Motorsåg och handhållet

Lätt motorsåg med handtagsvärme.

21 inlägg 12111 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lätt motorsåg med handtagsvärme.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251546 Är visst mycket frågor om nya motorsågar så en till kan väl inte skada. :grin:

Om man vill ha tag i en bra och lätt motorsåg med handtagsvärme vad ska man köpa då.
Husqvarna och Sthil vet jag redan om så frågan gäller andra märken.
Glömde en sak, helst så lite vibrationer som möjligt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251557 Provkörde med en Stihl 241 på några träd i våras och den var fin,märktes att den var ca 0,5 kg lättare än min Jonsered 2147(motsvarar Hq 346).

Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251605
bengt.a skrev:Provkörde med en Stihl 241 på några träd i våras och den var fin,märktes att den var ca 0,5 kg lättare än min Jonsered 2147(motsvarar Hq 346).


Jo Stihl 241 har jag kollat på och det är nog den som det lutar åt men jag är nyfiken på om det finns några fler alternativ än den och Husqvarnan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

totte  
#251609 Inte mycket med värme, finns nån Shindaiwa som har, vad jag sett. Skulle satsa på Stihlen.

Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

SawTroll  
#251616
bengt.a skrev:Provkörde med en Stihl 241 på några träd i våras och den var fin,märktes att den var ca 0,5 kg lättare än min Jonsered 2147(motsvarar Hq 346).


Den er ikke så mye lettere, men hvordan det føles kommer jo an på skjæreutstyr og tankinnhold også....

Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

SawTroll  
#251621
Mikael skrev:Jo Stihl 241 har jag kollat på och det är nog den som det lutar åt men jag är nyfiken på om det finns några fler alternativ än den och Husqvarnan.


Dolmar 420SC/421 finnes jo, men vekten er som for 550xp, og det ser ikke ut til at disse kan komme med varme.....

Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251630
totte skrev:Inte mycket med värme, finns nån Shindaiwa som har, vad jag sett. Skulle satsa på Stihlen.


Snöslunga ska inhandlas efter nyår så motorsågen får vänta, var mest nyfiken på alternativ till de kända märkena.
Jag har varit så inriktad på en ny Husqvaran 543XPG så det kändes som ett stort bakslag när det går och ha den som markvibrator. :cry:
Har du någon koll på om det är gummi eller fjäder vibrationsdämpare i Husqvarna 242?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

johan eriksson  
#251643 Gummidämpare.

Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

värmSkog  
#251645 Annars brukar ju doktorn rekommendera gummi ? :o

Användarvisningsbild

Raljerande markvibrator

traktorz  
#251660
Mikael skrev:
totte skrev:Inte mycket med värme, finns nån Shindaiwa som har, vad jag sett. Skulle satsa på Stihlen.


Snöslunga ska inhandlas efter nyår så motorsågen får vänta, var mest nyfiken på alternativ till de kända märkena.
Jag har varit så inriktad på en ny Husqvaran 543XPG så det kändes som ett stort bakslag när det går och ha den som markvibrator. :cry:
Har du någon koll på om det är gummi eller fjäder vibrationsdämpare i Husqvarna 242?



Få se nu, det var visst du som inte hade provat sågen i stock ännu, bara luftgasat med den?

Måste ju ha varit fel på just den sågen, för de angivna vibrationsvärdena för 543XP är knappast ögonbrynshöjande, enligt spec. i tråden Husqvarna 543 XP/XPG. Vibrationerna i det främre handtaget på 543XP skall ju tom. vara lägre än dito för Stihl MS 241, eller hur?

- I vilket handtag f/b kändes vibrationerna mest?
- Beträffande vibrationernas ursprung, kom de från motorn eller från kedjan?
- Vad var handlarens respons, när du påpekade att den "går som en markvibrator"?

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=12648&st=0&sk=t&sd=a&start=75#p245225

P.S.
- Vill du ha en lätt såg, skippa handtagsvärmen, ty dito ökar sågens vikt med ett par hekton.
- Vill du ha riktigt låga vibrationsnivåer, kika på Stihls minsta proffssåg MS201 C-E.

Användarvisningsbild

Re: Raljerande markvibrator

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251676
traktorz skrev:
Mikael skrev:
totte skrev:Inte mycket med värme, finns nån Shindaiwa som har, vad jag sett. Skulle satsa på Stihlen.


Snöslunga ska inhandlas efter nyår så motorsågen får vänta, var mest nyfiken på alternativ till de kända märkena.
Jag har varit så inriktad på en ny Husqvaran 543XPG så det kändes som ett stort bakslag när det går och ha den som markvibrator. :cry:
Har du någon koll på om det är gummi eller fjäder vibrationsdämpare i Husqvarna 242?



Få se nu, det var visst du som inte hade provat sågen i stock ännu, bara luftgasat med den?

Måste ju ha varit fel på just den sågen, för de angivna vibrationsvärdena för 543XP är knappast ögonbrynshöjande, enligt spec. i tråden Husqvarna 543 XP/XPG. Vibrationerna i det främre handtaget på 543XP skall ju tom. vara lägre än dito för Stihl MS 241, eller hur?

- I vilket handtag f/b kändes vibrationerna mest?
- Beträffande vibrationernas ursprung, kom de från motorn eller från kedjan?
- Vad var handlarens respons, när du påpekade att den "går som en markvibrator"?

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=12648&st=0&sk=t&sd=a&start=75#p245225

P.S.
- Vill du ha en lätt såg, skippa handtagsvärmen, ty dito ökar sågens vikt med ett par hekton.
- Vill du ha riktigt låga vibrationsnivåer, kika på Stihls minsta proffssåg MS201 C-E.


Ja, jag har bara luftgasat men tycker det borde bli mer vibrationer i trä.
Skrev ju lite i tråden som du länkar till om vibrationerna för jag har en Husqvarna 339XP och den ska ha högre vibrationsvärden men det är inget jag märker av.
Att den går och ha som markvibrator är en rejäl överdrift som mest belyser min besvikelse men handlaren reagerade också på att den vibrerade.
Jag skulle vilja att det var fler som är känsliga för vibrationer som provkörde sågen så att man får veta lite fler åsikter.
Blir det så att jag ska köpa såg så kommer jag och låna hem och provköra i skogen före köp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251679 Självklart ska du ha handtagsvärme, jag köpte min MS 260 just för dess skull.

Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

svampbob  
#251685
Slurfi skrev:Självklart ska du ha handtagsvärme, jag köpte min MS 260 just för dess skull.


Ja visst ska man ha handtagsvärme. Hittills i år har jag uteslutande använt en riktigt tunn Tegera handske när jag har varit i skogen. Jag tycker jag kan hantera sågen så mycket bättre då än med fodrade handskar.

Ni som jagar gram har ni räknat på vikten på handskarna?

Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

T Landström  
#251687
svampbob skrev:
Slurfi skrev:Självklart ska du ha handtagsvärme, jag köpte min MS 260 just för dess skull.


Ja visst ska man ha handtagsvärme. Hittills i år har jag uteslutande använt en riktigt tunn Tegera handske när jag har varit i skogen. Jag tycker jag kan hantera sågen så mycket bättre då än med fodrade handskar.

Ni som jagar gram har ni räknat på vikten på handskarna?


haha...helt rätt... Det är ju hela ekipaget som räknas... ;)

Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251698 Men dei tjukke/fora hanskane treng ein ikkje bruka heile året, men er enig i at ein handterer saga lettare med tynne hansker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).