Gallring

Gallring i 24:a årig granskog.

41 inlägg 40801 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

JensSkoog  
#252676 Har användt spraymålning i olika färger med kod: röd - huggas nå, blå - lämna, gul - nybörjare (har med läropojkar). Det svåra är att man måste märka runnt hela, annars har man tre färger på samma träd efter nogra pass genom hygget! :mrgreen:

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

towes  
#252678
ÅsaNisse skrev:Det där med att spraymåla konstaterade jag att det var bra ända till jag ville byta träd. Det var svårt att sudda, så jag började med märkband istället som jag knyter runt stammen.
Började själv med märkband men det tog sådan lång tid att jag bytte till färg. Vad jag däremot gör för att slippa dilemmat med "suddning" är att jag aldrig ändrar mig. :smile:
Skulle jag ändå någon gång tvingas så finns ju alltid brun färg att köpa... :grin:

JensSkoog skrev:Har användt spraymålning i olika färger med kod: röd - huggas nå, blå - lämna, gul - nybörjare (har med läropojkar). Det svåra är att man måste märka runnt hela, annars har man tre färger på samma träd efter nogra pass genom hygget!
Klokt att ha flera färger i ditt fall, inte minst om man samtidigt markerar tänkta huvudstammar för slutförband (läs Bertilsson ovan). Vad gäller märkning runt stammen så sätter jag bara en tydlig prick på tre sidor vilket räcker från de flesta vinklar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

JensSkoog  
#252683 En gubbe som gjorde visit, undrade om det var tivoli i skogen, med alla färg på träden, :lol: men han mente det var jättesmart å plucka ut specielt enkliga för nybörjarane i gallringen, så blev det inte så mycket skada på dom som ska stå kvar. Markerar even fallriktning för dom, och det är trävligt när dom berättar at dom har truffit på alla!

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

Jim_the_one  
#252801 En prick räcker oftast fint, och skulle man ångra sig så är ett lodrätt streck över pricken ingen prick, ändrar man på sig igen så drar man ytterligare ett lodrätt streck, och får man ytterligare beslutsångest så avhjälps detta medelst ytterligare ett lodrätt streck. :mrgreen: :lol:

Det funkar faktiskt dock är vi inte så många som är i skogen.


Personligen gillar jag band, lätt att ha med i fickan när man är ute i skogen, om man nu bara kom ihåg att ha med det i fickan. Fast färg är smidigt det me, om man fixar till nån bra hållare, funkar ju inte så bra att ha i fickan.

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#252812 Har både band och spray när jag är ute och planerar.

har iaf kommit en bit på denna förstagallring
IMG_2849.JPG
a förstagallring

IMG_2848.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

Amatörhuggare 62  
#252960 En G 34 Som jag huggit upp vägarna i och tagit hand om snöbrotten ska gallras när det blir tjäle.

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#252968 Ser ut som det skjuter på bra i höjden.
Hur gammalt är beståndet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252979 Fantastiskt bestånd, sådant finns inte på min hemmaplan, man blir lite sugen på att köpa på sig ett skifte i sörland :))

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

Amatörhuggare 62  
#252992 Beståndet är 30 år 3 ha drygt 477 m 3 sk växer med 11,5 m3 sk år / Ha. Jag har tröskat här många gånger när jag var liten. Tippvagnen räckte inte till utan Arrendatorn fick ta resten i säckar. Havren gick mig till hakan vissa år. Både tröskat och huggit på samma bit, Häftigt !

Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

machonisti  
#253014
OAS-forests skrev:Fantastiskt bestånd, sådant finns inte på min hemmaplan, man blir lite sugen på att köpa på sig ett skifte i sörland :))

Håller med OAS!

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

Midgård  
#253036
Amatörhuggare 62 skrev:Beståndet är 30 år 3 ha drygt 477 m 3 sk växer med 11,5 m3 sk år / Ha. Jag har tröskat här många gånger när jag var liten. Tippvagnen räckte inte till utan Arrendatorn fick ta resten i säckar. Havren gick mig till hakan vissa år. Både tröskat och huggit på samma bit, Häftigt !


Har ett liknande skifte på 2 ha med idag 30-årig granskog. Gallrade detta för 2-3 år sedan. Boniteten är 13,9, SI G38 och övre höjdsträden var för ett år sedan 21 m. Med tanke på stormrisk bör jag nog inte gallra denna avdelning någon mer gång utan slutavverka om 10-20 år. Min morfar hade havre här i början på 1900-talet.

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#253100 Hmm tyckte att mitt växte bra, är runt 18-20 år , är runt 15-17 bhd och 12-16 meter långa.

Men är inte i närheten av era raketskogar, synd dessutom att man inte har den terrängen

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#253558 Grannen har avverkar skogen intill min gallring. såg att det nu har blist omkull 10 tal smågranar som stod i kanten där jag ännu inte gallrat, bör jag lämna detta parti 20x 100 meter lite sämre gallrat så dom står emot blåsten bättre eller ska jag gallra som övriga beståndet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

Blivande snickare  
#253570 Lämna en lite svagare gallrad "gardin" som skydd. Så har många gjort här mot åkerkanter å större slutavverkningar. Vad jag har sett så är det bara lindrigare skador inne i bestånden men kanzonerna kan vara ganska illa tilltygade. Skiljer ju förstås från plats till plats åxå.

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253689
Blivande snickare skrev:Lämna en lite svagare gallrad "gardin" som skydd. Så har många gjort här mot åkerkanter å större slutavverkningar.
Det kan var rätt om kanten har svag skog.
- Principen bör vara att snarast skapa/behålla en vindtålig kant.
1 Täta svaga gallringar så fort som möjligt före ca 16 m höjd.
Spara all underväxt så kanten inte släpper in riklig vind.
Skapa träd som har låg tyngdpunkt på grenverket.
- Ca 20 m från kanten är viktigast. Undvik att vägar går ut genom detta område mot härskande vindriktning.

2 Röj hårt. Helst färdiggallrat i första plantraden. Spara vindtåliga trädslag.
Gallra för starkare bestånd. Se ovan. Lämna all underväxt/småstammar i kant och även i beståndet, där det kan accepteras. Speciellt stammar 4-8 m.

3 Lövträd och tall sparas tidigt i stor omfattning i kanten. Svaga lövstammar är böjliga i vind och gran utvecklas bra ändå.

Vinden bör lyftas över beståndet.
Alternativt "splittras" i andra riktningar eller "tappa orken". Ta därför inte bort de där lite ensamma träden i kanten, som redan klarat förra stormen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).