Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

61 inlägg 45716 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

sveakatten  
#251465 Det skulle vara intressant att veta hur mycket detaljer som kommer från Kina och andra lågkostnads länder i märken som vi tycker ska vara kvalitet.
Jag vet att till och med ganska små leverantörer här i Sverge köper detaljer eller har egna tillverkningar i både Kina och öststaterna.

Då kan man ju fundera på vad den så kallade kvaliteten tar vägen, det tar rätt lång tid att reklamera saker från tex kina, och produktionen måste hållas igång.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

anersimyra  
#251504 Jag tog och tittade på elektroniken på min Polarismaskin, det var Kinesiska namn på VARENDA komponent. Warn hade i vart fall en tid stora problem med kontaktorerna till sina vinschar, jag for till importören för att få någon reda i eländet. Från golv till tak stod kartonger med " Amerikanska " Warnvinschar, varenda kartong var märkt med Made in China.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

jannee  
#251506 För inte så länge sedan pratade man om EPAskit sedan kom IKEAs skit, därefter var det Japanskit och nu är det Kinaskit.
Epa finns inte mer
Ikea går från klarhet till klarhet
Japan = hög för att inte säga mycket hög teknologi och kvalitet minst inte bilar.
Kina - vänta och se, om några år är de före oss i det mesta om inte allt.
Numera tillverkas ALLT för att ha en begränsad livslängd, prylarna blir i vilket fall som helst omoderna = osäljbara.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

foton  
#251553 Ni ondgör er över alla som köper Kina grejer billigt. Men det är ju ni som köper Kina grejer dyrt som är förlorare.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

vetinte  
#251554
foton skrev:Ni ondgör er över alla som köper Kina grejer billigt. Men det är ju ni som köper Kina grejer dyrt som är förlorare.

Klockren :))
Ligger mer i de än man kan tro :)

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#251566 Kvaliteten hänger inte på om det är tillverkat i Kina eller ej. När märkesfirmor med kvalitetsrykte och seriösa importörer köper/lägger ut tillverkning till Kina så ställer de kvalitetskrav och får oftast kvalitet. När varuhuskedjor importerar billighetsmaskiner ställs det lägre kvalitetskrav, och när diverse obskyra småimportörer tar in containerlaster ställs det knappast några krav alls utom lågt pris.

Så det är nog så att den som köper billighetsvarorna är oftast den som förlorar i kvalitet. Den som köper de dyrare märkesgrejorna få vanligtvis den kvalitet de betalar för. Sen vet vi att inget är perfekt, men det var det inte innan det gjordes i Kina heller.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

sveakatten  
#251585 Det har du nog rätt i Totte, men jag vet av egen erfarenhet att det ät både svårt och tar lång tid att få denna kvalitet. Du får för det mesta fina saker när du får utfallsprov, sedan kan det komma vad som helst, och vad gör du då när du inte kan ställa verkstaden stilla?
Ock sen tycker jag att det är bättre att ha en sämre sak än ingen alls (många gånger) 8)

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

skogsbonne  
#251589 Ska man köpa något så ska det vara riktigt = dyrt. Har väldigt lite saker som går i sönder för det är ej kina kvailte på sakerna

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#251599
sveakatten skrev:Det har du nog rätt i Totte, men jag vet av egen erfarenhet att det ät både svårt och tar lång tid att få denna kvalitet. Du får för det mesta fina saker när du får utfallsprov, sedan kan det komma vad som helst, och vad gör du då när du inte kan ställa verkstaden stilla?
Ock sen tycker jag att det är bättre att ha en sämre sak än ingen alls (många gånger) 8)


Kan jag hålla med om att det inte är så enkelt att hitta den riktiga kvaliten, i synnerhet som många gamla kvalitetsmärken ofta degenererar efter uppköp i stora koncerner, eller bara för att konkurrensen från lågrprisprodukter blir för stor.

Så skall vi förstås inte glömma att all sån här diskussion är generaliseringar. Det finns mycket som är dyrt och dåligt och det finns ju även det som är billigt och bra. Gör det ju inte enklare att välja.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254012 Ni glömmer nog en viktig sak varför mycket tillverkning försvinnet till låglöneländer, de har väldigt låga krav på hur grejerna görs, miljömässigt med föroreningar o arbetsmiljömässigt och de är många stora företag snabba på att utnyttja och när sen den statens krav ökar så flyttar tillverkningen till nästa land som har lägre krav.
Folk som står o sprutmålar utan mask, garvar hudar till skinn med kemikalier direkt mot huden som ingen i västvärlden skulle vilja bli utsatt för osv...

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#254060 Helt riktigt gnisten, det är en viktig del av det som kanske inte nämndes här, men varje gång vi köper billig smörja så bidrar vi till det eländet också.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

Hazzilla  
#255362 Väldigt mycket tyckande om Kinesisk kvalitet av de som inte har vagnen som det frågades om i början av tråden. Själv har jag nyligen köpt en begagnad kina vagn. Har inte använt den ännu men den har åtminstone hållit ihop en vinter i gallringsskogen. Kvalitetsmässigt kan man föståss se en skillnad o slangar o sådant kunde vara bättre skyddat. Om man inte skall köra ut en hel massa timmer kan en kina vagn vara ett alternativ men man bör vara medveten om kvalietsskillnaderna till europeiska vagnar.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

ingobingo  
#271547 Det skulle vara roligt att få höra från någon som köpt och använt sig av en Kellfri vagn, dvs tråden handlar om ERFARENHET av Kellfri vagn, och ni som tycker a grannens vägnar och ni som hört att NÅN sagt, och ni som inte TYCKER om kinesiska saker håll er utanför denna tråd.

Ta och Faceboocka istället med era Samsung (Korea) telefoner eller sätt på er LG(Korea) tv och titta fotboll eller ta er Kia Sorento(Korea) och far och titta på åkrarna, men använd för jösse namn inte er Lenovo(Kina) datorn i detta forum för den är ju kinesisk.

Jag är inne på att köpa en Kellfri vagn för att köra 10-20 lass per år, håller den för det? jag skulle vilja höra erfarenheter från någon som äger eller brukar en Kellfrivagn. (Tyckare läs andra stycket).

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

stegmaster  
#271555 Tja, det finns ju fler en 5000 stk av dessa ägare, så pr, statistik bordet det vel inte vara så svårt at locka fram någon med erfarhet. :smile:

Får ju annars tacka för et ödmjukt inntrede på forumet, och velkomna. :lol:

Facebook, har tyvärr inte "vi" som kör kvalitetgrejor tid med, då "vi" brukar tiden utanom skogsforum i skogen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

stektlök  
#271584 Hallå Ingobingo ! Ring en återförsäljare och be å få några namn på några som köpt skogsvagn. Så kommer du säkert i kontakt med kunder.
Det är alltid svårt att få kontakt med kellfriskogsvagnsägare här på forat.
Bilder och trådar på tex movi hittar du i massor :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).