Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dra miniskotare med bil.

60 inlägg 31828 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dra miniskotare med bil.

Mojjen88  
#250964 Hej,jag har en Terri 1000 som jag brukar transportera mellan skiftena på en traktorvagn.Men det är ju lagomt så skoj med snökedjor på,då jag har skiftena 2respektive3 mil bort åt olika håll.Har nu börjat spåna på om det skulle gå att dra vagnen med bilen"VW Taro"den är ju nästan traktor med 4wd o lågväxel.Frågan är vilket lagbrott man gör sig skyldig till om man hänger på en LGF skylt o åker i 30 knyck.Terrin o vagnen väger väl kanske 1500kg i lag,vagnen är väldigt välbalanserad o ligger inte på särskilt mycke på draget 8)



   TS
Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250965 Kanske, för båttransport hade du fått. Är det något specialbygge till terrin?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... terfordon/

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#250973 Själv byggde jag ramper på en vedvagn och har fyrhjulingen stående på den vagnen. På vagnen monterade jag ett drag där jag kopplar hydraulvagnen, man får alltså inte ha något kopplat till lasten ( fyrhjulingen ). Man får visserligen inte dra en vagn som är en uttalad terrängvagn på allmän väg, hydraulvagnen alltså. Har du dubbat på dragbilen ska även vagnen ha dubb vid vinterväglag. Dubbantalet ska vara minst 25 % av antalet dubb per axel jämfört med dragfordonet. På boggie duger det med dubbat på en axel. Vid färd i mörker ska släp/ efterfordon vara utrustat med belysning som vilket släp som helst, glöm inte sidomarkeringar.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Mojjen88  
#250983 Tack för tipsen,det är en gammal timmervagn med lastbilsaxel o hjul,som farsan byggde på en överdel av trä på för tio år sen.den är ju rätt lång drygt sex meter för att rymma Terrin.Ungefär halva lastbilshjulen sticker upp ovanför lastytan så den är ju ganska låg i alla fall.Tror jag skjuter i lite dubb o hänger på lysen och tar risken för ev böter,måste bli lite mobilare nu i stormarnas spår :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#250986
Mojjen88 skrev:Tack för tipsen,det är en gammal timmervagn med lastbilsaxel o hjul,som farsan byggde på en överdel av trä på för tio år sen.den är ju rätt lång drygt sex meter för att rymma Terrin.Ungefär halva lastbilshjulen sticker upp ovanför lastytan så den är ju ganska låg i alla fall.Tror jag skjuter i lite dubb o hänger på lysen och tar risken för ev böter,måste bli lite mobilare nu i stormarnas spår :wink:
Har du bara duglig belysning ska det inte vara några problem vid körning i mörker, det är ju samma konstruktion som hemmasnickrade båtvagnar. Dessutom duger det ju med några billiga kedjor i stället för dubb. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Mojjen88  
#250988 ja det har du rätt i,borde räcka med ngr enkellänkar rent juridiskt,enda orosmomentet är nog hur mycket det skjuter på utför.Blir nog att ta dom bästa vägarna när det är snöföre,o ingen broms på vagnen.Rapporterar hur det gick efter jul,för då ska jag nog i väg o jaga vindfällen lite längre bort. :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#250999
Mojjen88 skrev:ja det har du rätt i,borde räcka med ngr enkellänkar rent juridiskt,enda orosmomentet är nog hur mycket det skjuter på utför.Blir nog att ta dom bästa vägarna när det är snöföre,o ingen broms på vagnen.Rapporterar hur det gick efter jul,för då ska jag nog i väg o jaga vindfällen lite längre bort. :surp:
Mitt ekipage väger ca 900 kilo, det skjuter på rejält på fiat stradan, vid barmark kör jag ca 50, är det riktigt halt så känns 30 mer än väl :surp:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Mojjen88  
#251007 Ja man har ju ingen lust att åka kälke med bilen framför vagnen inte,bäst att tänka sig noga för innan man ger sig ut i några större medlut speciellt i halföre.Bilen väger ju lätt ,jämfört med en jordbrukstraktor med broddkedjor så klart 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251008
Mojjen88 skrev:Ja man har ju ingen lust att åka kälke med bilen framför vagnen inte,bäst att tänka sig noga för innan man ger sig ut i några större medlut speciellt i halföre.Bilen väger ju lätt ,jämfört med en jordbrukstraktor med broddkedjor så klart 8)
:surp: :surp: :surp: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

Kse  
#251039 Är det så att man måste ha dubb på en 30 vagn om bilen har det?
Jag blev stoppad av polisen när jag drog en Norlandsvagn för nått år sedan, dubbdäck på bilen och sommardäck på vagnen. Poliserna som var två unga killar gick ett varv runt ekipaget och kollade var på den ena sa, "Du har ju inga dubbdäck på vagnen"
Var på jag svarade "Men det behövs ju inte på en 30 vang".
"Ja just det " sa den ena polisen, dom kallpratade lite en stund och så åkte dom vidare.

Jag drog alltså en vals för poliserna då jag var osäker på vad som gäller och det var tydligen poliserna oxå, har dubbdäck till vagnen men dom hade inte åkt på än.

Hade jag rätt eller hade jag tur?

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251050 Jag har trott att 30 vagnar inte behöver ha dubb om dragbilen är dubbad. Men jag läste senast i går att så inte är fallet. Allt du drar bakom bilen som är utrustat med hjul ska vara dubbat om bilen är dubbad. Man kan gå in på Best Grips hemsida ( De säljer skruvdubb ) och läsa vad som gäller. Jag måste nu dubba både 30 vagnen och timmervagnen med skruvdubb a 7 kr/styck.. :surp: :sad:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Mojjen88  
#251055 Skruvdubb?Drar man i dom själv med skruvdragare eller?I så fall låter det ju väldigt intressant o enkelt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251058
Mojjen88 skrev:Skruvdubb?Drar man i dom själv med skruvdragare eller?I så fall låter det ju väldigt intressant o enkelt.
Javisst, det finns några varianter. Best Grip och något svenskt märke som jag inte minns namnet på. OBS, OBS !!! Köp inte på biltema eller annat billigt krafs, det måste vara härdade "Proffsdubb".

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

skogshasse  
#251068
anersimyra skrev:Jag har trott att 30 vagnar inte behöver ha dubb om dragbilen är dubbad. Men jag läste senast i går att så inte är fallet. Allt du drar bakom bilen som är utrustat med hjul ska vara dubbat om bilen är dubbad. Man kan gå in på Best Grips hemsida ( De säljer skruvdubb ) och läsa vad som gäller. Jag måste nu dubba både 30 vagnen och timmervagnen med skruvdubb a 7 kr/styck.. :surp: :sad:


intressant finns det någon regel om hur lite det får vara? det finns regler om max tillåtet antal dubb om det ej finns någon gräns åt andra hållet så kan man skruva i en skruv i varje däck så är det dubbat så man kan flytta vagnen

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

axwell  
#251070
anersimyra skrev:Javisst, det finns några varianter. Best Grip och något svenskt märke som jag inte minns namnet på. OBS, OBS !!! Köp inte på biltema eller annat billigt krafs, det måste vara härdade "Proffsdubb".


Biltema säljer väl inte några skruvdubbar, däremot överfallsskruv som en del brukar härda före monteringen.

Bronco ligger på styvt 1 kr/styck och Best-grip i överkant av 7 kr/st.
Är de dyrare 7 ggr så bra?

Nej skulle jag ha sagt för några år sedan, nu är mina Bronco rejält slitna, de har suttit i däcken året om några år, gissar på fyra år.

Ca hälften är borta, det kan delvis bero på att jag fegade och valde för korta, 16 mm.

Trots detta kan de nog bli Bronco igen, fast längre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).