Gallring

Att hantera blötan med skotningen

56 inlägg 26014 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

bodaedet  
#252018
Skogsola skrev:Vi har en Gremo 950 med 700 hjul. Mindre finns knappt.

Mindre finns, men till vilken lönsamhet ?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252024
vagnmakargården skrev:
Mangan skrev:
vagnmakargården skrev:Jag stoppade skotningen och skördaren förra veckan för att det började se för djävligt ut.


Var det dina "egna" gubbar eller var det avverkningsuppdrag?



Det är ett gallringsuppdrag som Mellanskog utför åt mig.


Och det var inga problem med att be dem hålla upp?

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

skogshasse  
#252070
bodaedet skrev:
Skogsola skrev:Vi har en Gremo 950 med 700 hjul. Mindre finns knappt.

Mindre finns, men till vilken lönsamhet ?

det beror på om man räknar kortsiktigt eller långsiktigt

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Chainsaw Charlie  
#252148 Är det hela världen om det blir lite spår i basvägen då när beståndet i övrigt klarar sig. Hellre en basväg med 50 cm djupa spår än 10 cm djupa spår på stickvägarna.

Om du har alternativ 4 i åtanke så antar jag att det är en konstant basväg som används mer än till bara detta beståndet?

Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

bodaedet  
#252164
skogshasse skrev:
bodaedet skrev:
Skogsola skrev:Vi har en Gremo 950 med 700 hjul. Mindre finns knappt.

Mindre finns, men till vilken lönsamhet ?

det beror på om man räknar kortsiktigt eller långsiktigt

Egen mark räknar jag långsiktigt, men jag har märkt att det är väldigt få markägare som vill betala extra för mindre maskiner. Kör för övrigt med efterföljaren till Skogsolas maskin,1050f som räknas till de mindre. Ännu mindre finns men det är få som kör på entreprenad med dessa, pga lönsamhet.
God helg govänner

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252179
skogshasse skrev:
bodaedet skrev:
Skogsola skrev:Vi har en Gremo 950 med 700 hjul. Mindre finns knappt.

Mindre finns, men till vilken lönsamhet ?

det beror på om man räknar kortsiktigt eller långsiktigt


Eller så tror man inte det lönar sig varken på kort, mellan eller lång sikt. Dyrt behöver inte vara bra, ens på lång sikt.

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252187
Chainsaw Charlie skrev:Är det hela världen om det blir lite spår i basvägen då när beståndet i övrigt klarar sig. Hellre en basväg med 50 cm djupa spår än 10 cm djupa spår på stickvägarna.

Om du har alternativ 4 i åtanke så antar jag att det är en konstant basväg som används mer än till bara detta beståndet?


En bra synpunkt. Sträckningen på basvägen är sån att man rent skulle kunna vilja ha bilväg om där funnes slutavverkningsskog och inte bara gallring

   TS
Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

skogshasse  
#252232
Skogsola skrev:
Chainsaw Charlie skrev:Är det hela världen om det blir lite spår i basvägen då när beståndet i övrigt klarar sig. Hellre en basväg med 50 cm djupa spår än 10 cm djupa spår på stickvägarna.

Om du har alternativ 4 i åtanke så antar jag att det är en konstant basväg som används mer än till bara detta beståndet?


En bra synpunkt. Sträckningen på basvägen är sån att man rent skulle kunna vilja ha bilväg om där funnes slutavverkningsskog och inte bara gallring


oavsett om det är 10 cm eller 50 cm så har dom en sak gemensamt och det är markpackning och vissa vet vad det innebär och vissa inte eller också är det så att dom bryr sig inte för det är nästa generations problem

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252235 Om markpackning är ett problem eller inte, det tvistar de lärde. På sydsvenska finjordmarker kanske det är ett problem? Knappast på den vanliga mellansvenska moränmarken. När jorden runnit undan så finns bara stenen kvar och den packar sig inte. Fast vackert är det inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

axwell  
#252260
Skogsola skrev:Om markpackning är ett problem eller inte, det tvistar de lärde. På sydsvenska finjordmarker kanske det är ett problem? Knappast på den vanliga mellansvenska moränmarken. När jorden runnit undan så finns bara stenen kvar och den packar sig inte. Fast vackert är det inte.


Skönt att få den kunskapen: "Gäller bara sydsvenska finjordmarker".
Jag som hade för mig att tex Nordmaling ligger i sydspetsen av Västerbotten, på gränsen till Västernorrland.

Skit samma, det tar ju många år innan markägaren kan bevisa att den uteblivna återväxten beror på skotarens framfart.

Markpackningen är inget problem, det kommer alltid att finnas någon "Lambertz professor" som hävdar att det bara är nonsens.

Användarvisningsbild

Re: Att hantera blötan med skotningen

hlb  
#252273 De som hävdar att markpackning inte är ett problem som vi lämnar till våra barn är antingen okunniga eller parter i målet (Vill tjäna snabba pengar. Kanske också någon professor som vill göra sig ett namn.)
Kör just nu ut 1200 mfub i blötan med griplastarvagn och massor av ris och lämnar inga framtida spår trots dyngsura marker.

GOD JUL till alla på forumet

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

skogshasse  
#252275
hlb skrev:De som hävdar att markpackning inte är ett problem som vi lämnar till våra barn är antingen okunniga eller parter i målet (Vill tjäna snabba pengar. Kanske också någon professor som vill göra sig ett namn.)
Kör just nu ut 1200 mfub i blötan med griplastarvagn och massor av ris och lämnar inga framtida spår trots dyngsura marker.

GOD JUL till alla på forumet


bra skrivit håller med dej till 100% mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252277 De som hävdar att markpackning är ett problem, får nog försöka visa det först.

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

skogshasse  
#252281
Mangan skrev:De som hävdar att markpackning är ett problem, får nog försöka visa det först.

okej då vill jag bara fråga varför har sveriges bönder kommit på att dom ska köra med så breda däck som möjligt

Avatar Fallback

Re: Att hantera blötan med skotningen

kelas  
#252284
skogshasse skrev:
Mangan skrev:De som hävdar att markpackning är ett problem, får nog försöka visa det först.

okej då vill jag bara fråga varför har sveriges bönder kommit på att dom ska köra med så breda däck som möjligt

En sanning med modifikation, det beror också på vad det är för sorts mark och vad du odlar.
Tittar du på 95% av vallskördsekipagen så sitter det inte speciellt märkvärdigt i däcksväg på dom om man tänker på totalvikten....
Men som i allt så finns det sällan bara svart eller vitt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).