogsarbete betydligt tuffare, jobbar betydligt hårdare med kroppen än vanligt.
Blir man INTE varm vid skogsarbete så fungerar det kanske - individuellt.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

Jim_the_one  
#252806
anersimyra skrev:
IMG_1298.jpg
Detta hade varit " Kitet för dagen " :mrgreen:



:lol: :lol: :lol:

Helst med små torkarblad också, hehe

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon

Hammaren  
#252833
anersimyra skrev:
IMG_1298.jpg
Detta hade varit " Kitet för dagen " :mrgreen:

:grin: Perfekt outfit som förhållandena är nu. Har kommit tillbaka från akuten, det stannade
vid en blödning som tur var, så jag slipper monokeln ett tag till :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon

svampbob  
#252837 Jag kom nu på att min bygghjälm ligger i pickupen. Tror jag prova en stund att byta den mot huggarhjälmen. På bygghjälmen finns det inbyggda skyddsglasögon och dom sitter ju en bit ut från ansiktet så med lite tur så blir det kanske inte lika mycket imma på dom.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon

Hammaren  
#252840 Det kanske skulle vara en större skärm över visiret, plus att det räcker att visiret slutar vid näsan? :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon

herjman  
#252842 När jag spelade hockey hade man problem med imning av visir, detta löste man med schampo typ dubbeldusch som kletades på med en trasa och efter det immar det inte igen.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon

anersimyra  
#252859
herjman skrev:När jag spelade hockey hade man problem med imning av visir, detta löste man med schampo typ dubbeldusch som kletades på med en trasa och efter det immar det inte igen.

Det knepet fungerar mycket bra, ett annat knep vi dykare använder är att spotta i cyklopet, gärna en riktigt fet snusloska. :lol: :lol: Tänk på att nya glas/ plast glasögon brukar ha en skyddande " hinna " vid leverans. Ett knep är att tvätta bort den med tandkräm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).