Motorsåg och handhållet

Hva 343 F krånglar

6 inlägg 4085 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hva 343 F krånglar

ryssjank  
#161169 Jag har en Hva 343 F röjsåg som jag måste fixa innan röjsäsongen startar. I somras under semestern började det med att den varvade ut något alldeles förträffligt, jag tänkte att jag skulle ställa den något fetare men den reagerade inte alls på skruvningen som dessutom är begränsad till ca ett varv. Nåväl tänkte jag jag tar det väl lite lungt med gasen mellan röjstammarna. Det gick bra ett tag då helt plötsligt den bara dog av och endast gick på strax över tomgång och bara bölade och fyrtaktade vid gaspådrag, men den var väldigt stark och tuggade in klingan i stammen trots lågt varvtal. Efter att ha stannat sågen och omsorgsfullt förklarat för högre makter att jag kände mig orättvist behandlad nu då jag skulle utnyttja semestern till något roligt, så startar jag den och den går bra igen! Problemet återkommer dock och det verkar som att det är i samband med "övervarvning" som det uppstår, jag körde hela beståndet på detta vis och det funkade. På senhösten skulle jag utnyttja sonen till röjning, det gick bra några dagar men till sist så var det kört igen. Sågen är köpt -06 och jag har bytt stift och filter samt provat att köra med öppet tanklock utan resultat. Jag kör alltid med Aspen. Finns någon vänlig själ som kan ge mig ett tips?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 343 F krånglar

totte  
#161172 Skulle kunna tro att nålventilen i förgasaren inte tätar som den skall, kanske kärvar och hänger sig, det låter som den får för mycket, vilket blir fallet då. Så åtgärd ett tycker jag är att ta loss förgasaren och skruva isär och kolla membran och nålventil, eventuellt byta.

Avatar Fallback

Re: Hva 343 F krånglar

ryssjank  
#251318 Lämnade in sågen på verkstad och dom hittade inget eftersom felet uppstår först efter man har jobbat ett tag med den, men det var att tala för döva öron att påpeka detta. Nåväl det kostade mig inget, men jag var ju lite chockad över att ha en såg som inte fungerade men som inte hittades något fel på. Efter mycket funderande lämnade jag in den i somras igen och talade om historiken, jag sa att jag ville ha bytt tändmodulen eftersom den har inbyggt övervarvningsskydd och jag tyckte att det var som att det hade fått frispel. Bemötandet jag fick var att man blev i princip dumlagd och man gjorde en ny felsökning trots att jag inte beställt det, och dom hittade inget fel nu heller. Till saken hör att både jag och sonen som jobbat som professionell röjare prövat ett flertal gånger och inte fått den att gå bra. Till sist brast tålamodet och jag fick tvinga dom att byta modulen med hårda ord (onödigt), och sedan har den gått som en klocka hela hösten. Med facit i hand skulle jag ju ha bytt den själv men jag tänkte spara in garagetid eftersom att jag hade andra projekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 343 F krånglar

totte  
#251339 Byt verkstad om du kan! Man skall inte behöva bli dumförklarad och använda hårda ord för att få gjort det man vill, i synnerhet som din beskrivning a felet mycket väl kan peka på dålig tändmodul, när allt annat redan är felsökt.

Användarvisningsbild

Re: Hva 343 F krånglar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251343 Nyare såg o tändningar kan få en o se små gula tefat flyga förbi med vinkande tomtar i.

Japp, man kan bli helt knäpp på dem oavsett märke.

Avatar Fallback

Re: Hva 343 F krånglar

Nonkan  
#251472 Känns lite dumt att inte byta något som kunden är beredd att betala för, men det är väl som det är med det.

Vad använder du för tändstift? Tändmodulen på nyare sågar (från och med 3-serien, 2000-tal) är ganska känsliga för störningar, det måste vara ett radioavstört tändstift.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).