Sågverk (mindre)

Fundering?

5 inlägg 3717 visningar Svara, dela mm...  

Fundering?

Bucketman  
#25188Vi har en gammal redig vedkap i trästomme ståendes sedan vi köpte en ny.
Den drivs av en rejäl motor som ja inte har några spec på än. Vet inte hur stor klingan är men skulle tippa på runt 600mm.

Nu är frågan, skulle man kunna bygga ett mindre sågverk av motor och klinga? Antagligen lär väll klingan bytas ut mot en klyvklinga.

Vad tror ni? :wink:

TS
Skogma
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25207Allt går ju, frågan är om det lönar sig.
Du har en motor, klinga och en trästomme för vedkapning , förmodligen måste stommen bytas mot en sågbänk och klingan antingen bytas eller slipas om.
Kan tänka mig att det är en del jobb att bygga en väl fungerande sågbänk?
Kanske är lättare att kolla på blocket, dyker ju upp gamla sågbänkar till bra pris emellanåt.

/Björken

Bucketman  
#25239Jo den gammla stommen skulle ja inte använda, utan skulle gör en ny stålkonstruktion. Funderade mest bara ifall motorn o klinga skulle vara användbara. Det är ju dom delaran som skulle kosta för mig annnars, material till att bygga sågbänk skulle inte bli nått problem.

TS
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25396Läs igenom vad som skrivits i denna länk

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1180&start=0

Bucketman  
#25400Tack för länken Ernst. Hittade den senare, bra info. Känns som det hänger på hur kraftig motorn är ifall det är någon ide. Ska kolla nu i helgen på den.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).