tis 24 dec 2013, 20:15#252265
Har idag (ikväll) i det fina vädret (regnet) stått och mätt lite.
Generatorn laddar som den ska utan förbrukare, ger 14,5V på tomgång med endast positionsljus igång, och fläkten på lägsta varv och stereon igång.
Spänningsfallet mellan generator och batteri är 0,08V så det verkar vara lugnt.
Men när jag slår till arbetsbelysningen, 6st xenon 35W + 2st 55W halogen (arbetsbelysning framåt) så sjunker spänningen på batteriet ner mot 12,1V.
Även efter att lamporna fått stå en stund (xenon drar mer ström vid start).
D.v.s. generatorn orkar inte med, och då räknar jag inte med strömmen till ventilpaketet till kranen, för den kunde jag inte mäta ikväll.
När jag sen ger gaspådrag så slirar remmen över 1000 RPM, och det märks även på laddningen för då tappar den.
Vid 1000 RPM laddar den ca 12,5V.
De båda 55W lamporna ska bytas ut mot ett par xenon eller diodlampor á 30-35W så man får bättre ljus på bredare/närmare håll.
Utan halogenlamporna klättrar spänningen mot en 12,7V (vid 1000 RPM) innan generatorn börjar slira.
Så ska först och främst prova och rengöra anslutningar på batteri och generator, därefter blir det byte av rem och förhoppningsvis remskiva på generatorn, även titta på jordflätan mellan hytt/chassi.
20131214_182905.jpg
20131214_183959.jpg
20131214_182932.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Valmet 6600 TwinTrac -95, Moheda 155 4WD -01, Cranab 580 Combi 9,2m, eget hydraulsystem.