Gallring

Att hantera blötan med skotningen

56 inlägg 26018 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252304
Mangan skrev:De som hävdar att markpackning är ett problem, får nog försöka visa det först.


Det har forskarvärlden visat för länge sedan, inte minst inom lantbruket. Du kan ju t.ex. studera resultatet av det långliggande s.k. vinschningsförsöket på Stensfält i Töreboda(?) kommun, där vinschning gav ca 30% högre skörd jämfört med vanlig traktordrift.

Sakligt sett leder markpackning till bl.a. sämre dränering i marken och minskat rotdjup. Konsekvenserna blir sämre tillväxt, ökad torkkänslighet, sämre näringsupptag och (i skogsbruket) större risk för rotvältor. Markpackningen blir värre vid blöta förhållanden.
/Niklas

Malwa
Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

sveakatten  
#252313 Om markpackning i jordbruket finns hur mycket som helst att läsa, så det borde väl ingen tvivla på, och hur man kan tro att marken i skogen skulle reagera annorlunda har jag svårt att förstå.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/28 ... gramid=412
http://www.greppa.nu/uppslagsboken/mark ... 13150.html

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252314 Det som händer när en maskin går i blöt skogsmark är att den lösa jorden sköljs ur spåren och lägger sig lös och luckrad just bredvid. Kvar i spåret blir sten, grövre partiklar och rena urberget. Det har ingenting att göra med markpackning av den typ som beskrivs i artikeln "greppa nu". Markpackning av jordbrukstyp borde förr uppstå där det INTE blir spår. Så tyder jag artikeln i "greppa nu"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

loppan  
#252321 Just precis,och den underliggande alven blir packad och syrefattig så att det inte växer något där.
Inte ens hallonris kommer i skotarspåren de första 7-8 åren.
Samma fenomen som på vilken lerbotten i jordbruksmark som helst.
På morän och stenig mark där bär det bättre och markpackning uppstår inte på samma sätt där.
Man kan även få ytliga packningsskador i matjordslagret tex när man skotar i en grangallring vid blöta förhållanden,det handlar inte alltid om djupare skador i moränlagren.
Granrötterna får syrebrist och far illa.

En sommar tidigt åttiotal så lejdes en lastmaskin mod större in på gården för att röja sten i åkermark.Det var en Houg på ca 30 ton.
Den bar sten så det stod härliga till och det såg ut därefter.
Än i dag 30 år senare så syns tydligt de djupa packningsskadorna i vårsäden när det blir lite försommartork.
Varför skulle inte skogsmark med moränlera i botten fungera på samma vis,det finns massor med sådan i dessa trakter.
Självklart så är inte all mark lika packningskännslig men mycket är det.

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252332 Det är INTE samma sak, jordbruk och skogsbruk. Tror ni 100-åriga träd och 1-årigt havre reagerar likadant? Rötter på samma djup?

Nej, om man vill sälja in problemt markpackninge i skogbsruk, bör man ha lite mer argument än "det är ett problem i jordbruket". De som menar att det or ett problem måste nog visa det innan jag är övertygad

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252333
skogshasse skrev:
Mangan skrev:De som hävdar att markpackning är ett problem, får nog försöka visa det först.

okej då vill jag bara fråga varför har sveriges bönder kommit på att dom ska köra med så breda däck som möjligt


Att det är ett problem inom jordbruket innebär INTE att det är det inom skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

loppan  
#252339
Mangan skrev:
skogshasse skrev:
Mangan skrev:De som hävdar att markpackning är ett problem, får nog försöka visa det först.

okej då vill jag bara fråga varför har sveriges bönder kommit på att dom ska köra med så breda däck som möjligt


Att det är ett problem inom jordbruket innebär INTE att det är det inom skogsbruket.

Det är inte markskador på 100 årig rotstående skog jag talar om.
Det är markskador vid slutavvekning som är djupgående och som hämmar tillväxten på ungskogen klart och tydligt.
Alla som har erfarenhet av både jord och skogsbruk kan med blotta ögat se att det är packningsskador som mycket påminner om varandra.

Är det någon som har sett en tydlig förbättrad tillväxt i halvmeterdjupa gamla skotarspår och i dess närhet? De är ju sterila i både 10 och 20 år framöver.
Det enda som växer där är mossa.

Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

halvproffs  
#252343 Jag vill vara neutral i saken och inte dra det till världens ände som en och annan gör. Ursäkta trodde skärpan var bättre än den var.

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252349
loppan skrev:Är det någon som har sett en tydlig förbättrad tillväxt i halvmeterdjupa gamla skotarspår och i dess närhet? De är ju sterila i både 10 och 20 år framöver.
Det enda som växer där är mossa.


Jag vet ju inte hur dina skotarspår ser ut, men mina är fulla av granplantor, de växer fantastiskt bra i det "markberedda" området mellan hjulspåren. Att det inte växer något i själva spåren stämmer oftast, men det är så väldigt liten del av skogsytan att det kan kvitta.

Det sägs att tråden bredvid stickvägarna växer bäst efter gallring, att de utnyttjar den öppna ytan. Vet inte om det stämmer, men det vore väl något som tydde på att markpackning inte är ett stort problem?

Det finns argument både för och emot. Vad som stämmer vet man inte förrän man har mätt. Vilka försök på beståndsnivå har egentligen gjorts inom skogsbruket?

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

axwell  
#252355 skogsola skrev
Det som händer när en maskin går i blöt skogsmark är att den lösa jorden sköljs ur spåren och lägger sig lös och luckrad just bredvid. Kvar i spåret blir sten, grövre partiklar och rena urberget. Det har ingenting att göra med markpackning av den typ som beskrivs i artikeln "greppa nu". Markpackning av jordbrukstyp borde förr uppstå där det INTE blir spår. Så tyder jag artikeln i "greppa nu"


Så om man plogar tillbaka den luckrade jorden i spåren så är ingen skada skedd?

Enl. tesen: Den som inte syns finns inte.

Utan ha läst just "greppa nu-artikeln" så brukar markpackning kunna förekomma även där spåren inte är särskilt djupa, olika typer av skador som beror på så många faktorer att det nog inte är färdigforskat ännu.

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

jannee  
#252359 Lite avgörande kan väl också vara rotsystemets utbredning.
Rotvälta efter gran är bred men ytlig, efter fur är den betydligt mindre dock djupare.
"Tror" att gran är känsligare angående bärigheten på stick och körvägar i.o.m. deras ytliga rotsystem.

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252409 Tråden börjar dra iväg till en rent teoretisk diskussion om markpackning. Intressant iofs men rent praktiskt så visar det sig att:
"bodaedet" har ställt ner.
"vagnmakaregården" har beordrat stopp.
"hlb"har risbädd att åka på så han kör även om han är en av de som oroas av markpackning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

hlb  
#252417 Bra sammanfattning av skogsola. Vi bör nog vara ödmjuka lite till mans och kanske grunna över varför vi är skapade med två öron men bara en mun.

Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

halvproffs  
#252419 Är det ingen av er som prenumererar på tidningen Skogen. I sista numret där är det en kvinnlig forskare som intresserat sig för markpackning och rotröta på tall. Ingen munter läsning.

Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

hlb  
#252421 Jodå. Artikeln är ett av skälen till min oro.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).